Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 14447
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 C15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: mgr inż. arch. Karolina Kozłowska
Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy z zakresu etyki zawodu architekta i ochrony własności intelektualnej w stopniu niezbędnym dla wykonywania zawodu architekta zgodnie ze standardami zawodowymi, stosownymi przepisami prawa i własnym sumieniem. Cele szczegółowe: Studenci poznają: - podstawowe pojęcia etyczne, niektóre teorie / koncepcje filozoficzne z zakresu etyki (np.: Romana Ingardena, Józefa Tischnera i innych), - zasady etyki zawodu architekta wynikające z przyjętych standardów zawodowych, - wybrane przykłady konfliktów etycznych w praktyce zawodowej architekta i urbanisty oraz Zdobywają umiejętność: - analitycznego myślenia na temat zagadnień związanych z etyką pracy zawodowej architekta w społecznych i ekonomicznych uwarunkowaniach gospodarki wolnorynkowej oraz towarzyszących temu problemów etycznych. - myślenia abstrakcyjnego z zakresu praktycznych problemów etycznych, z jakimi zmierza się architekt w swojej pracy zawodowej oraz umiejętność interpretacji zachowań architekta postawionego w sytuacji konfliktów moralnych. Potrafią: - przeanalizować dany projekt architektoniczno- urbanistyczny pod kątem różnych kategorii wartości etycznych, jakie podlegać mogą zostać naruszone zmianom w wyniku realizacji tego projektu; potrafią - zidentyfikować różne interesy poszczególnych podmiotów uczestniczących w procesie podejmowania decyzji dotyczących danego projektu architektonicznego i urbanistycznego. W szczególności, potrafią zidentyfikować moralne aspekty zmian dotyczących tzw. wartości wysoko cenionych o których mowa w stosownych przepisach prawa dotyczących architektury i urbanistyki; - wskazać na związki między wartościami etycznymi i estetycznymi w przypadku działalności architektonicznej i urbanistycznej. Zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami ochrony własności intelektualnej: jej podstawami prawnymi, przedmiotem prawa autorskiego oraz sytuacjami, w których – najczęściej – dochodzi do naruszeń tego prawa w odniesieniu do dzieła / utworu architektonicznego. W szczególności potrafią rozróżnić prawa osobiste i majątkowe do utworu architektonicznego. Potrafią też przeanalizować – na konkretnych przykładach – zaczerpniętych z praktyki zawodowej – sytuację prawną architekta w tym zakresie i jej tło moralne.
Ogólne informacje o zajęciach: Podstawowe zagadnienia etyczne i prawno-administracyjne dotyczące działalności zawodowej architektów i ich wpływ na kształtowanie sylwetki / osobowości zawodowej architektów. Rola świadomości etycznej / wrażliwości moralnej oraz poczucia odpowiedzialności w systematycznym i ciągłym kształceniu postawy architekta w świetle faktu iż jest to zawód zaufania publicznego.
1 | Kodeks etyki zawodowej architektów, | Załącznik do Uchwały 01 III Sprawozdawczego Krajowego Zjazdu Izby Architektów podjętej w dniu 18 czerwca 2005, Warszawa | . | 2005 |
2 | Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych | . | ||
3 | Tischner, J | O człowieku. Wybór pism filozoficznych | Zakład Narodowy Im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław, Warszawa. | 2003 |
4 | Ingarden R. | Wykłady z etyki | PWN, Warszawa. | 1989 |
5 | Ingarden R. | Przeżycie, dzieło, wartość | Wydawnictwo Literackie, Kraków. | 1966 |
6 | Kucza-Kuczyński K | Dylemat odpowiedzialności w nauce o architekturze wobec twórczości w architekturze | [w:] Gzell Sł. (pod redakcją), Architektura, urbanistyka, nauka, Wydawnictwo naukowe PWN. | 2019 |
7 | Kucza-Kuczyński K. | Zawód architekt. O etyce zawodowej i moralności architektury | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2007 |
8 | Hartman J, Woleński J | Wiedza o etyce | PWN . | 2009 |
9 | Tatarkiewicz W | Historia Filozofii | PWN, Warszawa. | 2005 |
10 | Lisak M | Elementy etyki w zawodzie architekta | Wyd. PK. | 2006 |
11 | Stróżewski W | Dialektyka twórczości | Znak, Kraków. | 2007 |
12 | Georg D. Chryssides, John H. Kaler | Wprowadzenie do etyki biznesu | Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa. | 1999 |
13 | Mac Intyre A | Krótka historia etyki przeł. A. Chmielewski | PWN, Warszawa. | 1995 |
14 | Jackson J | Biznes i moralność | Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Wydawn. Naukowe PWN, Warszawa. | 1999 |
15 | Andrzejuk A (red.) | Zagadnienia etyki zawodowej | Novo, Warszawa. | 1998 |
16 | Zwoliński A. | Owoc pracy: zarys etyki życia gospodarczego | Gotów, Kraków. | 2000 |
17 | Załucki M (red.) | Prawo własności intelektualnej. Repetytorium | Difin, Wydanie II, Warszawa. | 2010 |
18 | Zuziak Z. K | Wstęp do nowej filozofii urbanistyki | Teka Komisji Urbanistyki i Architektury, PAN Oddział w Krakowie, (w druku). | 2020 |
19 | Drzeżdżon W. | Etyczne aspekty pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia, [w:] Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 10, 21-35 | Biblioteka Nauki: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-81107d5e-2fc0-409b-b197-12c8f760a68e. | 2013 |
Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę w zakresie: podstawowych pojęć etycznych, dziejów i genezy systemów etycznych, zagadnień etycznych dot. wolnego rynku, podstaw prawnych i przedmiotu prawa autorskiego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętność myślenia abstrakcyjnego i interpretacjj postępowania moralnego zwłaszcza dot. etyki związanej z działalnością zawodową.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość roli i niezbędności postępowań etycznych zwłaszcza w odniesieniu do działalności zawodowej.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | B.W1. Zna i rozumie zaawansowaną teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także trendy rozwojowe i aktualne kierunki w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | wykład, ćwiczenia problemowe | esej |
K_W06+++ K_W07+++ K_W10+++ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | B.W2. Zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej | wykład, ćwiczenia problemowe | esej |
K_W10+++ K_W13+++ |
P7S_WK |
03 | B.W3. Zna i rozumie rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym oraz potrzebę kształtowania ładu przestrzennego, zrównoważonego rozwoju, oraz tematykę zagrożenia środowiska i krajobrazu kulturowego | wykład, ćwiczenia problemowe | esej |
K_W07+++ |
P7S_WG P7S_WK |
04 | B.W4. Zna i rozumie zagadnienia powiązane z projektowaniem architektonicznym, urbanistycznym i planowaniem przestrzennym, takie jak infrastruktura techniczna, komunikacja, środowisko przyrodnicze, architektura krajobrazu, uwarunkowania ekonomiczne, prawne i społeczne – niezbędne do rozumienia społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przyrodniczych, historycznych, kulturowych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz dostrzega potrzebę ich uwzględniania w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym, ruralistycznym i planowaniu przestrzennym | wykład, ćwiczenia problemowe | esej |
K_W10+++ |
P7S_WK |
05 | B.W6. Zna i rozumie przepisy techniczno-budowlane | wykład, ćwiczenia problemowe | esej |
K_W06+++ |
P7S_WG P7S_WK |
06 | B.W7. Zna i rozumie teoretyczne podstawy rozumowania naukowego i prowadzenia badań w zakresie przydatnym do realizacji skomplikowanych zadań projektowych, a także interpretacji opracowań naukowych w dyscyplinie naukowej – architektura i urbanistyka | wykład, ćwiczenia problemowe | esej |
K_W10+++ |
P7S_WK |
07 | B.W9. Zna i rozumie podstawowe zasady etyki zawodu architekta i pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej | wykład, ćwiczenia problemowe | esej |
K_W13+++ |
P7S_WK |
08 | B.U1. Potrafi integrować zaawansowaną wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki, w tym historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury, gospodarki przestrzennej podczas rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich | wykład, ćwiczenia problemowe | esej |
K_U01+++ |
P7S_UK P7S_UW |
09 | B.U2. Potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze, oraz brać odpowiedzialność za podejmowane decyzje techniczne w środowisku i za przekazanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego następnym pokoleniom | wykład, ćwiczenia problemowe | esej |
K_U01+++ |
P7S_UK P7S_UW |
10 | B.U3. Potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, kulturowe, plastyczne, ekonomiczne i prawne w procesie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planistycznego o dużym stopniu złożoności | wykład, ćwiczenia problemowe | esej |
K_U01++ |
P7S_UK P7S_UW |
11 | B.U4. Potrafi formułować wypowiedzi o charakterze analizy krytycznej z zakresu architektury, a także przedstawiać i syntetycznie opisywać podstawy ideowe projektu w oparciu o przyjęte założenia | wykład, ćwiczenia problemowe | esej |
K_U01+++ |
P7S_UK P7S_UW |
12 | B.U8. Potrafi odpowiednio stosować normy i reguły zawodowe i etyczne oraz przepisy prawa w zakresie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planowania przestrzennego | wykład, ćwiczenia problemowe | esej |
K_U01+++ |
P7S_UK P7S_UW |
13 | B.S1. Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta | wykład, ćwiczenia problemowe | esej |
K_K01+++ K_K02++ K_K03+++ |
P7S_KO P7S_KR |
14 | B.S2. Jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych, jak i przyjmowania krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań, ustosunkowywania się do krytyki w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dostępnego dorobku w dyscyplinie naukowej, oraz twórczego i konstruktywnego wykorzystania krytyki | wykład, ćwiczenia problemowe | esej |
K_K01+++ K_K02+++ |
P7S_KO P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W02 | MEK01 MEK07 MEK08 MEK12 MEK13 | |
1 | TK02 | W03-W04 | MEK01 MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK09 MEK12 MEK14 | |
1 | TK03 | W05-W06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK07 MEK12 | |
1 | TK04 | W07-W08 | MEK07 MEK10 MEK13 MEK14 | |
1 | TK05 | W09-W10 | MEK01 MEK03 MEK05 MEK07 MEK08 MEK12 | |
1 | TK06 | W11 | MEK07 MEK11 MEK12 | |
1 | TK07 | W12 | MEK05 MEK11 | |
1 | TK08 | W13 | MEK04 MEK07 MEK12 MEK14 | |
1 | TK09 | W14-W15 | MEK05 MEK07 MEK10 MEK11 | |
1 | TK10 | C01-C015 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK05 MEK08 MEK09 MEK10 MEK12 MEK13 MEK14 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
Konsultacje (sem. 1) | |||
Zaliczenie (sem. 1) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Warunki zaliczenia: 1.Obecność na wykładach (listy obecności w MT) 2. Aktywne uczestniczenie w dyskusji 3. Prezentacja wybranych referatów (w grupach 3 os.) |
Ćwiczenia/Lektorat | Zaliczenie pracy pisemnej / referatu opracowanego w grupach 3 osobowych |
Ocena końcowa | ocena referatu (średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | K. Kozłowska | Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju | 2022 |
2 | A. Gigato; K. Kozłowska; P. Peinado; S. Rybka | Problem-based learning as a mean for restoring social functions to groups alienated from urban space | 2020 |
3 | G. Dombay; K. Kozłowska; A. Rybka | Shaping relations between natural and artificial landscapes on the example of selected riverside cities: Budapest and Rzeszow | 2019 |