logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Laboratorium: mechanika


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria w medycynie
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej
Kod zajęć:
14873
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / L15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr Violetta Bednarska-Buczek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest zapoznanie studentów ze zjawiskami mechanicznymi, wykształcenie umiejętności sformułowania problemu oraz rozwiązanie go przy wykorzystaniu metod teoretycznych i eksperymentalnych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Studenci wykonują pomiary i opracowują dane pomiarowe z wykorzystaniem rachunku błędów.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 K. Krop. K. Chłędowska Fizyka I pracownia Oficyna Wydawnicza PRz. 2017
2 D. Halliday, R. Resnick, J. Walker Podstawy fizyki, cz. 1, 2 PWN Warszawa. 2005
3 C. Bobrowski Fizyka - krótki kurs WNT Warszawa. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student spełnia wymagania określone w regulaminie studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość rachunku różniczkowego i całkowego oraz zdobycie modułowych efektów kształcenia w kategorii wiedza z modułu Mechanika I.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność obliczania pochodnych i całek oraz zdobycie modułowych efektów kształcenia w kategorii umiejętności z modułu Mechanika I.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność pracy w małym, 2-3 osobowym zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 umie zaplanować i przeprowadzić prosty eksperyment fizyczny laboratorium zaliczenie cz. ustna K-W03+
K-W05+
K-U02+++
K-K04++
P6S-KO
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
MEK02 umie przeprowadzić analizę otrzymanych wyników, obliczyć niepewności pomiarowe stosując metodę odpowiednią do sposobu przeprowadzania pomiarów oraz niepewność złożoną laboratorium zaliczenie cz. ustna K-W02+
K-W03+
K-W05+
K-U02+++
K-K04++
K-K05++
P6S-KK
P6S-KO
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
P6S-WK
MEK03 zna definicje terminów metrologicznych używanych na I pracowni fizycznej, umie obliczyć niepewność pomiarów oraz niepewność złożoną laboratorium zaliczenie cz. ustna K-W03+
K-U01++
K-U02+++
K-K04++
P6S-KO
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
MEK04 potrafi zdefiniować wybrane wielkości opisujące ruch prostoliniowy i krzywoliniowy, podać związki między nimi i obliczyć je dla nieskomplikowanych ruchów. laboratorium zaliczenie cz. ustna K-W02+
K-W05+
K-U01++
K-U02+++
K-U03+
K-U09+
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
P6S-WK
MEK05 zna zasady dynamiki dla ruchu postępowego, ruchu obrotowego, potrafi rozwiązać równanie Newtona w przypadku działania stałych sił. laboratorium zaliczenie cz. ustna K-W02+
K-W05+
K-U02+++
K-K01++
K-K04++
P6S-KO
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
P6S-WK
MEK06 potrafi zdefiniować pracę, pęd, moment pędu, energię oraz zna zasady zachowania tych wielkości, potrafi je zastosować w nieskomplikowanych przypadkach. laboratorium zaliczenie cz. ustna K-W02+
K-W05+
K-U02+++
K-K04++
P6S-KO
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
P6S-WK
MEK07 potrafi zdefiniować wielkości opisujące drgania harmoniczne, tłumione, wymuszone, fale mechaniczne oraz obliczyć je dla przypadków nieskomplikowanych ruchów. laboratorium zaliczenie cz. ustna K-W02+
K-W05+
K-U02++
K-K01+
P6S-KO
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
P6S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Rachunek niepewności L01 MEK03
2 TK02 Wyznaczanie prędkości lotu pocisku za pomocą wahadła balistycznego L02-L15 MEK02
2 TK03 Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła rewersyjnego L02-L15 MEK01
2 TK04 Badanie ruchu tłumionego L02-L15 MEK01 MEK07
2 TK05 Pomiar lepkości cieczy metodą Stokesa L02-L15 MEK01 MEK04
2 TK06 Pomiar momentu bezwładności koła Maxwella L02-L15 MEK01 MEK05
2 TK07 Sprawdzanie II zasady dynamiki Newtona dla ruchu obrotowego brył L02-L15 MEK01 MEK05
2 TK08 Wyznaczanie częstotliwości drgań widełek stroikowych metodą pomiaru częstości dudnienia L02-L15 MEK01
2 TK09 Wyznaczanie długości oraz częstotliwości fali akustycznej L02-L15 MEK01
2 TK10 Badanie parametrów fali głosowej metodą rezonansu w rurze otwartej L02-L15 MEK01
2 TK11 Badanie centralnych zderzeń sprężystych i niesprężystych L02-L15 MEK01 MEK06
2 TK12 Wyznaczanie współczynnika tarcia tocznego L02-L15 MEK01
2 TK13 Badanie rozkładu niepewności pomiarowych w pomiarach okresu wahań wahadła L02-L15 MEK01 MEK03
2 TK14 Badanie anharmoniczności wahadła fizycznego lub matematycznego L02-L15 MEK01 MEK07
2 TK15 Wyznaczanie momentów bezwładności brył sztywnych za pomocą wahadła skrętnego L02-L15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Ocena końcowa z laboratorium jako średnia z odpowiedzi ustnych oraz staranności wykonania ćwiczeń i sprawozdań.
Ocena końcowa Ocena końcowa jako średnia z odpowiedzi ustnych oraz staranności wykonania ćwiczeń i sprawozdań.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie