Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny
Nazwa kierunku studiów: Technologia chemiczna
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Analiza chemiczna w przemyśle i środowisku, Inżynieria chemiczna i bioprocesowa, Technologia organiczna i tworzywa sztuczne
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Chemii Organicznej
Kod zajęć: 5281
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Analiza chemiczna w przemyśle i środowisku, Inżynieria chemiczna i bioprocesowa, Technologia organiczna i tworzywa sztuczne
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3, 4 / W36 C36 L36 / 14 ECTS / E,E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Jacek Lubczak
Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi właściwościami fizycznymi i chemicznymi oraz metodami syntezy jednofunkcyjnych związków organicznych z uwzględnieniem efektów przesunięć elektronowych jako podstawowej metody przewidywania właściwości fizycznych i reakcji związków organicznych.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł jest realizowany w trzecim i czwartym semestrze. W trzecim semestrze obejmuje 30 godzin wykładu, 30 godzin ćwiczeń i 15 godzin laboratorium, zaś w semestrze czwartym 30 godzin wykładu, 30 godzin ćwiczeń i 45 godzin laboratorium. Zarówno w trzecim jak i w czwartym semestrze moduł kończy się egzaminem.
1 | Lubczak J. | Podstawy chemii organicznej | Skrypt Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów . | 2011 |
2 | Kalembkiewicz J., Lubczak J., Lubczak R. | Nazwy związków chemicznych | Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów . | 1996 |
3 | Hornby M., Peach J. | Podstawy chemii organicznej | WNT, Warszawa . | 1996 |
4 | Patrick G. | Chemia organiczna | PWN, Warszawa . | 2002 |
5 | Kice J., Marwell E. | Zarys chemii organicznej | PWN, Warszawa . | 1972 |
6 | Clayden J., Greeves N., Warren C., Wothers P. | Chemia organiczna, t. I - IV | WNT, Warszawa . | 2009 |
7 | Morrison R., Boyd R. | Chemia organiczna, t. I i II | PWN, Warszawa . | 1985 |
8 | Morrison R., Boyd R. | Chemia organiczna. Rozwiązywanie problemów | PWN, Warszawa . | 1986 |
9 | McMurry J. | Chemia organiczna, t. I i II | PWN, Warszawa . | 2000 |
10 | Mastalerz P. | Chemia organiczna | PWN, Warszawa . | 1984 |
1 | Lubczak J. | Podstawy chemii organicznej | Skrypt Politechniki Rzeszowskiej. | 2011 |
2 | Kalembkiewicz J., Lubczak J., Lubczak R. | Nazwy związków chemicznych | Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów. | 1996 |
3 | Hornby M., Peach J. | Podstawy chemii organicznej | WNT, Warszawa . | 1996 |
4 | Patrick G. | Chemia organiczna | PWN, Warszawa . | 2002 |
5 | Kice J., Marwell E. | Zarys chemii organicznej | PWN, Warszawa . | 1972 |
6 | Clayden J., Greeves N., Warren C., Wothers P. | Chemia organiczna, t. I - IV | WNT, Warszawa . | 2009 |
7 | Morrison R., Boyd R. | Chemia organiczna, t. I i II | PWN, Warszawa . | 1985 |
8 | Morrison R., Boyd R. | Chemia organiczna. Rozwiązywanie problemów | PWN, Warszawa . | 1986 |
9 | McMurry J. | Chemia organiczna, t. I i II | PWN, Warszawa . | 2000 |
10 | Mastalerz P. | Chemia organiczna | PWN, Warszawa . | 1984 |
11 | Vogel A. | Preparatyka organiczna | WNT, Warszawa . | 1984 |
12 | Moore J. A., Dalrymple D. L. | Ćwiczenia z chemii organicznej | PWN, Warszawa. | 1974 |
13 | Achremowicz L., Soroka M. | Laboratorium chemii organicznej | Skrypt Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. | 1980 |
14 | Praca zbiorowa pod redakcją J. T. Wróbla | Preparatyka i elementy syntezy organicznej | PWN, Warszawa . | 1983 |
15 | Tłumaczenie zbiorowe pod redakcją B. Bochwica | Preparatyka organiczna | PWN, Warszawa . | 1975 |
16 | Chmiel-Szukiewicz E., Kijowska D., Zarzyka-Niemiec I. | Laboratorium chemii organicznej. Metody syntezy i analizy jakościowej związków organicznych | Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów. | 2010 |
1 | Lubczak J. | Podstawy chemii organicznej | Skrypt Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów . | 2011 |
2 | Kalembkiewicz J., Lubczak J., Lubczak R. | Nazwy związków chemicznych | Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów. | 1996 |
3 | Hornby M., Peach J. | Podstawy chemii organicznej | WNT, Warszawa . | 1996 |
4 | Patrick G. | Chemia organiczna | PWN, Warszawa . | 2002 |
5 | Kice J., Marwell E. | Zarys chemii organicznej | PWN, Warszawa . | 1972 |
6 | Clayden J., Greeves N., Warren C., Wothers P. | Chemia organiczna, t. I - IV | WNT, Warszawa . | 2009 |
7 | Morrison R., Boyd R. | Chemia organiczna, t. I i II | PWN, Warszawa . | 1985 |
8 | Morrison R., Boyd R. | Chemia organiczna. Rozwiązywanie problemów | PWN, Warszawa . | 1986 |
9 | McMurry J. | Chemia organiczna, t. I i II | PWN, Warszawa . | 2000 |
10 | Mastalerz P. | Chemia organiczna | PWN, Warszawa . | 1984 |
11 | Vogel A. | Preparatyka organiczna | WNT, Warszawa . | 1984 |
Wymagania formalne: Rejestracja na semestr III
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza w zakresie chemii ogólnej oraz chemii organicznej z liceum ogólnokształcącego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność przedstawiania wzorów strukturalnych i zapisu reakcji podstawowych związków organicznych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współdziałania i pracy w grupie.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma podstawową wiedzę w zakresie nazewnictwa podstawowych klas związków organicznych. | wykład, ćwiczenia problemowe | egzamin cz. pisemna, kolokwium, sprawdzian pisemny |
K_W03+ |
P6S_WG |
02 | Ma podstawową wiedzę dotyczącą struktury, metod otrzymywania, właściwości fizycznych i chemicznych podstawowych klas związków organicznych. | wykład, ćwiczenia problemowe, laboratorium | egzamin cz. pisemna, kolokwium, sprawdzian pisemny, raport pisemny |
K_W03+++ |
P6S_WG |
03 | Ma podstawową wiedzę o wybranych mechanizmach reakcji organicznych. | wykład, ćwiczenia problemowe, laboratorium | egzamin cz. pisemna, kolokwium, sprawdzian pisemny, raport pisemny |
K_W03++ |
P6S_WG |
04 | Potrafi nazywać proste związki organiczne z różnych klas. | wykład, ćwiczenia problemowe | kolokwium, sprawdzian pisemny |
K_U03+ |
P6S_UK |
05 | Potrafi zaproponować podstawowe metody otrzymywania klas związków organicznych i przewidzieć właściwości chemiczne prostych związków w oparciu o strukturę i efekty przesunięć elektronowych. | wykład, ćwiczenia problemowe, laboratorium | kolokwium, sprawdzian pisemny, raport pisemny | ||
06 | Potrafi przeprowadzać proste syntezy związków organicznych. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K_U10++ |
P6S_UW |
07 | Potrafi posługiwać się prostymi technikami rozdziału i oczyszczania związków organicznych oraz oznaczać ich właściwości fizyczne. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K_U10++ |
P6S_UW |
08 | Potrafi pracować w zespole przy syntezie, wyodrębnianiu prostych związków organicznych. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
K_K03++ |
P6S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01 - W10, C01 - C15 | MEK02 MEK03 | |
3 | TK02 | W11, W12 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK03 | W13, W14, W15 | MEK02 MEK05 | |
3 | TK04 | L01 - L05 | MEK07 MEK08 | |
4 | TK01 | C01 - C04 | MEK04 MEK05 | |
4 | TK02 | W01 - W15, C05 - C15 | MEK02 MEK05 | |
4 | TK03 | L01 -L10 | MEK06 MEK08 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
18.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
23.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 12.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
18.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
9.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | |||
Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
30.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
|
Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
18.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) | Przygotowanie do ćwiczeń:
20.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 12.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
18.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 4) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
27.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 4) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 4) | Przygotowanie do egzaminu:
30.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny obejmujący cały zakres materiału. Ocena z egzaminu zależy od ilości zdobytych punktów: 3.0 52.0%-62.0% ; 3.5 62.1%-72.0%; 4.0 72.1%-82.0%; 4.5 82.1%-92.0%; 5.0 92.1%-100%. |
Ćwiczenia/Lektorat | Aktywność na zajęciach, pozytywne zaliczenie 3 kolokwiów przewidzianych w programie zajęć. Kolokwium poprawkowe dla osób, które nie uzyskały zaliczenia w semestrze. Ocena z kolokwium zależy od ilości zdobytych punktów: 3.0 52.0%-62.0% ; 3.5 62.1%-72.0%; 4.0 72.1%-82.0%; 4.5 82.1%-92.0%; 5.0 92.1%-100%. Ocena końcowa jest średnią ważoną, waga oceny z kolokwium jest dwa razy większa niż waga oceny z odpowiedzi ustnej czy kartkówki. |
Laboratorium | Warunkiem zaliczenia laboratorium jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ćwiczeń objętych harmonogramem. Ogólna ocena z danego ćwiczenia jest średnią arytmetyczną ocen ze sprawdzianu pisemnego, prawidłowo wykonanego doświadczenia i poprawnie sporządzonego sprawozdania. Ocena z laboratorium jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych ćwiczeń objętych harmonogramem. |
Ocena końcowa | |
Wykład | Egzamin pisemny obejmujący cały zakres materiału. Ocena z egzaminu zależy od ilości zdobytych punktów: 3.0 52.0%-62.0% ; 3.5 62.1%-72.0%; 4.0 72.1%-82.0%; 4.5 82.1%-92.0%; 5.0 92.1%-100%. |
Ćwiczenia/Lektorat | Aktywność na zajęciach, pozytywne zaliczenie 3 kolokwiów przewidzianych w programie zajęć. Kolokwium poprawkowe dla osób, które nie uzyskały zaliczenia w semestrze. Ocena z kolokwium zależy od ilości zdobytych punktów: 3.0 52.0%-62.0% ; 3.5 62.1%-72.0%; 4.0 72.1%-82.0%; 4.5 82.1%-92.0%; 5.0 92.1%-100%. Ocena końcowa jest średnią ważoną, waga oceny z kolokwium jest dwa razy większa niż waga oceny z odpowiedzi ustnej czy kartkówki. |
Laboratorium | Warunkiem zaliczenia laboratorium jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ćwiczeń objętych harmonogramem. Ogólna ocena z danego ćwiczenia jest średnią arytmetyczną ocen ze sprawdzianu pisemnego, prawidłowo wykonanego doświadczenia i poprawnie sporządzonego sprawozdania. Ocena z laboratorium jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych ćwiczeń objętych harmonogramem. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa (K): K = 0,3 w C + 0,2 w L + 0,5 w E; gdzie: C, L, E oznacza odpowiednio pozytywną ocenę z ćwiczeń, laboratorium i egzaminu, w - współczynnik uwzględniający termin zaliczenia lub egzaminu, w = 1,0 pierwszy termin, w = 0,9 drugi termin, w = 0,8 trzeci termin. Ocena jest zaokrąglona zgodnie z WKZJK. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | B. Dębska; J. Lubczak; A. Strzałka | Polyols and polyurethane foams based on chitosans of various molecular weights | 2024 |
2 | E. Chmiel-Bator; J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk | Sposób otrzymywania poliolu | 2024 |
3 | J. Lubczak; A. Strzałka | Sposób wytwarzania wielofunkcyjnych polioli z wykorzystaniem chitozanu | 2024 |
4 | J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk | Cellulose-Based Polyurethane Foams of Low Flammability | 2024 |
5 | J. Lubczak; A. Strzałka | Polyols and Polyurethane Foams Based on Water-Soluble Chitosan | 2023 |
6 | J. Lubczak; A. Strzałka | Polyurethane foams with hydroxylated chitosan units | 2023 |
7 | J. Lubczak; A. Strzałka | Sposób wytwarzania wielofunkcyjnych polioli | 2023 |
8 | J. Lubczak; A. Strzałka | Sposób wytwarzania wielofunkcyjnych polioli z wykorzystaniem chitozanu | 2023 |
9 | J. Lubczak; R. Lubczak | Oligoetherols and polyurethane foams based on cyclotriphosphazene of reduced fammability | 2023 |
10 | J. Lubczak; R. Lubczak; A. Strzałka | Chitosan Oligomer as a Raw Material for Obtaining Polyurethane Foams | 2023 |
11 | J. Lubczak; R. Lubczak; A. Strzałka | Polyols obtained from chitosan | 2023 |
12 | J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk | Sposób wytwarzania mieszaniny polioli | 2023 |
13 | J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk | Sposób wytwarzania wielofunkcyjnych polieteroli | 2023 |
14 | E. Chmiel-Bator; J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk | Polyols and Polyurethane Foams Obtained from Mixture of Metasilicic Acid and Cellulose | 2022 |
15 | J. Lubczak; M. Walczak | e-caprolactone and pentaerythritol derived oligomer for rigid polyurethane foams preparation | 2022 |
16 | J. Lubczak; R. Lubczak | Increased Thermal Stability and Reduced Flammability of Polyurethane Foams with an Application of Polyetherols | 2022 |
17 | D. Broda; B. Dębska; M. Kus-Liśkiewicz; J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch; R. Wojnarowska-Nowak | Polyetherols and polyurethane foams from starch | 2021 |
18 | E. Bobko; D. Broda; B. Dębska; M. Kus-Liśkiewicz; J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch; M. Szpiłyk | Flame retardant polyurethane foams with starch unit | 2021 |
19 | J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch | Sposób otrzymywania mieszaniny wielofunkcyjnych polieteroli | 2021 |
20 | J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk | Polyetherols and polyurethane foams with cellulose subunits | 2021 |
21 | J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk | Sposób wytwarzania wielofunkcyjnych polieteroli | 2021 |
22 | J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk | The biodegradable cellulose-derived polyol and polyurethane foam | 2021 |
23 | J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk; M. Walczak | Polyol and polyurethane foam from cellulose hydrolysate | 2021 |
24 | M. Borowicz; E. Chmiel; J. Lubczak; J. Paciorek-Sadowska | Use of a Mixture of Polyols Based on Metasilicic Acid and Recycled PLA for Synthesis of Rigid Polyurethane Foams Susceptible to Biodegradation | 2021 |
25 | E. Chmiel; J. Lubczak | Polyurethane foams with 1,3,5-triazine ring, boron and silicon | 2020 |
26 | J. Lubczak; M. Szpiłyk | Sposób wytwarzania oligoeterolu z pierścieniem azafosfacyklicznym | 2020 |
27 | J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch | From starch to oligoetherols and polyurethane foams | 2020 |
28 | B. Dębska; J. Duliban; K. Hęclik; J. Lubczak | Analysis of the Possibility and Conditions of Application of Methylene Blue to Determine the Activity of Radicals in Model System with Preaccelerated Cross-Linking of Polyester Resins | 2019 |
29 | E. Chmiel; J. Lubczak | Polyurethane foams with 1,3,5-triazine ring and silicon atoms | 2019 |
30 | E. Chmiel; J. Lubczak | Sposób otrzymywania termoodpornych i niepalnych pianek poliuretanowych | 2019 |
31 | E. Chmiel; J. Lubczak | Synthesis of oligoetherols from mixtures of melamine and boric acid and polyurethane foams formed from these oligoetherols | 2019 |
32 | E. Chmiel; J. Lubczak; R. Oliwa | Boron-containing non-flammable polyurethane foams | 2019 |
33 | J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch | Sposób otrzymywania mieszaniny wielofunkcyjnych polieteroli | 2019 |
34 | J. Lubczak; R. Lubczak; I. Zarzyka | Sposób otrzymywania polieteroli z pierścieniami azacyklicznymi | 2019 |
35 | M. Borowicz; B. Czupryński; J. Lubczak; J. Paciorek-Sadowska | Biodegradable, Flame-retardant, and Bio-Based rigid Polyurethane/Polyisocyanurate Foams for Thermal Insulation Application | 2019 |