logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Elektrotechnika i elektronika pojazdów samochodowych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2023/2024
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13308
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 5 / W30 L30 / 4 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Adam Ustrzycki
Terminy konsultacji koordynatora:
https://austrzycki.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
poznanie teoretycznych i praktycznych problemów elektrotechniki motoryzacyjnej, zapoznanie się z funkcjami, budową i zasadami działania układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych.

Ogólne informacje o zajęciach:
moduł kształcenia obejmuje podstawowe zagadnienia zakresu funkcjonowania urządzeń i systemów elektrycznych pojazdów samochodowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Herner A., Riehl H. Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych WKŁ, Warszawa. 2017
2 Praca zbiorowa Mikroelektronika w pojazdach samochodowych. Informatory techniczne Bosch Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. 2002
3 Pacholski K. Elektryczne i elektroniczne wyposażenie pojazdów samochodowych, część 1 i 2 WKiŁ, Warszawa. 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Czerwiński A. Akumulatory, baterie, ogniwa WKŁ, Warszawa. 2005
2 Demidowicz R. Oświetlenie WKŁ, Warszawa. 2000
3 Praca zbiorowa Nowoczesne urządzenia elektromechatroniki pojazdów samochodowych Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2003
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa ABS. Układy zapobiegające blokowaniu kół Wydaw. Auto, Warszawa. 2004
2 Praca zbiorowa Układ stabilizacji toru jazdy ESP Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. 2003
3 Rokosch U. Poduszki gazowe i napinacze pasów WKŁ, Warszawa. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
rejestracja co najmniej na 5 semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
podstawowe wiadomości z zakresu elektroniki, elektrotechniki ogólnej i maszyn elektrycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
umiejętność opracowania wyników pomiarów.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
brak.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna teoretyczne i praktyczne problemy elektrotechniki motoryzacyjnej. Zna i rozumie funkcje, budowę i zasadę działania układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych. wykład, laboratorium egzamin pisemny, sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedzi ustne K-W06+
K-U01+
K-U20+
P6S-KR
P6S-UW
P6S-WG
MEK02 Posiada umiejętność pomiaru podstawowych parametrów i sygnałów elektrycznych urządzeń elektrotechniki motoryzacyjnej. Potrafi dokonać interpretacji wyników uzyskanych podczas badań. Jest przygotowany do prowadzenia badań osprzętu elektrycznego pojazdów. laboratorium sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedzi ustne K-W08+
K-U05+
K-U06+
K-U11+
K-K04+
P6S-KK
P6S-UW
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Rozwój samochodowych urządzeń elektrycznych. Instalacje elektryczne w pojazdach samochodowych. Akumulatory rozruchowe. Alternatory. Współpraca akumulatora z alternatorem. Rozruszniki elektryczne. Prądnico-rozruszniki. Urządzenia ułatwiające rozruch silnika spalinowego. Systemy zapłonowe. Cewki. Świece zapłonowe. Rozdzielacze zapłonu. Zintegrowane sterowanie zapłonem i wtryskiem benzyny. Elektroniczne systemy wtryskowe paliwa lekkiego. Sterowanie wtryskiem benzyny. Elementy układu wtryskowego (pompy paliwa, wtryskiwacze, przepływomierze, czujniki). Elektroniczne systemy wtryskowe silników wysokoprężnych. Sterowania wtryskiem oleju napędowego. Elementy układu wtryskowego (pompy paliwa, pompy wtryskowe, pompy wysokociśnieniowe, wtryskiwacze, pompowtryskiwacze, przepływomierze, czujniki). Oświetlenie i sygnalizacja świetlna pojazdu. Urządzenia kontrolno-pomiarowe (układ kontroli poziomu paliwa, prędkości obrotowej silnika, prędkości jazdy, temperatury cieczy chłodzącej, ciśnienia oleju). Wycieraczki, spryskiwacze, sygnał dźwiękowy. Urządzenia elektronicznego wyposażenia dodatkowego poprawiające bezpieczeństwo i komfort. Wykład MEK01
5 TK02 Badanie akumulatorów. Badanie alternatorów. Badanie rozruszników samochodowych. Badanie urządzeń ułatwiających rozruch. Badanie elementów układu zapłonowego. Badanie elementów układu zasilania silnika benzynowego. Badanie elementów układu zasilania wtryskowego silnika o załponie samoczynnym. Badanie elementów oświetlenia pojazdu. Badanie kierunkowskazów. Badanie aparatury kontrolno-pomiarowej Badanie sygnału dźwiękowego pojazdu samochodowego. Badanie wycieraczek i spryskiwaczy samochodowych. Lokalizacja uszkodzeń w instalacji elektrycznej pojazdu. Laboratorium MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, który weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych. Egzamin obejmuje 5 pytań punktowanych od 0 do 1,0. Uzyskana ocena z egzaminu wynika z uzyskanej punktacji: - od 4,6 do 5,0 - bdb (5,0); - od 4,1 do 4,5 - +db (4,5); - od 3,6 do 4,0 - db (4,0); - od 3,1 do 3,5 - db (3,5); - od 2,5 do 3,0 - dst (3,0); - od 0,0 do 2,4 - ndst (2,0).
Laboratorium Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie pozytywnych ocen ze sprawdzianów ustnych i przyjętych sprawozdań. Laboratorium weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01 i MEK02. Ocena końcowa wynika ze średniej arytmetycznej z uzyskanych na laboratorium ocen, przy wszystkich zaliczonych sprawozdaniach. Sprawozdanie z danego tematu jest zaliczone, jeżeli nie zawiera istotnych błędów merytorycznych i formalnych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu (60%) oraz laboratorium (40%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Ustrzycki Analiza zmian stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce po akcesji do UE 2025
2 K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions 2025
3 A. Krzemiński; A. Ustrzycki Visualisation Testing of the Vertex Angle of the Spray Formed by Injected Diesel–Ethanol Fuel Blends 2024
4 A. Krzemiński; A. Ustrzycki Effect of Ethanol Added to Diesel Fuel on the Range of Fuel Spray 2023
5 A. Ustrzycki Analiza zmian suprastruktury samochodowej po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej 2022
6 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
7 K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests 2021
8 A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki Metodyka badań wizyjnych rozwoju strugi paliwa generowanej przez wysokociśnieniowy układ wtryskowy 2020
9 A. Ustrzycki Wpływ ciśnienia w zasobnikowym układzie wtryskowym na prędkość rozchodzenia się dźwięku w oleju napędowym 2020
10 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
11 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
12 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020