logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy programowania w R

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Matematyka

Obszar kształcenia: nauki ścisłe

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: zastosowania matematyki w ekonomii

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Modelowania Matematycznego

Kod zajęć: 16188

Status zajęć: obowiązkowy dla programu zastosowania matematyki w ekonomii

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / L45 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. prof. PRz Andrzej Włoch

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Ewa Rejwer-Kosińska

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. Dawid Jaworski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nauka podstaw programowania w języku R (w środowisku RStudio), począwszy od zagadnień podstawowych (operacje na typach danych, sposoby przetwarzania danych), do pielęgnowania kodu i prezentacji wyników.

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu kształcenia studenci zdobędą wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw programowania w R: importu/eksportu danych, rozróżniania typów i struktur danych; stosowania funkcji wbudowanych i definiowanych; stosowania i tworzenia pętli i instrukcji warunkowych do budowy prostych algorytmów; korzystania z pakietów graficznych niskiego poziomu.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 M. Gągolewski Programowanie w języku R PWN, Warszawa. 2016
2 http://www.tutorialspoint.com/r/r_tutorial.pdf .
3 https://cran.r-project.org/doc/FAQ/R-FAQ.html .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu logiki matematycznej, algebry liniowej oraz analizy matematycznej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada praktyczne umiejętności związane z podstawową obsługą komputera.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi pracować w grupie, współpracować przy tworzeniu projektów grupowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe techniki programowania w R. laboratorium sprawozdania, prezentacja projektu, zaliczenie cz. praktyczna K_W07+
K_W08+
K_W11++
K_W12++
K_K01+
P7S_KK
P7S_WG
02 Potrafi analizować gotowy kod programu w R pod kątem: zastosowanych typów danych, struktur danych; funkcji; przebiegu instrukcji sterujących; użytych pakietów i bibliotek. Potrafi zweryfikować poprawność kodu. laboratorium sprawozdania, prezentacja projektu, zaliczenie cz. praktyczna K_W11++
K_W12++
K_U19+++
K_U20++
K_K02++
P7S_KK
P7S_KO
P7S_UW
P7S_WG
03 Potrafi wykonywać operacje na danych, importować/ eksportować dane. Posiada podstawowe umiejętności wizualizacji danych w R. laboratorium sprawozdania, prezentacja projektu, zaliczenie cz. praktyczna K_U12+
K_K02+
P7S_KK
P7S_KO
P7S_UW
04 Potrafi napisać prosty kod komputerowy z użyciem technik programowania w R. laboratorium sprawozdania, prezentacja projektu, zaliczenie cz. praktyczna K_U20++
K_K02+
K_K03+
P7S_KK
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Bezpieczeństwo i higiena pracy na stanowisku komputerowym. Organizacja pracy w środowisku R i RStudio. Wprowadzenie do podstaw języka poprzez analizę i modyfikację prostych skryptów R. L01-L02 MEK01 MEK02
1 TK02 Wektory, pętla for, instrukcje warunkowe oraz najprostsze wykresy. L03-L04 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK03 Tworzenie kodów komputerowych w R odpowiadających etapowi realizacji pozostałych treści kształcenia. L05-L06, L09-L10, L12-L13, L15-L19, L21 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
1 TK04 Macierze i ramki danych. Wczytywanie danych oraz zapisywanie danych do pliku. L07-L08 MEK03 MEK04
1 TK05 Korzystanie z bibliotek oraz tworzenie funkcji. L11 MEK02 MEK04
1 TK06 Wizualizacja danych jedno- i dwuwymiarowych. L14 MEK02 MEK03 MEK04
1 TK07 Realizowanie i prezentowanie indywidualnych projektów. L19, L22-L23 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 8.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 12.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 4.00 godz./sem.
Inne: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Oceną jest średnią ważoną z oceny uzyskanej z wybranych prac laboratoryjnych oraz oceny projektu z wagami odpowiednio 0,7 oraz 0,3.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest oceną z zajęć laboratoryjnych. Dodatkowym warunkiem koniecznym uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z wybranych prac laboratoryjnych oraz pozytywnej oceny z projektu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie