
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest przekazanie wiedzy z zakresu zastosowań informatyki w systemach medycznych, ze szczególnym naciskiem na systemy informatyczne stosowane w pozyskiwaniu, przetwarzaniu, przechowywaniu i prezentacji danych medycznych z wykorzystaniem Internetu jak i sieci lokalnych.
Ogólne informacje o zajęciach:
Celem modułu jest przekazanie wiedzy z zakresu wybranych systemów informatycznych i zastosowań elementów informatyki w systemach medycznych. W szczególności w ramach modułu omówione i scharakteryzowane zostaną protokoły, standardy, architektury systemów wykorzystywanych w jednostkach służby zdrowia. Omówione zostaną etapy informatyzacji, metody wdrażania i zarządzania systemem informacyjnym ze szczególnym naciskiem na systemy archiwizacji i transmisji obrazów, systemy przepływu informacji dotyczących zarówno ruchu chorych, zleceń medycznych, systemów farmaceutycznych, radiologicznych itp. Omówiono podstawowe architektury, elementy infrastruktury teleinformatycznej oraz możliwe zagrożenia dotyczące naruszeń poufności danych medycznych. Dokonano analizy zagrożeń, metod ochrony krytycznych elementów systemu informatycznego.
Materiały dydaktyczne:
https:mmazurek.v.prz.edu.pl
| 1 | Ewa Piętka | Zintegrowany system informacyjny w pracy szpitala | PWN. | 2004 |
| 2 | Ryszard Tadeusiewicz | Informatyka medyczna | Wydawnictwo UMCS. | 2011 |
| 3 | A. Romaszewski, W. Trąbka, | System informacyjny opieki zdrowotnej | Wydawnictwo „Zdrowie i Zarządzanie". | 2011 |
| 4 | E. Kącki, J.L. Kulikowski, i inni | Biocybernetyka i inżynieria biomedyczna 2000, Systemy komputerowe i teleinformatyczne w służbie zdrowia, | Exit. | 2003 |
| 5 | Perdita Stevens | UML. Inżynieria oprogramowania. Wydanie II | Helion. | 2007 |
| 6 | Cole Nussbaumer Knaflic | Storytelling danych. Poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów | Onepress. | 2019 |
| 1 | Ewa Piętka | Zintegrowany system informacyjny w pracy szpitala | PWN. | 2004 |
| 2 | Chrzan R., Urbanik A. | DICOM – standard transmisji cyfrowych obrazów medycznych i jego znaczenie dla radiologii | Polski Przegląd Radiologii. | 1999 |
| 1 | Król M., Lasoń W., Walecki P. | Standard danych medycznych: tekstowych – HL7, obrazowych – DICOM, | w: Podstawy informatyki z elementami telemedycyny. Ćwiczenia dla studentów , red. J. Martyniak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,. | 2005 |
| 2 | Drop B., Furtak-Niczyporuk M. | Medyczne systemy elektronicznej wymiany danych w szpitalu | Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych. | 2013 |
Wymagania formalne:
Zaliczony moduł Technologie i bezpieczeństwo sieci komputerowych oraz Technologie dla telemedycyny/Zabezpieczanie sieci komputerowych
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Ogólna wiedza z zakresu informatyki (obsługa pakiet MS office, przeglądarki internetowej, systemu obsługi poczty elektronicznej)
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność rozwiązywania prostych problemów inżynierskich z zakresu informatyki
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w grupie
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zna i rozumie pojęcia, protokoły i standardy związane z funkcjonowaniem systemów informatycznych w placówkach medycznych. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu |
K-W09++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-WG |
| MEK02 | Zna i potrafi użyć poprawnie wybrane systemy archiwizacji i transmisji danych medycznych. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu |
K-W11++ K-U18+++ K-K01+++ |
P6S-KO P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
| MEK03 | Zna wybrane funkcjonalności systemów wspomagających zarządzanie w dowolnym systemie medycznym. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu |
K-W09+ K-U05++ K-U09+++ |
P6S-UO P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
| MEK04 | Ma świadomość zagrożeń bezpieczeństwa danych medycznych, | wykład interaktywny, projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K-W11+++ K-U04++ K-U09+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-WG |
| MEK05 | Zna i potrafi wykorzystać dostępne aplikacje komputerowe w placówkach medycznych. | wykład, projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K-W09++ K-U18+++ |
P6S-UW P6S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W1 | ||
| 2 | TK02 | W2 | MEK01 MEK03 MEK05 | |
| 2 | TK03 | W3, W4 | MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 2 | TK04 | W5 | MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK05 | W6 | MEK01 MEK05 | |
| 2 | TK06 | W7, W8 | MEK04 MEK05 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
| Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
1.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Zaliczenie pisemne. |
| Projekt/Seminarium | Prezentacja projektu. |
| Ocena końcowa | Średnia arytmetyczna ocen z zaliczenia i projektu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie