logo
Karta przedmiotu
logo

Marketing międzynarodowy

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość w zarządzaniu finansami przedsiębiorstw, 2. Start-up - kreowanie innowacyjnego biznesu, 3. Profesjonalny menedżer, 4. Zarządzanie zespołem projektowym, 5. Komunikacja w biznesie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Marketingu

Kod zajęć: 5918

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W9 C18 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Lucyna Witek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: nabycie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć związanych z marketingiem międzynarodowym i z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych, kształcenie umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do rozwiązywania problemów przedsiębiorstwa związanych z działalnością marketingową na rynkach zagranicznych

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych semestru pierwszego

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Duliniec E. Marketing międzynarodowy PWE, Warszawa. 2009
2 Wiktor J., Oczkowska R., Żbikowska A. Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki PWE, Warszawa. 2008
3 Pietrasieński P. Międzynarodowe strategie marketingowe PWE, Warszawa. 2005
4 Wiktor J.W., Oczkowska R., Żbikowska A. Marketing międzynarodowy Zarys problematyki PWE. 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Adamczyk J., Witek L. Marketing międzynarodowy Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2008
2 Duliniec E. Marketing międzynarodowy PWE, Warszawa. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: są zgodne z regulaminem studiów wyższych na Politechnice Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: zna makroekonomiczne podstawy rozwoju gospodarki rynkowej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: potrafi właściwie wykorzystać wiedzę ekonomiczną do rozwiązywania problemów rynku światowego

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: ma świadomość ciągłego doskonalenia wiedzy ekonomicznej

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna istotę marketingu międzynarodowego i potrafi scharakteryzować determinanty działań marketingowych na rynku międzynarodowym wykład/wykład problemowy, ćwiczenia/studium przypadku, projekt zespołowy dyskusja, studium przypadku, obserwacja wykonawstwa K_W01++
K_W05++
P7S_WG
P7S_WK
02 potrafi scharakteryzować podstawowe strategie wejścia na rynki zagraniczne wykład/ wykład problemowy, ćwiczenia/project zespołowy projekt grupowy, dyskusja K_W01++
K_U01+
P7S_UW
P7S_WG
03 potrafi scharakteryzować podstawowe strategie marketingowe stosowane na rynku międzynarodowym wykład/wykład problemowy, ćwiczenia/analizowanie studium przypadku, projekt zespołowy projekt grupowy, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_W05+++
K_U07+++
P7S_UK
P7S_WG
P7S_WK
04 posiada umiejętność praktycznego stosowania zasad marketingu na zróżnicowanych rynkach zagranicznych wykład/wykład interaktywny, ćwiczenia/studium przypadku, projekt zespołowy projekt grupowy, prezentacja projektu K_W01++
K_K01+++
P7S_KK
P7S_WG
05 rozumie potrzebę kształtowania własnej wiedzy na poziomie aktualnego rozwoju teorii i praktyki marketingu wykład/wykład problemowy, ćwiczenia/ projekt zespołowy prezentacja projektu K_K01+++
P7S_KK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Istota marketingu międzynarodowego. Przyczyny i fazy internacjonalizacji oraz jej konsekwencje dla marketingu. Orientacje międzynarodowe przedsiębiorstw. W01, W02, C01, C02, C03, C04 MEK01 MEK03 MEK05
1 TK02 Międzynarodowe otoczenie przedsiębiorstw i jego wpływ na działania marketingowe. Badania marketingowe na rynkach zagranicznych. W03,C05, C06 MEK01 MEK05
1 TK03 Strategie wejścia na rynki zagraniczne. Strategie eksportowe. Strategie kontraktowe. Strategie wejścia z zaangażowaniem kapitałowym. W04,W05, C07, C08, C09, C10 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
1 TK04 Kształtowanie produktu na rynku międzynarodowym. Polityka cenowa i strategia dystrybucji na rynku międzynarodowym. Promocja i jej uwarunkowania na rynku międzynarodowym. W06, W07, C11, C12, C13, C14, C15, C16 MEK03 MEK04 MEK05
1 TK05 Kierunki rozwoju marketingu międzynarodowego. Marketing globalny. Zaliczenie przedmiotu. W08, W09, C17, C18 MEK01 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 6.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Inne: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 6.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład ocena za aktywność (z wagą 0,25)
Ćwiczenia/Lektorat ocena z projektu grupowego (z wagą 0,5) i aktywności na zajęciach ( z wagą 0,25)
Ocena końcowa ocena z wykładu i ćwiczeń (z uwzględnieniem wag)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 W. Kuźniar; L. Witek Green Purchase Behaviour Gap: The Effect of Past Behaviour on Green Food Product Purchase Intentions among Individual Consumers 2024
2 A. Andrejovska; A. Korombel; W. Kuźniar; L. Witek Green marketing: perceived green purchase control and its role in explaining green purchase intentions: the emerging market perspective 2023
3 G. Kędzia; I. Staniec; L. Witek Towards sustainable purchase: the effect of social responsibility, innovativeness and knowledge of natural cosmetics purchasing consumers’ intentions 2023
4 K. Chudy-Laskowska; B. Kusz; D. Kusz; P. Ostyńska; A. Walenia; L. Witek The Effect of COVID-19 on Food Consumers’ Channel Purchasing Behaviors: An Empirical Study from Poland 2023
5 L. Witek Ekoetykietowanie i jego rola w rozwoju zachowań nabywczych na rynku produktów ekologicznych 2021
6 L. Witek Niespójność między postawami a zachowaniem nabywców na rynku produktów ekologicznych 2021
7 L. Witek Winiarstwo organiczne 2021
8 W. Kuźniar; L. Witek Green Purchase Behavior: The Effectiveness of Sociodemographic Variables for Explaining Green Purchases in Emerging Market 2021
9 W. Kuźniar; T. Surmacz; B. Wierzbiński; L. Witek The Role of the Ecological Awareness and the Influence on Food Preferences in Shaping Pro-Ecological Behavior of Young Consumers 2021
10 L. Witek Green Marketing: The Environmentally-Friendly Attributes of Products and Decision to Purchase 2020
11 K. Szalonka; L. Witek Ocena satysfakcji pracowników handlu detalicznego w kontekście koncepcji Work-Life Balance 2019
12 L. Witek Attitude-Behaviour Gap Among Polish Consumers Regarding Green Purchases 2019
13 L. Witek Zachowania nabywców wobec produktów ekologicznych: determinanty, model i implikacje dla marketingu 2019