logo
Karta przedmiotu
logo

Systemy zasilania silników samochodowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2023/2024

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Badania i rozwój w gospodarce, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe - Badania i eksploatacja pojazdów samochodowych, Pojazdy samochodowe - Zaawansowane napędy pojazdów samochodowych, Programowanie i automatyzacja obróbki - Systemy CAD/CAM w zastosowaniach, Programowanie i automatyzacja obróbki - Zaawansowane programowanie obrabiarek CNC, Programowanie i automatyzacja obróbki - Zaawansowane programowanie pomiarów współrzędnościowych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 15251

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pojazdy samochodowe - Badania i eksploatacja pojazdów samochodowych, Pojazdy samochodowe - Zaawansowane napędy pojazdów samochodowych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 L30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Adam Ustrzycki

Terminy konsultacji koordynatora: https://austrzycki.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: poznanie budowy i zasady działania układów zasilania silników samochodowych, umiejętność pomiaru i oceny parametrów tych układów.

Ogólne informacje o zajęciach: moduł kształcenia obejmuje zagadnienia z zakresu układów zasilania tłokowych silników samochodowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Günther H. Układy wtryskowe Common Rail w praktyce warsztatowej: budowa sprawdzanie, diagnostyka WKŁ Warszawa. 2019
2 Herner A., Riehl H. Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych WKŁ, Warszawa. 2017
3 Kneba K, Makowski S. Zasilanie i sterowanie silników. Pojazdy samochodowe WKŁ, Warszawa. 2004
4 Praca zbiorowa Zasobnikowe układy wtryskowe Common Rail Informator techniczny Bosch. WKŁ, Warszawa. 2009
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kuszewski H., Ustrzycki A. Laboratorium spalinowych napędów środków transportu Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2011
2 Serdecki W.(red.) Badania układów silników spalinowych: laboratorium Wydaw. Politechniki Poznańskiej. 2000
3 Gűnther H. Diagnozowanie silników wysokoprężnych WKŁ, Warszawa. 2010
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Merkisz J., Pielecha J. Emisja cząstek stałych ze źródeł motoryzacyjnych Wydaw. Politechniki Poznańskiej, Poznań. 2014
2 Majerczyk A., Taubert S. Układy zasilania gazem propan-butan WKŁ, Warszawa. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na co najmniej 2 semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowe wiadomości o budowie silników samochodowych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: znajomość podstawowych technik pomiarowych i umiejętność opracowania wyników pomiarów.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student rozumie konieczność samokształcenia się i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna budowę i zasady działania układów zasilania tłokowych silników samochodowych oraz poszczególnych zespołów i podzespołów tych układów. wykład, laboratorium egzamin pisemny, sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedź ustna K_W09+
P7S_WG
02 Posiada umiejętność pomiaru parametrów elementów układów zasilania silników samochodowych i oceny ich stanu technicznego. laboratorium sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedzi ustne K_U03+
K_K01+
P7S_KO
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Rola i zadania układów zasilania silników spalinowych. Proces tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej w silnikach samochodowych. Wymagania stawiane układom zasilania silników samochodowych. Rodzaje i budowa układów dolotowych silników samochodowych. Filtracja powietrza, rodzaje i budowa samochodowych filtrów powietrza. Układy zasilania silników o zapłonie iskrowym - kryteria podziału i klasyfikacja. Układy wtrysku benzyny silników o zapłonie iskrowym. Rodzaje, budowa i działanie układów zasilania gazem silników samochodowych. Układy zasilania silników o zapłonie samoczynnym - kryteria podziału i klasyfikacja. Wysokociśnieniowe systemy wtrysku paliwa. Rodzaje i budowa pomp wysokiego ciśnienia. Rodzaje i budowa wtryskiwaczy. Rodzaje i budowa pompowtryskiwaczy. Diagnozowanie układów wtryskowych. Alternatywne źródła napędu pojazdów samochodowych Wykład MEK01
2 TK02 Organizacja laboratorium oraz stanowiskowe szkolenie BHP. Pomiar wydatku zasilającej pompy paliwa. Wyznaczanie charakterystyki czujników ciśnienia bezwzględnego powietrza. Wyznaczanie charakterystyki przepływomierza powietrza. Diagnostyka układu wtryskowego za pomocą interfejsu diagnostycznego. Ocena parametrów piezoelektrycznego wtryskiwacza układu GDI. Wyznaczanie charakterystyki czujnika ciśnienia paliwa układu Common Rail. Badanie zaworu wysokiego ciśnienia. Badanie pompy wysokiego z odłączaną sekcją tłoczącą i zaworem wysokiego ciśnienia (DRV) Ocena parametrów elektromagnetycznego wtryskiwacza układu Common Rail. Ocena parametrów pompy wysokiego z zaworem dozującym (ZME) Ocena parametrów piezoelektrycznego wtryskiwacza układu Common Rail. Pomiar i analiza przebiegów szybkozmiennych w układzie Common Rail. Pomiar i analiza sygnałów sterujących wtryskiwaczami piezo układu Common Rail. Zaliczenie laboratorium. Laboratorium MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 8.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, który weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych. Egzamin obejmuje 5 pytań punktowanych od 0 do 1,0. Uzyskana ocena wynika z uzyskanej punktacji: - od 4,6 do 5,0 - bdb (5,0); - od 4,1 do 4,5 - +db (4,5); - od 3,6 do 4,0 - db (4,0); - od 3,1 do 3,5 - db (3,5); - od 2,5 do 3,0 - dst (3,0); - od 0,0 do 2,4 - ndst (2,0).
Laboratorium Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi oraz przyjętych sprawozdań. Laboratorium weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01 i MEK02. Ocena końcowa wynika ze średniej arytmetycznej z uzyskanych na laboratorium ocen, przy wszystkich zaliczonych sprawozdaniach. Sprawozdanie z danego tematu jest zaliczone, jeżeli nie zawiera istotnych błędów merytorycznych i formalnych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 - dst(3,0); 3,400 ÷ 3,799 - +dst(3,5); 3,800 ÷ 4,199 - db(4,0) ; 4,200 ÷ 4,599 - +db(4,5); 4,600 ÷ 5,000 - bdb(5,0)
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu (60%) oraz laboratorium (40%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Krzemiński; A. Ustrzycki Visualisation Testing of the Vertex Angle of the Spray Formed by Injected Diesel–Ethanol Fuel Blends 2024
2 A. Krzemiński; A. Ustrzycki Effect of Ethanol Added to Diesel Fuel on the Range of Fuel Spray 2023
3 A. Ustrzycki Analiza zmian suprastruktury samochodowej po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej 2022
4 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
5 K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests 2021
6 A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki Metodyka badań wizyjnych rozwoju strugi paliwa generowanej przez wysokociśnieniowy układ wtryskowy 2020
7 A. Ustrzycki Wpływ ciśnienia w zasobnikowym układzie wtryskowym na prędkość rozchodzenia się dźwięku w oleju napędowym 2020
8 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
9 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
10 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
11 A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki Influence of dodecanol addition on the energy value of diesel oil mixture with ethanol 2019