Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Geodezja i planowanie przestrzenne
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: praktyczny
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 13883
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W20 P45 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora
semestr 1: mgr inż. arch. Dorota Bober
Główny cel kształcenia: Nabycie wiedzy na temat najnowszych trendów w urbanistyce i planowaniu przestrzennym oraz wizji przyszłości.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiotem zajęć są współczesne trendy w planowaniu przestrzennym i urbanistyce. W obszarze zainteresowań znajdują się również nowoczesne metody waloryzacji przestrzeni a także systemy planowania w innych krajach ze szczególnym uwzględnieniem Europy.
Materiały dydaktyczne: Program, harmonogram
1 | Gzell S. | Wykłady o współczesnej urbanistyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej . | 2015 |
2 | Zakrzewska-Półtorak A. (red.) | Planowanie przestrzenne w Europie | Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. | 2016 |
3 | Baranowski A. | Projektowanie zrównoważone w architekturze | Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.. | 1998 |
4 | Castells M. | Społeczeństwo sieci | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.. | 2007 |
5 | Parteka T. | Europejskie wyzwania spójności polskiej przestrzeni. Regiony, metropolie, transport | Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk. | 2008 |
6 | Pęski W. | Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast | Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa.. | 1999 |
7 | Wehle - Strzelecka S. | Architektura słoneczna w zrównoważonym środowisku mieszkaniowym | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.. | 2004 |
8 | Wyżykowski A., Korbel W., Kwiatkowski K. i in. | Przestrzeń bezpieczna. Urbanistyczne i architektoniczne uwarunkowania kształtowania przestrzeni | Instytut Projektowania Urbanistycznego. | 2004 |
9 | Palej A. | Miasta cywilizacji informacyjnej. Poszukiwania równowagi (...) | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. | 2003 |
10 | Zawadzki S.M. | Podstawy planowania regionalnego | Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. | 1972 |
11 | Klasik A. | Strategie regionalne. Formułowanie i wprowadzanie w życie | Prace naukowe AE, Katowice. | 2002 |
12 | Strojny J. | Region - Polityka regionalna | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2010 |
13 | Strojny J. | Model wykorzystania instrumentów stymulujących rozwój gospodarczy regionu na przykładzie województwa | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2011 |
14 | Malisz B. | Zarys teorii Kształtowania układów osadniczych | Wydawnictwo Arkady, Warszawa. | 1981 |
15 | Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003.80.717 z późn | . | ||
16 | Radziewanowski Z. | O niektórych problemach regionalizmu i ekologii w architekturze i urbanistyce | Wydawnictwo PK, Kraków. | 2005 |
Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu dotychczasowych kursów planowania przestrzennego i urbanistyki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności z zakresu projektowania prostych układów urbanistycznych oraz dokumentów planistycznych w skali ogólnej i miejscowej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zrozumienie potrzeby kształtowania ładu przestrzennego na wszystkich szczeblach projektowania
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Nabył wiedzę w stopniu podstawowym na temat fundamentalnych problemów i wyzwań współczesnej urbanistyki i planowania przestrzennego w tym projektowania dla klimatu. | wykład | esej, poster |
K_W02+++ K_W06+++ K_W08+++ K_W10+++ K_W14+++ |
P7S_WG |
02 | Zna zasady projektowania uniwersalnego ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami. | wykład | esej, poster |
K_W08+++ K_W10+++ K_W14+++ |
P7S_WG |
03 | Wykształcił umiejętność monitorowania i przyswajania nowych tendencji w rozwoju urbanistyki i planowania przestrzennego. Potrafi sporządzić projekt zagospodarowania terenu tak aby był zgodny z współczesnymi trendami. | projekt indywidualny | prezentacja projektu, ocena projektu |
K_U01+++ K_U07+++ |
P7S_UW |
04 | Rozumie potrzebę aktywnego udziału w wzbogacaniu potencjału urbanistyki i planowania przestrzennego i rozwijaniu jej charakteru w kierunku prospołecznym. | wykład, projekt | esej, poster, prezentacja projektu |
K_K02+++ |
P7S_KK P7S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-02, P01-06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
1 | TK02 | W03-06, P01-30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
1 | TK03 | W07-12, P01-30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
1 | TK04 | W13-15 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK05 | P01-30 | MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
20.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
12.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 12.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 1) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin |
Projekt/Seminarium | prezentacja projektu, ocena projektu |
Ocena końcowa | Średnia arytmetyczna |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | T. Bajwoluk; P. Langer; A. Sikora; I. Skrzypczak | Spatial transitions of areas near highway interchanges of the eastern A4 highway section in Poland | 2024 |
2 | A. Sikora | Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego | 2023 |
3 | C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak | Identification of land system transformations in the Rzeszów city square | 2023 |
4 | E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska | Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego | 2023 |
5 | R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora | Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills | 2023 |
6 | W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik | Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych | 2023 |
7 | A. Sikora | Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów | 2022 |
8 | A. Sikora | Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze | 2022 |
9 | A. Sikora | Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era | 2021 |
10 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy | 2021 |
11 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa | 2021 |
12 | M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak | Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment | 2021 |
13 | M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora | Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja | 2021 |
14 | A. Sikora | Dom w \"mieście-osiedlu\" | 2019 |
15 | A. Sikora | Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities | 2019 |
16 | A. Sikora | Multi-family residential development in the landscape of the small city | 2019 |
17 | A. Sikora | Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study | 2019 |
18 | P. Deroń; A. Sikora | Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa | 2019 |