Główny cel kształcenia:
poznanie funkcji, budowy i zasad działania zaawansowanych układów mechatroniki stosowanych w pojazdach samochodowych.
Ogólne informacje o zajęciach:
moduł kształcenia obejmuje zagadnienia z zakresu funkcjonowania zaawansowanych urządzeń i układów elektrycznych pojazdów samochodowych.
1 | Gajek Z., Juda A. | Czujniki. Mechatronika samochodowa | WKiŁ, Warszawa. | 2008 |
2 | Herner A., Riehl H. | Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych | WKŁ, Warszawa. | 2017 |
3 | Praca zbiorowa | Mikroelektronika w pojazdach samochodowych. Informatory techniczne Bosch | Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. | 2002 |
4 | Heimann B., Popp K.l, Gersh W. | Mechatronika. Komponenty, metody, przykłady | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | 2013 |
1 | Dziubiński | Badania elektronicznych urządzeń w pojazdach samochodowych | Wydawnictwo Naukowe Gabriel Borowski, Lublin. | 2004 |
2 | Frei M. | Samochodowe magistrale cyfrowe w praktryce warsztatowej | WKŁ, Warszawa. | 2016 |
3 | Grono A. | Mechatronika. Laboratorium | Politechnika Gadańska. | 2008 |
4 | Praca zbiorowa | Nowoczesne urządzenia elektromechatroniki pojazdów samochodowych | Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2003 |
1 | Praca zbiorowa | Czujniki w pojazdach samochodowych | Informator Techniczny Bosch. WKŁ, Warszawa. | 2009 |
2 | Praca zbiorowa | Układ stabilizacji toru jazdy ESP | Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. | 2003 |
3 | Rokosch U. | Poduszki gazowe i napinacze pasów | WKŁ, Warszawa. | 2003 |
Wymagania formalne:
rejestracja na co najmniej 2 semestr studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
podstawowe wiadomości z zakresu maszyn elektrycznych, elektroniki, elektrotechniki ogólnej oraz motoryzacyjnej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
umiejętność opracowania wyników pomiarów
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
student rozumie konieczność samokształcenia się i dokształcania.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | Zna teoretyczne i praktyczne problemy współczesnej mechatroniki motoryzacyjnej. Zna i rozumie funkcje, budowę i zasadę działania zaawansowanych układów mechatronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych. | wykład, laboratorium | egzamin pisemny, sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedź ustna |
K-W02+ K-W09++ K-W10++ K-U06+ |
P7S-UW P7S-WG |
MEK02 | Posiada umiejętność pomiaru parametrów i sygnałów elektrycznych systemów mechatroniki samochodowej oraz oceny ich stanu technicznego. | laboratorium | sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedzi ustne |
K-U01+ K-K01++ |
P7S-KO P7S-UW |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | Wykład | MEK01 | |
2 | TK02 | Laboratorium | MEK01 MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
8.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, który weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych. Egzamin obejmuje 5 pytań punktowanych od 0 do 1,0. Uzyskana ocena wynika z uzyskanej punktacji: - od 4,6 do 5,0 - bdb (5,0); - od 4,1 do 4,5 - +db (4,5); - od 3,6 do 4,0 - db (4,0); - od 3,1 do 3,5 - db (3,5); - od 2,5 do 3,0 - dst (3,0); - od 0,0 do 2,4 - ndst (2,0). |
Laboratorium | Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi oraz przyjętych sprawozdań. Laboratorium weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01 i MEK02. Ocena końcowa wynika ze średniej arytmetycznej z uzyskanych na laboratorium ocen, przy wszystkich zaliczonych sprawozdaniach. Sprawozdanie z danego tematu jest zaliczone, jeżeli nie zawiera istotnych błędów merytorycznych i formalnych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 - dst(3,0); 3,400 ÷ 3,799 - +dst(3,5); 3,800 ÷ 4,199 - db(4,0) ; 4,200 ÷ 4,599 - +db(4,5); 4,600 ÷ 5,000 - bdb(5,0). |
Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu (60%) oraz laboratorium (40%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Krzemiński; A. Ustrzycki | Visualisation Testing of the Vertex Angle of the Spray Formed by Injected Diesel–Ethanol Fuel Blends | 2024 |
2 | A. Krzemiński; A. Ustrzycki | Effect of Ethanol Added to Diesel Fuel on the Range of Fuel Spray | 2023 |
3 | A. Ustrzycki | Analiza zmian suprastruktury samochodowej po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej | 2022 |
4 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
5 | K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki | Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests | 2021 |
6 | A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki | Metodyka badań wizyjnych rozwoju strugi paliwa generowanej przez wysokociśnieniowy układ wtryskowy | 2020 |
7 | A. Ustrzycki | Wpływ ciśnienia w zasobnikowym układzie wtryskowym na prędkość rozchodzenia się dźwięku w oleju napędowym | 2020 |
8 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
9 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
10 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |