
Główny cel kształcenia:
poznanie teoretycznych i praktycznych problemów elektrotechniki motoryzacyjnej, zapoznanie się z funkcjami, budową i zasadami działania układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych.
Ogólne informacje o zajęciach:
moduł kształcenia obejmuje podstawowe zagadnienia zakresu funkcjonowania urządzeń i systemów elektrycznych pojazdów samochodowych.
| 1 | Herner A., Riehl H. | Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych | WKŁ, Warszawa. | 2017 |
| 2 | Praca zbiorowa | Mikroelektronika w pojazdach samochodowych. Informatory techniczne Bosch | Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. | 2002 |
| 3 | Pacholski K. | Elektryczne i elektroniczne wyposażenie pojazdów samochodowych, część 1 i 2 | WKiŁ, Warszawa. | 2013 |
| 1 | Czerwiński A. | Akumulatory, baterie, ogniwa | WKŁ, Warszawa. | 2005 |
| 2 | Demidowicz R. | Oświetlenie | WKŁ, Warszawa. | 2000 |
| 3 | Praca zbiorowa | Nowoczesne urządzenia elektromechatroniki pojazdów samochodowych | Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2003 |
| 1 | Praca zbiorowa | ABS. Układy zapobiegające blokowaniu kół | Wydaw. Auto, Warszawa. | 2004 |
| 2 | Praca zbiorowa | Układ stabilizacji toru jazdy ESP | Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. | 2003 |
| 3 | Rokosch U. | Poduszki gazowe i napinacze pasów | WKŁ, Warszawa. | 2003 |
Wymagania formalne:
rejestracja co najmniej na 5 semestr studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
podstawowe wiadomości z zakresu elektroniki, elektrotechniki ogólnej i maszyn elektrycznych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
umiejętność opracowania wyników pomiarów.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
brak.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zna teoretyczne i praktyczne problemy elektrotechniki motoryzacyjnej. Zna i rozumie funkcje, budowę i zasadę działania układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych. | wykład, laboratorium | egzamin pisemny, sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedzi ustne |
K-W06+ K-U01+ K-U20+ |
P6S-KR P6S-UW P6S-WG |
| MEK02 | Posiada umiejętność pomiaru podstawowych parametrów i sygnałów elektrycznych urządzeń elektrotechniki motoryzacyjnej. Potrafi dokonać interpretacji wyników uzyskanych podczas badań. Jest przygotowany do prowadzenia badań osprzętu elektrycznego pojazdów. | laboratorium | sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedzi ustne |
K-W08+ K-U05+ K-U06+ K-U11+ K-K04+ |
P6S-KK P6S-UW P6S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 5 | TK01 | Wykład | MEK01 | |
| 5 | TK02 | Laboratorium | MEK01 MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
8.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
8.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 5) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Egzamin (sem. 5) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, który weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych. Egzamin obejmuje 5 pytań punktowanych od 0 do 1,0. Uzyskana ocena z egzaminu wynika z uzyskanej punktacji: - od 4,6 do 5,0 - bdb (5,0); - od 4,1 do 4,5 - +db (4,5); - od 3,6 do 4,0 - db (4,0); - od 3,1 do 3,5 - db (3,5); - od 2,5 do 3,0 - dst (3,0); - od 0,0 do 2,4 - ndst (2,0). |
| Laboratorium | Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie pozytywnych ocen ze sprawdzianów ustnych i przyjętych sprawozdań. Laboratorium weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01 i MEK02. Ocena końcowa wynika ze średniej arytmetycznej z uzyskanych na laboratorium ocen, przy wszystkich zaliczonych sprawozdaniach. Sprawozdanie z danego tematu jest zaliczone, jeżeli nie zawiera istotnych błędów merytorycznych i formalnych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu (60%) oraz laboratorium (40%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Ustrzycki | Analiza zmian stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce po akcesji do UE | 2025 |
| 2 | K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś | Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions | 2025 |
| 3 | A. Krzemiński; A. Ustrzycki | Visualisation Testing of the Vertex Angle of the Spray Formed by Injected Diesel–Ethanol Fuel Blends | 2024 |
| 4 | A. Krzemiński; A. Ustrzycki | Effect of Ethanol Added to Diesel Fuel on the Range of Fuel Spray | 2023 |
| 5 | A. Ustrzycki | Analiza zmian suprastruktury samochodowej po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej | 2022 |
| 6 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
| 7 | K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki | Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests | 2021 |
| 8 | A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki | Metodyka badań wizyjnych rozwoju strugi paliwa generowanej przez wysokociśnieniowy układ wtryskowy | 2020 |
| 9 | A. Ustrzycki | Wpływ ciśnienia w zasobnikowym układzie wtryskowym na prędkość rozchodzenia się dźwięku w oleju napędowym | 2020 |
| 10 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
| 11 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
| 12 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |