logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie uniwersalne


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2023/2024
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria wzornictwa przemysłowego
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
A - Modelowanie i projektowanie wspomagane komputerowo, B - Projektowanie wzornicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć:
15756
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu A - Modelowanie i projektowanie wspomagane komputerowo, B - Projektowanie wzornicze
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W30 P45 / 6 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora
semestr 3:
mgr inż. arch. Natalia Ludwikowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Głównym celem kształcenia będzie poruszenie problematyki projektowej w zakresie dostępności oraz wprowadzenia zasad projektowania dla ludzi w każdym wieku i o różnych sprawnościach fizycznych i intelektualnych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształcenia porusza problematykę dostępności i użytkowalności dla wszystkich, w tym dzieci i osób z ograniczeniami intelektualnymi oraz ruchowymi. W zakresie przedmiotu będzie poznanie przepisów prawnych związanych w potrzebami osób niepełnosprawnych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gedliczka A. Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej. Antropometria, biomechanika, przestrzeń pracy, wymiary bezpieczeństwa Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa. 2001
2 Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych sporządzona w Nowym Jorku 13 grudnia 2006 roku (Dz.U. poz. 1169, Warszawa 25.10.2012 r.). -
3 Norman D. Dizajn na co dzień, przekł. D. Malina Karakter, Kraków . 2018
4 Kroemer K. Elbert, Kroemer H.B., Kroemer Hoffman A.D. Ergonomics: How to Design for Ease and Efficiency, Elsevier Inc., San Diego. 2008
5 Brown T. Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność Wydawnictwo LIBRON, Wrocław. 2013
6 Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696). -
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Diffrient N., Tilley A. R., Bardakjy J. C. Humanscale 4/5/6 MIT Press, Massachusetts. 1981
2 Hall E. Ukryty wymiar, przeł. T. Hołówka Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. 1978

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na 3 semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość podstawowych zasad projektowania przedmiotów użytkowych w aspekcie ich właściwości, przeznaczenia i możliwości zastosowania materiałów.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność logicznego kojarzenia faktów dotyczących poszczególnych etapów realizacji przedmiotu użytkowego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność analizy różnorodnych cech przestrzeni i jej elementów i ze względu na ich użyteczność i wartość społeczną.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 wskazanie prawnych aspektów tworzenia środowiska przyjaznego wszystkim użytkownikom ze wskazaniem zasad ergonomii wykład problemowy egzamin cz. pisemna K-W03+
P6S-WG
MEK02 poznanie zasad "inclusive design" jako projektowania bez dyskryminacji wykład problemowy egzamin cz. pisemna K-W03+
K-U02+
P6S-UW
P6S-WG
MEK03 poznanie metody "design thinking" jako metody tworzenia innowacyjnych produktów i usług w oparciu o szerokie zrozumienie problemów i potrzeb wszystkich użytkowników wykład problemowy egzamin cz. pisemna K-W03+
K-U01+
K-U02+
P6S-UW
P6S-WG
MEK04 budowanie modelu współpracy w procesach projektowych poprzez partycypację społeczną wykład problemowy egzamin cz. pisemna K-W03+
K-K04+
P6S-KO
P6S-WG
MEK05 pozyskanie przez studentów umiejętności wdrażania zasad uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności z uwzględnieniem indywidualnych oraz zbiorowych potrzeb osób z niepełnosprawnością, w tym osób starszych i kobiet z dziećmi projekt indywidualny prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U02+
K-U14+
K-K03+
K-K04+
K-K07+
P6S-KK
P6S-KO
P6S-KR_A
P6S-UO
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Zasady projektowania uniwersalnego oraz wskazanie podstawowych definicji - niepełnosprawność, dostępność, dyskryminacja, projektowanie uniwersalne. W01-W06 MEK01
3 TK02 Zasady inclusive design oraz design thinking jako metody tworzenia innowacyjnych produktów i usług w oparciu o szerokie zrozumienie problemów i potrzeb wszystkich użytkowników. W07-W15 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK03 Systemy Fakturowych Oznaczeń Nawierzchniowych (FON) oraz nowe rozwiązania technologiczne wspomagające orientację i poruszanie się w przestrzeni. W16-W20 MEK01 MEK03 MEK04
3 TK04 Standardy dostępności przestrzeni, obiektów użyteczności publicznej oraz przedmiotów użytkowych. W21-W30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK05 Projektowanie przedmiotu użytkowego stosowanego w przestrzeni wewnętrznej (elementy wyposażenia wnętrza, elementy użytkowe) z uwzględnieniem dostępności wnętrza (audyt dostępności). P01-P45 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny (weryfikacja MEK01-04; minimum 50% - ocena 3,0; ponad 70% - ocena 4,0; ponad 90% - ocena 5,0).
Projekt/Seminarium Wykonanie zadania projektowanego wraz z prezentacją i obroną projektu (weryfikacja MEK05; minimum 50% - ocena 3,0; ponad 70% - ocena 4,0; ponad 90% - ocena 5,0).
Ocena końcowa Ocena z egzaminu - 50% i ocena z projektu - 50%. Obie oceny musza być pozytywne.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie