Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Elektronika i telekomunikacja
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Systemy elektroniczne
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Podstaw Elektroniki
Kod zajęć: 1448
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 L30 / 4 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Mirosław Sobaszek
Główny cel kształcenia: Poznanie podstawowych zasad, metod narzędzi nowoczesnego przetwarzania sygnałów.
Ogólne informacje o zajęciach: Przygotowuje do stosowania nowoczesnych metod, rozwiązań sprzętowo programistycznych w cyfrowym przetwarzaniu sygnałów.
1 | Lyons R. | Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów | WKŁ. | 2010 |
2 | Zieliński T. | Od teorii do cyfrowego przetwarzania sygnałów | Wyd. AGH. | 2002 |
3 | Oppenheim A.V | Cyfrowe przetwarzanie sygnałów | WKŁ. | 1996 |
4 | Smith S. | The scientist and Engineers guide to Digital Signal Processing | Analog Devices. | 2012 |
5 | Szabatin J. | Sygnały i systemy liniowe | WKŁ. | 2001 |
6 | Izydorczyk J., Płonka G., Tyma G.: | Teoria sygnałów | Helion. | 1999 |
7 | Marwen C. | Zarys cyfrowego przetwarzania sygnałów | WKŁ. | 1999 |
1 | Borodziewicz W., Jaszczak K.: | Cyfrowe przetwarzanie sygnałów | WNT. | 1976 |
2 | Ozimek E. | 8. Cyfrowe przetwarzanie sygnałów Podstawy teoretyczne analizy widmowej sygnałów | PWN. | 1985 |
3 | Rutkowski L. | Filtry adaptacyjne i adaptacyjne przetwarzanie sygnałów | WNT. | 1994 |
4 | Wojtkiewicz A. | Elementy syntezy filtrów cyfrowych | WNT. | 1984 |
1 | Otnes R. K., Enochson L. | Analiza numeryczna szeregów czasowych | WNT. | 1978 |
2 | Papoulis A.: | Obwody i układy | WKŁ. | 1988 |
Wymagania formalne: Przyjęty formalnie na pierwszy semestr studiów uzupełniających.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa znajomość w zakresie: rachunku różniczkowego i całkowego, rachunku liczb zespolonych, transformaty Laplace'a. Podstawowa umiejętność programowania w języku C lub podobnym.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi w sposób właściwy wykorzystywać metody analizy matematycznej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: W sposób świadomy, odpowiedzialny i terminowy wywiązuje się ze swoich obowiązków. Jest kulturalny.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna sposoby opisu sygnałów dyskretnych i układów cyfrowego przetwarzania. | Wykład, laboratorium | Egzamin |
K_W05+ |
P7S_WG |
02 | Zna podstawowe rodzaje filtrów cyfrowych. | Wykład, laboratorium | Egzamin |
K_U08+ K_U13+ |
P7S_UW |
03 | Zna podstawowe transformaty sygnałów dyskretnych. | Wykład, laboratorium | Egzamin |
K_W05+ K_U13+ |
P7S_UW P7S_WG |
04 | Potrafi wykorzystywać nowoczesne oprogramowanie do cyfrowego przetwarzania sygnałów. | Wykład, laboratorium | Egzamin |
K_U08+ K_U13+ |
P7S_UW |
05 | Zna podstawowe zasady i algorytmy przetwarzania sygnałów w dziedzinie czasu. | Wykład, laboratorium | Egzamin |
K_W05+ |
P7S_WG |
06 | Zna podstawowe zasady i algorytmy przetwarzania sygnałów w dziedzinie częstotliwości. | Wykład, laboratorium | Egzamin |
K_W05+ |
P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01 | MEK01 | |
1 | TK02 | W02 | MEK01 | |
1 | TK03 | W03 | MEK01 MEK03 | |
1 | TK04 | W04 | MEK01 MEK03 | |
1 | TK05 | W05 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK06 | W06 | MEK01 MEK03 MEK04 | |
1 | TK07 | W07 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
1 | TK08 | W08 | MEK01 MEK04 | |
1 | TK09 | W09 | MEK01 MEK05 | |
1 | TK10 | W10 | MEK01 MEK06 | |
1 | TK11 | W11 | MEK04 MEK05 MEK06 | |
1 | TK12 | W12 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK13 | W13 | MEK02 | |
1 | TK14 | W14 | MEK06 | |
1 | TK15 | L1 - L10 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
10.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 1) | Udział w konsultacjach:
15.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
9.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Sprawdzenie wiadomości prezentowanych w czasie wykładu na pisemnym egzaminie końcowym. Studentom przysługuje możliwość zaliczenia wykładu w dodatkowym terminie (z oceną nie większą niż 4.0) |
Laboratorium | Oceny zostaną wystawione na podstawie zakresu i sposobu wykonania każdego z laboratorium (ocena na koniec każdego ćwiczenia laboratoryjnego). W przypadku oceny 2 z ćwiczenia - laboratorium należy odrobić w dodatkowym terminie. Ocena uzyskana w dodatkowym terminie nie może być wyższa nić 4.0. Dodatkowo dwa kolokwia w postaci zadań do realizacji w środowisku MATLAB z zakresu wiedzy przyswojonej na ćwiczeniach 1~3 oraz 5~9, z przysługującym jednym terminem poprawkowym. |
Ocena końcowa | Pozytywną ocenę końcową otrzymać może student który uzyskał wszystkie oceny cząstkowe - pozytywne. Ocena końcowa jest średnią oceny z egzaminu z wagą 0.3, ocen z każdego z kolokwiów z wagą 0.25 oraz średniej z ocen z ćwiczeń laboratoryjnych z wagą 0.2. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie