Główny cel kształcenia:
Głównym celem kształcenia będzie poruszenie problematyki projektowej w zakresie dostępności oraz wprowadzenia zasad projektowania dla ludzi w każdym wieku i o różnych sprawnościach fizycznych i intelektualnych.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształcenia porusza problematykę dostępności i użytkowalności dla wszystkich, w tym dzieci i osób z ograniczeniami intelektualnymi oraz ruchowymi. W zakresie przedmiotu będzie poznanie przepisów prawnych związanych w potrzebami osób niepełnosprawnych.
1 | Gedliczka A. | Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej. Antropometria, biomechanika, przestrzeń pracy, wymiary bezpieczeństwa | Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa. | 2001 |
2 | Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych | sporządzona w Nowym Jorku 13 grudnia 2006 roku | (Dz.U. poz. 1169, Warszawa 25.10.2012 r.). | - |
3 | Norman D. | Dizajn na co dzień, przekł. D. Malina | Karakter, Kraków . | 2018 |
4 | Kroemer K. Elbert, Kroemer H.B., Kroemer Hoffman A.D. | Ergonomics: How to Design for Ease and Efficiency, | Elsevier Inc., San Diego. | 2008 |
5 | Brown T. | Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność | Wydawnictwo LIBRON, Wrocław. | 2013 |
6 | Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. | o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami | (Dz. U. 2019 poz. 1696). | - |
1 | Diffrient N., Tilley A. R., Bardakjy J. C. | Humanscale 4/5/6 | MIT Press, Massachusetts. | 1981 |
2 | Hall E. | Ukryty wymiar, przeł. T. Hołówka | Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | 1978 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na 3 semestr studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość podstawowych zasad projektowania przedmiotów użytkowych w aspekcie ich właściwości, przeznaczenia i możliwości zastosowania materiałów.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność logicznego kojarzenia faktów dotyczących poszczególnych etapów realizacji przedmiotu użytkowego.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność analizy różnorodnych cech przestrzeni i jej elementów i ze względu na ich użyteczność i wartość społeczną.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | wskazanie prawnych aspektów tworzenia środowiska przyjaznego wszystkim użytkownikom ze wskazaniem zasad ergonomii | wykład problemowy | egzamin cz. pisemna |
K-W03+ |
P6S-WG |
MEK02 | poznanie zasad "inclusive design" jako projektowania bez dyskryminacji | wykład problemowy | egzamin cz. pisemna |
K-W03+ K-U02+ |
P6S-UW P6S-WG |
MEK03 | poznanie metody "design thinking" jako metody tworzenia innowacyjnych produktów i usług w oparciu o szerokie zrozumienie problemów i potrzeb wszystkich użytkowników | wykład problemowy | egzamin cz. pisemna |
K-W03+ K-U01+ K-U02+ |
P6S-UW P6S-WG |
MEK04 | budowanie modelu współpracy w procesach projektowych poprzez partycypację społeczną | wykład problemowy | egzamin cz. pisemna |
K-W03+ K-K04+ |
P6S-KO P6S-WG |
MEK05 | pozyskanie przez studentów umiejętności wdrażania zasad uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności z uwzględnieniem indywidualnych oraz zbiorowych potrzeb osób z niepełnosprawnością, w tym osób starszych i kobiet z dziećmi | projekt indywidualny | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+ K-U14+ K-K03+ K-K04+ K-K07+ |
P6S-KK P6S-KO P6S-KR_A P6S-UO P6S-UW |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01-W06 | MEK01 | |
3 | TK02 | W07-W15 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
3 | TK03 | W16-W20 | MEK01 MEK03 MEK04 | |
3 | TK04 | W21-W30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
3 | TK05 | P01-P45 | MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 3) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. Inne: 2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
5.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny (weryfikacja MEK01-04; minimum 50% - ocena 3,0; ponad 70% - ocena 4,0; ponad 90% - ocena 5,0). |
Projekt/Seminarium | Wykonanie zadania projektowanego wraz z prezentacją i obroną projektu (weryfikacja MEK05; minimum 50% - ocena 3,0; ponad 70% - ocena 4,0; ponad 90% - ocena 5,0). |
Ocena końcowa | Ocena z egzaminu - 50% i ocena z projektu - 50%. Obie oceny musza być pozytywne. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie