logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Metody opracowania danych pomiarowych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria w medycynie
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Optyki Stosowanej
Kod zajęć:
15093
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W15 L15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr Jan Mamczur
Terminy konsultacji koordynatora:
Wtorek, 12:15 – 13:45, Środa 12:15 – 13:45
semestr 2:
mgr inż. Marzena Malicka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów ze statystycznymi metodami opracowania danych pomiarowych. Zdobycie umiejętności wykorzystania programów komputerowych do opracowania wyników pomiarów.

Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia wykładowe wprowadzają potrzebną wiedzę o zastosowaniu statystyki do opracowania danych pomiarowych, a na zajęciach laboratoryjnych zdobywa umiejętność wykorzystania programów komputerowych do implementacji metod opracowania danych pomiarowych

Materiały dydaktyczne:
https://janmamczur.v.prz.edu.pl/materialy-do-pobrania/materialy-tylko-dla-zalogowanych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jan Mazerski Statystyczna analiza wyników doświadczalnych Wydaw.Malamut. 2009
2 Jerzy Arendarski. Niepewność pomiarów Warszawa : Ofic.Wydaw.Politech.Warsz.. 2013
3 John R. Taylor Wstęp do analizy błędu pomiarowego Wydaw. Nauk. PWN. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 M. Dobosz Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników badań Akad. Ofic. Wydaw. EXIT. 2004
2 Henryk Szydłowski Pracownia fizyczna wspomagana komputerem Warszawa, Wydaw.Nauk.PWN. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Status studenta

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość matematyki, w szczególności podstaw rachunku różniczkowego i całkowego. Znajomość podstaw fizyki na poziomie szkoły średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność obliczania pochodnych i całek. Podstawowe umiejętności w zakresie pomiarów wielkości fizycznych, nabyte na zajęciach z dowolnej pracowni studenckiej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 potrafi utrzymać zadaną dokładność obliczeń, potrafi poprawnie zapisać wynik pomiaru razem z niepewnością, potrafi porównać dwa wyniki niezależnych pomiarów, potrafi utworzyć poprawny wykres z zaznaczeniem niepewności laboratorium sprawozdanie z projektu K-W03++
K-U02++
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
MEK02 zna pojęcia dystrybuanty i gęstości prawdopodobieństwa ciągłej zmiennej losowej, potrafi podać definicję wartości oczekiwanej i wariancji zmiennej losowej, zna wykres rozkładu Gaussa i rolę dwóch parametrów tego rozkładu wykład test na laboratorium K-W03+++
P6S-WG
MEK03 potrafi zinterpretować wynik pomiaru jako zmienną losową, potrafi obliczać wartość oczekiwaną, wariancję i odchyłkę standardową dla zmiennej losowej oraz dla sumy zmiennych losowych wykład, laboratorium sprawozdanie z projektu K-W03+++
K-U02++
K-U03+++
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
MEK04 potrafi zinterpretować pomiary fizyczne jako pobieranie próby z rozkładu prawdopodobieństwa, rozumie ideę estymatorów, zna metody A i B obliczania niepewności pomiaru bezpośredniego, zna prawo propagacji błędów pomiarowych wykład, laboratorium sprawozdanie z projektu K-W03+++
K-U02++
K-U03+++
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
MEK05 potrafi obliczać niepewności pomiaru bezpośredniego metodą typu A i B, potrafi zastosować prawo propagacji błędów pomiarowych do obliczania odchyłki standardowej w konkretnych problemach pomiarowych – także z użyciem komputera wykład, laboratorium sprawozdanie z projektu K-W03+++
K-U03+++
P6S-UO
P6S-UW
P6S-WG
MEK06 potrafi przeprowadzić test statystyczny dla średniej i odchyłki standardowej wyników pomiarów w różnych przypadkach znajomości parametrów rozkładu normalnego, z użyciem rozkładu Gaussa, chi-kwadrat i t-Studenta – także z użyciem komputera wykład, laboratorium sprawozdanie z projektu K-W03+++
K-U02++
K-U03+++
K-K05++
P6S-KK
P6S-KO
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
MEK07 potrafi zastosować jeden z programów komputerowych do wyznaczenia parametrów dopasowanej prostej i krzywej analitycznej metodą najmniejszych kwadratów, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki wykład, laboratorium sprawozdanie z projektu K-W03+++
K-U02++
K-U03+++
K-K05+++
P6S-KK
P6S-KO
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
MEK08 potrafi pracować w grupie kilkuosobowej, tj. bierze udział w pracy zespołu, potrafi określić swoją rolę w zespole, potrafi samodzielnie przedstawić wyniki swojej pracy w zespole laboratorium obserwacja wykonawstwa, prezentacja dokonań K-K01+++
P6S-KO
P6S-UU

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wynik pomiaru jako ciągła zmienna losowa: dystrybuanta i gęstość rozkładu zmiennej losowej, wartość oczekiwana i wariancja. Rozkład wielu zmiennych losowych, rozkład brzegowy i warunkowy, zmienne niezależne, współczynnik korelacji. W01 MEK02 MEK03
2 TK02 Utrzymywanie zadanej dokładności obliczeń. Poprawny zapis wyniku pomiaru razem z niepewnością. Porównanie wyników niezależnych pomiarów. Tworzenie poprawnych wykresów z zaznaczeniem niepewności. L01 MEK01
2 TK03 Suma zmiennych losowych, centralne twierdzenie graniczne, rozkład Gaussa. Model Laplace'a błędów pomiarowych. Pomiar jako pobieranie próby z rozkładu, estymatory. Estymatory dla wartości oczekiwanej i wariancji. W02, L02 MEK03
2 TK04 Metoda największej wiarygodności, wyznaczanie estymatorów wartości oczekiwanej i wariancji dla pomiarów o nieznanej wariancji lub/i o nieznanej wartości oczekiwanej. Niepewność pomiaru bezpośredniego, metody A i B obliczania niepewności. Przypadek pomiarów z różnymi niepewnościami, średnia ważona. W03, W04, L03, L04 MEK04 MEK08
2 TK05 Rozkład wielu zmiennych losowych - zamiana zmiennych. Transformacja liniowa zmiennych losowych, prawo propagacji błędów pomiarowych. Kowariancja i współczynnik korelacji w przypadku propagacji błędów pomiarowych, korelacja "wsteczna". W05, L05 MEK05 MEK08
2 TK06 Weryfikacja hipotez statystycznych, testy jednostronne i dwustronne. Testy dla średniej i odchyłki standardowej wyników pomiarów w poszczególnych przypadkach znajomości parametrów rozkładu Gaussa. Rozkład i test t-Studenta. Niepewność rozszerzona. Test dla błędów grubych. W06, L06 MEK06 MEK08
2 TK07 Metoda najmniejszych kwadratów jako przypadek metody największej wiarygodności. Obliczanie parametrów dopasowanej prostej ze wzorów i dowolnej krzywej z zastosowaniem specjalistycznych programów. Wykorzystanie parametrów dopasowania i ich macierzy kowariancji do obliczania niepewności wielkości obliczanej dzięki znajomości krzywej dopasowania. W07, L07 MEK07 MEK08

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład -
Laboratorium średnia ocen ze sprawozdań
Ocena końcowa na podstawie oceny z laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
OpracDanychPomiar-przykładowe0.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie