Główny cel kształcenia:
Nabycie wiedzy na temat najnowszych trendów w urbanistyce i planowaniu przestrzennym oraz wizji przyszłości.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiotem zajęć są współczesne trendy w planowaniu przestrzennym i urbanistyce. W obszarze zainteresowań znajdują się również nowoczesne metody waloryzacji przestrzeni a także systemy planowania w innych krajach ze szczególnym uwzględnieniem Europy.
Materiały dydaktyczne:
Program, harmonogram
1 | Baranowski A. | Projektowanie zrównoważone w architekturze | Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.. | 1998 |
2 | Castells M. | Społeczeństwo sieci | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.. | 2007 |
3 | Parteka T. | Europejskie wyzwania spójności polskiej przestrzeni. Regiony, metropolie, transport | Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk. | 2008 |
4 | Pęski W. | Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast | Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa.. | 1999 |
5 | Wehle - Strzelecka S. | Architektura słoneczna w zrównoważonym środowisku mieszkaniowym | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.. | 2004 |
6 | Gzell S. | Wykłady o współczesnej urbanistyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej . | 2015 |
7 | Zakrzewska-Półtorak A. (red.) | Planowanie przestrzenne w Europie | Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. | 2016 |
8 | Wyżykowski A., Korbel W., Kwiatkowski K. i in. | Przestrzeń bezpieczna. Urbanistyczne i architektoniczne uwarunkowania kształtowania przestrzeni | Instytut Projektowania Urbanistycznego. | 2004 |
9 | Palej A. | Miasta cywilizacji informacyjnej. Poszukiwania równowagi (...) | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. | 2003 |
10 | Zawadzki S.M. | Podstawy planowania regionalnego | Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. | 1972 |
11 | Klasik A. | Strategie regionalne. Formułowanie i wprowadzanie w życie | Prace naukowe AE, Katowice. | 2002 |
12 | Strojny J. | Region - Polityka regionalna | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2010 |
13 | Strojny J. | Model wykorzystania instrumentów stymulujących rozwój gospodarczy regionu na przykładzie województwa | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2011 |
14 | Malisz B. | Zarys teorii Kształtowania układów osadniczych | Wydawnictwo Arkady, Warszawa. | 1981 |
15 | - | Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003.80.717 z późn | -. | - |
16 | Radziewanowski Z. | O niektórych problemach regionalizmu i ekologii w architekturze i urbanistyce | Wydawnictwo PK, Kraków. | 2005 |
Wymagania formalne:
Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza z zakresu dotychczasowych kursów planowania przestrzennego i urbanistyki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętności z zakresu projektowania prostych układów urbanistycznych oraz dokumentów planistycznych w skali ogólnej i miejscowej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Zrozumienie potrzeby kształtowania ładu przestrzennego na wszystkich szczeblach projektowania
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | Nabył wiedzę w stopniu podstawowym na temat fundamentalnych problemów i wyzwań współczesnej urbanistyki i planowania przestrzennego w tym projektowania dla klimatu. | wykład | esej, poster |
K-W02+++ K-W06+++ K-W08+++ K-W10+++ K-W14+++ |
P7S-WG |
MEK02 | Zna zasady projektowania uniwersalnego ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami. | wykład | esej, poster |
K-W08+++ K-W10+++ K-W14+++ |
P7S-WG |
MEK03 | Wykształcił umiejętność monitorowania i przyswajania nowych tendencji w rozwoju urbanistyki i planowania przestrzennego. Potrafi sporządzić projekt zagospodarowania terenu tak aby był zgodny z współczesnymi trendami. | projekt indywidualny | prezentacja projektu, ocena projektu |
K-U01+++ K-U07+++ |
P7S-UW |
MEK04 | Rozumie potrzebę aktywnego udziału w wzbogacaniu potencjału urbanistyki i planowania przestrzennego i rozwijaniu jej charakteru w kierunku prospołecznym. | wykład, projekt | esej, poster, prezentacja projektu |
K-K02+++ |
P7S-KK P7S-KO |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-02, P01-06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
1 | TK02 | W03-06, P01-30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
1 | TK03 | W07-12, P01-30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
1 | TK04 | W13-15 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK05 | P01-30 | MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
12.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
15.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 1) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin |
Projekt/Seminarium | prezentacja projektu, ocena projektu |
Ocena końcowa | Średnia arytmetyczna |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | T. Bajwoluk; P. Langer; A. Sikora; I. Skrzypczak | Spatial transitions of areas near highway interchanges of the eastern A4 highway section in Poland | 2024 |
2 | A. Sikora | Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego | 2023 |
3 | C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak | Identification of land system transformations in the Rzeszów city square | 2023 |
4 | E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska | Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego | 2023 |
5 | R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora | Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills | 2023 |
6 | W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik | Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych | 2023 |
7 | A. Sikora | Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów | 2022 |
8 | A. Sikora | Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze | 2022 |
9 | A. Sikora | Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era | 2021 |
10 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy | 2021 |
11 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa | 2021 |
12 | M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak | Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment | 2021 |
13 | M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora | Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja | 2021 |