
 
Główny cel kształcenia:
Głównym  celem  kształcenia  jest  przygotowanie  studenta   do  świadomego  i  kompetentnego  uczestnictwa  w  kształtowaniu  przestrzeni stanowiącej ramy życia jednostek i grup społecznych. A także do działalności zawodowej w zakresie różnorodnych, pomocniczych zadań w dziedzinie planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego w zespołach projektowych i do współpracy  ze specjalistami z innych dziedzin technicznych. 
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształcenia poszerza wiedzę studenta na temat projektowania urbanistycznego ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania przestrzeni  miasta.
Materiały dydaktyczne:
Prezentacje do wykładów, komputery z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe.
Inne:
Obowiązujące Rozporzadzenia, akty prawne i normy. 
| 1 | Christopher Alexander | Język wzorców | Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | 2008 | 
| 2 | Léon Krier | Architektura wspólnoty | Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria. | 2011 | 
| 3 | Kazimierz Wejchert | Elementy kompozycji urbanistycznej | Arkady Warszawa. | 1984. | 
| 4 | J.M. Chmielewski | Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast | OWPW. | 2010 | 
| 5 | Jan Gehl | Życie między budynkami | Wydawnictwo RAM. | 2009 | 
| 6 | Kevin Lynch | Obraz miasta | Archi Volta Kraków. | 2011 | 
| 7 | W. Czarnecki | Planowanie Miast i Osiedli | Państwowe Wydawnictwo Naukowe . | 1965 | 
| 8 | Jan Gehl | Miasta dla Ludzi | Wydawnictwo RAM. | 2014 | 
| 9 | Aleksander Wallis | Miasto i przestrzeń | Wydawnictwo PWN. | 1977 | 
| 10 | Aleksander Wallis | Informacja i gwar | Państwowy Instytut Wydawniczy. | 1979 | 
| 11 | Zbigniew Zuziak | Strategie rewitalizacji przestrzeni śródmiejskiej | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. | 1998 | 
| 12 | Sadowski J. | Akustyka w urbanistyce, architekturze i budownictwie. | Arkady, Warszawa . | 1971 | 
| 13 | Sadowski J. | Podstawy akustyki urbanistycznej | Arkady, Warszawa. | 1982 | 
| 14 | Nurzyński Jacek | Ochrona przed hałasem w zrównoważonym budownictwie | ITB, Warszawa . | 2013 | 
| 15 | Stawicka-Wałkowska Maria | Czynniki akustyczne w projektowaniu urbanistycznym | ITB, Warszawa . | 1988 | 
| 16 | Gawroński K. | Miejscowe planowanie przestrzenne jako narzędzie ochrony i kształtowania środowiska. | Akademia Rolnicza w Krakowie, Koszalin. . | 2015 | 
| 17 | Wallis Aleksander | Socjologia i kształtowanie przestrzeni | Państwowy Instytut Wydwniczy , Warszawa. | 1971 | 
| 1 | Sławomir Gzel | Wykłady o współczesnej urbanistyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2015 | 
Wymagania formalne:
Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚA, Kierunek Geodezja i planowanie przestrzenne
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student ma rozszerzoną wiedze z zakresu projektowania urbanistycznego, kompozycji urbanistycznej i przekształceń przestrzennych. 
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Posiada umiejętności sporządzania opracowań urbanistycznych, potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę  z planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego w skali miasta i jednostki mieszk
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania urbanistycznego oraz planowania przestrzennego dla zdrowego środowiska zbudowanego..
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK | 
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Posiada wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego. Student ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań projektowania urbanistycznego i planowania przestrzennego. | Wykład | egzamin cz. pisemna | K-W02++ K-W06+++ K-W08+++ K-W10++ | P7S-WG | 
| MEK02 | Ma wiedzę na temat stosowania podstawowych metod, techniki, narzędzi przy rozwiązywaniu zadań z zakresu projektowania urbanistycznego i planowania przestrzennego. | Wykład | egzamin cz. pisemna | K-W02++ K-W06++ K-W14+++ | P7S-WG | 
| MEK03 | Ma umiejętność stosowania podstawowych metod, techniki, narzędzi przy rozwiązywaniu zadań z zakresu projektowania urbanistycznego. | Projekt zespołowy, projekt indywidualny. | prezentacja projektu | K-U01+ K-U07+++ | P7S-UW | 
| MEK04 | Potrafi dokonać identyfikacji istniejących zasobów funkcjonalno-przestrzennych, potrafi dokonać ich modyfikacji oraz sformułować odpowiednie wnioski dotyczące możliwych przekształceń w skali urbanistycznej miasta, osiedla mieszkaniowego. | Projekt zespołowy, projekt indywidualny. | prezentacja projektu | K-U01+ K-U07+++ | P7S-UW | 
| MEK05 | Potrafi zaprojektować prosty, przyjazny dla środowiska i użytkownika wielofunkcyjny zespół urbanistyczny w zdefiniowanym kontekście urbanistycznym . Rozumiejąc wzajemne relacje obiektu i otoczenia. | Projekt zespołowy, projekt indywidualny. | prezentacja projektu | K-U01+ K-U07+++ | P7S-UW | 
| MEK06 | Potrafi współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem oraz pracować samodzielnie przyjmując w nim różne role, wykazuje się w pracy odpowiedzialnością, ma świadomość społecznej roli urbanisty i związanej z nią odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | Projekt zespołowy, projekt indywidualny. | prezentacja projektu | K-K02+++ | P7S-KK P7S-KO | 
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK | 
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W1-W3, P01-06 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK05 | |
| 2 | TK02 | W4-W5, P07-P12 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
| 2 | TK03 | W06-W08, P13-18 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 | |
| 2 | TK04 | W09-W12, P19-P22 | MEK01 MEK04 MEK05 MEK06 | |
| 2 | TK05 | P23-P27 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | 
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach | 
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
                        5.00 godz./sem. | Godziny kontaktowe:
                        12.00 godz./sem. | Uzupełnienie/studiowanie notatek:
                          5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. | 
| Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
                        15.00 godz./sem. | Godziny kontaktowe:
                        27.00 godz./sem.. | Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
                          55.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. | 
| Konsultacje (sem. 2) | |||
| Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
                        10.00 godz./sem. | Egzamin pisemny:
                        2.00 godz./sem. | 
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej | 
|---|---|
| Wykład | Egzamin pisemny | 
| Projekt/Seminarium | Ocena za projekt zespołowy i indywidualny. | 
| Ocena końcowa | Średnia ważona oceny z egzaminu (30%) i oceny z projektu indywidualnego (30%) i projektu grupowego (40%) | 
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
			
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
			
Inne
(-)
			
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie