logo
Karta przedmiotu
logo

Etyka zawodu architekta i ochrona własności intelektualnej

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 14447

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 C15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: mgr inż. arch. Karolina Kozłowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy z zakresu etyki zawodu architekta i ochrony własności intelektualnej w stopniu niezbędnym dla wykonywania zawodu architekta zgodnie ze standardami zawodowymi, stosownymi przepisami prawa i własnym sumieniem. Cele szczegółowe: Studenci poznają: - podstawowe pojęcia etyczne, niektóre teorie / koncepcje filozoficzne z zakresu etyki (np.: Romana Ingardena, Józefa Tischnera i innych), - zasady etyki zawodu architekta wynikające z przyjętych standardów zawodowych, - wybrane przykłady konfliktów etycznych w praktyce zawodowej architekta i urbanisty oraz Zdobywają umiejętność: - analitycznego myślenia na temat zagadnień związanych z etyką pracy zawodowej architekta w społecznych i ekonomicznych uwarunkowaniach gospodarki wolnorynkowej oraz towarzyszących temu problemów etycznych. - myślenia abstrakcyjnego z zakresu praktycznych problemów etycznych, z jakimi zmierza się architekt w swojej pracy zawodowej oraz umiejętność interpretacji zachowań architekta postawionego w sytuacji konfliktów moralnych. Potrafią: - przeanalizować dany projekt architektoniczno- urbanistyczny pod kątem różnych kategorii wartości etycznych, jakie podlegać mogą zostać naruszone zmianom w wyniku realizacji tego projektu; potrafią - zidentyfikować różne interesy poszczególnych podmiotów uczestniczących w procesie podejmowania decyzji dotyczących danego projektu architektonicznego i urbanistycznego. W szczególności, potrafią zidentyfikować moralne aspekty zmian dotyczących tzw. wartości wysoko cenionych o których mowa w stosownych przepisach prawa dotyczących architektury i urbanistyki; - wskazać na związki między wartościami etycznymi i estetycznymi w przypadku działalności architektonicznej i urbanistycznej. Zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami ochrony własności intelektualnej: jej podstawami prawnymi, przedmiotem prawa autorskiego oraz sytuacjami, w których – najczęściej – dochodzi do naruszeń tego prawa w odniesieniu do dzieła / utworu architektonicznego. W szczególności potrafią rozróżnić prawa osobiste i majątkowe do utworu architektonicznego. Potrafią też przeanalizować – na konkretnych przykładach – zaczerpniętych z praktyki zawodowej – sytuację prawną architekta w tym zakresie i jej tło moralne.

Ogólne informacje o zajęciach: Podstawowe zagadnienia etyczne i prawno-administracyjne dotyczące działalności zawodowej architektów i ich wpływ na kształtowanie sylwetki / osobowości zawodowej architektów. Rola świadomości etycznej / wrażliwości moralnej oraz poczucia odpowiedzialności w systematycznym i ciągłym kształceniu postawy architekta w świetle faktu iż jest to zawód zaufania publicznego.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kodeks etyki zawodowej architektów, Załącznik do Uchwały 01 III Sprawozdawczego Krajowego Zjazdu Izby Architektów podjętej w dniu 18 czerwca 2005, Warszawa . 2005
2 Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych .
3 Tischner, J O człowieku. Wybór pism filozoficznych Zakład Narodowy Im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław, Warszawa. 2003
4 Ingarden R. Wykłady z etyki PWN, Warszawa. 1989
5 Ingarden R. Przeżycie, dzieło, wartość Wydawnictwo Literackie, Kraków. 1966
6 Kucza-Kuczyński K Dylemat odpowiedzialności w nauce o architekturze wobec twórczości w architekturze [w:] Gzell Sł. (pod redakcją), Architektura, urbanistyka, nauka, Wydawnictwo naukowe PWN. 2019
7 Kucza-Kuczyński K. Zawód architekt. O etyce zawodowej i moralności architektury Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2007
8 Hartman J, Woleński J Wiedza o etyce PWN . 2009
9 Tatarkiewicz W Historia Filozofii PWN, Warszawa. 2005
10 Lisak M Elementy etyki w zawodzie architekta Wyd. PK. 2006
11 Stróżewski W Dialektyka twórczości Znak, Kraków. 2007
12 Georg D. Chryssides, John H. Kaler Wprowadzenie do etyki biznesu Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa. 1999
13 Mac Intyre A Krótka historia etyki przeł. A. Chmielewski PWN, Warszawa. 1995
14 Jackson J Biznes i moralność Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Wydawn. Naukowe PWN, Warszawa. 1999
15 Andrzejuk A (red.) Zagadnienia etyki zawodowej Novo, Warszawa. 1998
16 Zwoliński A. Owoc pracy: zarys etyki życia gospodarczego Gotów, Kraków. 2000
17 Załucki M (red.) Prawo własności intelektualnej. Repetytorium Difin, Wydanie II, Warszawa. 2010
18 Zuziak Z. K Wstęp do nowej filozofii urbanistyki Teka Komisji Urbanistyki i Architektury, PAN Oddział w Krakowie, (w druku). 2020
19 Drzeżdżon W. Etyczne aspekty pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia, [w:] Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 10, 21-35 Biblioteka Nauki: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-81107d5e-2fc0-409b-b197-12c8f760a68e. 2013

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę w zakresie: podstawowych pojęć etycznych, dziejów i genezy systemów etycznych, zagadnień etycznych dot. wolnego rynku, podstaw prawnych i przedmiotu prawa autorskiego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętność myślenia abstrakcyjnego i interpretacjj postępowania moralnego zwłaszcza dot. etyki związanej z działalnością zawodową.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość roli i niezbędności postępowań etycznych zwłaszcza w odniesieniu do działalności zawodowej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 B.W1. Zna i rozumie zaawansowaną teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także trendy rozwojowe i aktualne kierunki w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym wykład, ćwiczenia problemowe esej K_W06+++
K_W07+++
K_W10+++
P7S_WG
P7S_WK
02 B.W2. Zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej wykład, ćwiczenia problemowe esej K_W10+++
K_W13+++
P7S_WK
03 B.W3. Zna i rozumie rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym oraz potrzebę kształtowania ładu przestrzennego, zrównoważonego rozwoju, oraz tematykę zagrożenia środowiska i krajobrazu kulturowego wykład, ćwiczenia problemowe esej K_W07+++
P7S_WG
P7S_WK
04 B.W4. Zna i rozumie zagadnienia powiązane z projektowaniem architektonicznym, urbanistycznym i planowaniem przestrzennym, takie jak infrastruktura techniczna, komunikacja, środowisko przyrodnicze, architektura krajobrazu, uwarunkowania ekonomiczne, prawne i społeczne – niezbędne do rozumienia społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przyrodniczych, historycznych, kulturowych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz dostrzega potrzebę ich uwzględniania w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym, ruralistycznym i planowaniu przestrzennym wykład, ćwiczenia problemowe esej K_W10+++
P7S_WK
05 B.W6. Zna i rozumie przepisy techniczno-budowlane wykład, ćwiczenia problemowe esej K_W06+++
P7S_WG
P7S_WK
06 B.W7. Zna i rozumie teoretyczne podstawy rozumowania naukowego i prowadzenia badań w zakresie przydatnym do realizacji skomplikowanych zadań projektowych, a także interpretacji opracowań naukowych w dyscyplinie naukowej – architektura i urbanistyka wykład, ćwiczenia problemowe esej K_W10+++
P7S_WK
07 B.W9. Zna i rozumie podstawowe zasady etyki zawodu architekta i pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej wykład, ćwiczenia problemowe esej K_W13+++
P7S_WK
08 B.U1. Potrafi integrować zaawansowaną wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki, w tym historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury, gospodarki przestrzennej podczas rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich wykład, ćwiczenia problemowe esej K_U01+++
P7S_UK
P7S_UW
09 B.U2. Potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze, oraz brać odpowiedzialność za podejmowane decyzje techniczne w środowisku i za przekazanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego następnym pokoleniom wykład, ćwiczenia problemowe esej K_U01+++
P7S_UK
P7S_UW
10 B.U3. Potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, kulturowe, plastyczne, ekonomiczne i prawne w procesie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planistycznego o dużym stopniu złożoności wykład, ćwiczenia problemowe esej K_U01++
P7S_UK
P7S_UW
11 B.U4. Potrafi formułować wypowiedzi o charakterze analizy krytycznej z zakresu architektury, a także przedstawiać i syntetycznie opisywać podstawy ideowe projektu w oparciu o przyjęte założenia wykład, ćwiczenia problemowe esej K_U01+++
P7S_UK
P7S_UW
12 B.U8. Potrafi odpowiednio stosować normy i reguły zawodowe i etyczne oraz przepisy prawa w zakresie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planowania przestrzennego wykład, ćwiczenia problemowe esej K_U01+++
P7S_UK
P7S_UW
13 B.S1. Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta wykład, ćwiczenia problemowe esej K_K01+++
K_K02++
K_K03+++
P7S_KO
P7S_KR
14 B.S2. Jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych, jak i przyjmowania krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań, ustosunkowywania się do krytyki w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dostępnego dorobku w dyscyplinie naukowej, oraz twórczego i konstruktywnego wykorzystania krytyki wykład, ćwiczenia problemowe esej K_K01+++
K_K02+++
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wprowadzenie: 1. Warunki zaliczenia i kryteria oceny 2. Formuła zajęć interaktywna (wykłady wprowadzające, prezentacje; dyskusja) 3. Wytyczne do referatów (analizy 4. Założenia kursu: 5. Cel i zadania kursu; ważne pytania; 6. Ogólna charakterystyka przedmiotu problemy teoretyczne i praktyczne 7. Pojęcia podstawowe (odpowiedzialność, wartości etyczne, podstawowe pojęcia etyki oraz pojęcia stosowane w KEZA i Ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych W01-W02 MEK01 MEK07 MEK08 MEK12 MEK13
1 TK02 Sytuacje problemowe w praktyce architektonicznej dotyczące zagadnień etycznych. Pojęcie sytuacji problemowej / konfliktowej (konflikty interesów i konflikty między wartościami związanymi z procesem tworzenia dzieła architektonicznego i życiem obiektu (obiektów) będącego (będących) efektem procesu twórczego; Uczestnicy / strony / podmioty procesu decyzyjnego : właściciele/ klienci, użytkownicy, urzędnicy, mediatorzy, podmioty procesów sądowych (cywilnych wzgl. karnych); Kategorie problemów i konfliktów oraz tryby / procedury ich rozwiązywania / zarządzania (negocjacje, mediacje, arbitraż, proces sądowy itp.) W03-W04 MEK01 MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK09 MEK12 MEK14
1 TK03 Wybrane zagadnienia teoretyczne / filozoficzne etyki: podstawowe pojęcia, podejścia, teorie, zasady / koncepcje filozoficzne: (przegląd niektórych podejść / interpretacji filozoficznej problematyki odnoszące się do etyki; Etyka: podstawowe pojęcia, podejścia, teorie, zasady / koncepcje filozoficzne: 1. Rozumienie etyki, systemy etyczne 2. Niektóre idee etyczne wg. klasyków filozofii i przedstawicieli filozofii europejskiej (Sokrates, Platon, Immanuel Kant, Edmund Husserl, Max Scheler, N. Hartmann, Emanuel Levinas) ze szczególnym podkreśleniem wkładu polskiej myśli filozoficznej w rozwój etyki i filozofii kultury: Florian Znaniecki (1882 1950), Tadeusz Kotarbiński (1886 1981), Roman Ingarden (1893 1970), Józef Tischner (1931 2000) W05-W06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK07 MEK12
1 TK04 Pojęcie wartości etycznej; kategorie wartości w etyce i praktyce zawodowej architektów; problemy filozoficzne i praktyczne związane z etyką zawodu architekta; Etyka i estetyka zagadnienia etyczne w procesie twórczym; Ochrona wartości; tło ekologiczne i społeczne; Wartości a doktryna zrównoważonego rozwoju; Wartości a ochrona dziedzictwa kulturowego W07-W08 MEK07 MEK10 MEK13 MEK14
1 TK05 Analiza treści Kodeksu etyki zawodowej architektów: Zasada 1 zobowiązania ogólne (6 reguł); Zasada 2 zobowiązania wobec społeczeństwa (7 reguł); Zasada 3 zobowiązania wobec klientów (14 reguł); Zasada 4 zobowiązania wobec zawodu (16 reguł) W09-W10 MEK01 MEK03 MEK05 MEK07 MEK08 MEK12
1 TK06 Rodzaje praw autorskich (autorskie prawa osobiste i autorskie prawa majątkowe) W11 MEK07 MEK11 MEK12
1 TK07 Utwór architektoniczny (dyskusja nad interpretacją pojęcia); „Czy szkic na serwetce to już utwór architektoniczny? W12 MEK05 MEK11
1 TK08 Analiza wybranych problemów praktycznych dotyczących etyki zawodu architekta i ochrony własności intelektualnej W13 MEK04 MEK07 MEK12 MEK14
1 TK09 Problemy procesu tworzenia dzieła architektonicznego; Typy konfliktów etycznych dotyczących procesu projektowania i innych faz procesu inwestycyjnego w budownictwie; Przedmiot prawa autorskiego; Zagadnienie utworu architektonicznego; Autorskie prawa osobiste, autorskie prawa majątkowe do utworu; Przypadki naruszenia praw autorskich W14-W15 MEK05 MEK07 MEK10 MEK11
1 TK10 Niektóre zagadnienia proponowane (do wyboru) jako temat referatów opracowanych – w ramach ćwiczeń – w zespołach autorskich: 1. Równoważenie struktury użytkowania jako zagadnienie etyczne w projektach architektoniczno-urbanistycznych; 2. Etyczne problemy związane z projektami architektoniczno-urbanistycznymi inwestycji budowlanych lokalizowanych w obszarach wrażliwych ekologicznie; 3. Kryteria etyczne rozstrzygania konfliktów generowanych zmianami w zagospodarowaniu przestrzennym oraz oceny zachowań architekta w takich sytuacjach; 4. Problemy etyki zawodu architekta w procesie podejmowania decyzji projektowych dotyczących inwestycji budowlanych lokalizowanych w rejonach o szczególnych wymaganiach w zakresie ochrony środowiska; 5. Wprowadzanie przez architekta niekorzystnych zmian w projekcie pod naciskiem inwestora – ocena zachowań w kontekście ustaleń / reguł określonych w Kodeksie Etyki Zawodowej Architektów (KEZA); 6. Ocena zachowań architekta pod kątem kryteriów etycznych w sytuacjach podejmowania / prowadzenia projektów skutkujących nadmiernym zabudowaniem terenów zielonych w mieście; 7. Analiza sytuacji konfliktowych między architektem i inwestorem pod kątem zasad i kryteriów określonych w Kodeksie Etyki Zawodowej Architektów; 8. Konflikt między interesem inwestora a dobrem publicznym oraz interesem społeczności lokalnej – zagadnienia etyczne; 9. Uwzględnienie zieleni w projektach – jako zagadnienie etyki zawodowej architekta; 10. Odpowiedzialność etyczna architekta w dziedzinie ochrony wartości materialnego dziedzictwa kulturowego w Polsce – problemy ogólne oraz analiza zachowań w wybranych przypadkach; 11. Projektowanie w kontekście zabytkowym – zagadnienia etyczne; 12. Etyczność architekta przy modernizacji obiektów materialnego dziedzictwa kulturowego; 13. Problem plagiatu w architekturze – przykłady sytuacji problemowych i ocena prawidłowości / nieprawidłowości zachowań w procesach decyzyjnych dotyczących takiej sytuacji; 14. Problem niewypłacalności inwestorów w stosunku do architektów – ocena sytuacji w kontekście reguł / zasad opisanych w Kodeksie Etyki Zawodowej Architektów oraz innych regulacji prawnych; 15. Kwestia zaniżania wynagrodzeń w zawodzie architekta w kontekście ustaleń KEZA; 16. Partycypacja społeczeństwa w procesie projektowania jako zagadnienie etyczne; 17. Konflikty interesów między architektami i ocena postaw etycznych w takich sytuacjach; 18. Odpowiedzialność społeczna jako kryterium etyczne oceny projektu architektonicznego; 19. Konflikt inwestora z architektem na tle praw autorskich C01-C015 MEK01 MEK02 MEK04 MEK05 MEK08 MEK09 MEK10 MEK12 MEK13 MEK14

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Warunki zaliczenia: 1.Obecność na wykładach (listy obecności w MT) 2. Aktywne uczestniczenie w dyskusji 3. Prezentacja wybranych referatów (w grupach 3 os.)
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie pracy pisemnej / referatu opracowanego w grupach 3 osobowych
Ocena końcowa ocena referatu (średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Kozłowska Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju 2022
2 A. Gigato; K. Kozłowska; P. Peinado; S. Rybka Problem-based learning as a mean for restoring social functions to groups alienated from urban space 2020
3 G. Dombay; K. Kozłowska; A. Rybka Shaping relations between natural and artificial landscapes on the example of selected riverside cities: Budapest and Rzeszow 2019