logo
Karta przedmiotu
logo

Chemia organiczna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny

Nazwa kierunku studiów: Technologia chemiczna

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Analiza chemiczna w przemyśle i środowisku, Inżynieria chemiczna i bioprocesowa, Technologia organiczna i tworzywa sztuczne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Chemii Organicznej

Kod zajęć: 5281

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Analiza chemiczna w przemyśle i środowisku, Inżynieria chemiczna i bioprocesowa, Technologia organiczna i tworzywa sztuczne

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3, 4 / W36 C36 L36 / 14 ECTS / E,E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Jacek Lubczak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi właściwościami fizycznymi i chemicznymi oraz metodami syntezy jednofunkcyjnych związków organicznych z uwzględnieniem efektów przesunięć elektronowych jako podstawowej metody przewidywania właściwości fizycznych i reakcji związków organicznych.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł jest realizowany w trzecim i czwartym semestrze. W trzecim semestrze obejmuje 30 godzin wykładu, 30 godzin ćwiczeń i 15 godzin laboratorium, zaś w semestrze czwartym 30 godzin wykładu, 30 godzin ćwiczeń i 45 godzin laboratorium. Zarówno w trzecim jak i w czwartym semestrze moduł kończy się egzaminem.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lubczak J. Podstawy chemii organicznej Skrypt Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów . 2011
2 Kalembkiewicz J., Lubczak J., Lubczak R. Nazwy związków chemicznych Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów . 1996
3 Hornby M., Peach J. Podstawy chemii organicznej WNT, Warszawa . 1996
4 Patrick G. Chemia organiczna PWN, Warszawa . 2002
5 Kice J., Marwell E. Zarys chemii organicznej PWN, Warszawa . 1972
6 Clayden J., Greeves N., Warren C., Wothers P. Chemia organiczna, t. I - IV WNT, Warszawa . 2009
7 Morrison R., Boyd R. Chemia organiczna, t. I i II PWN, Warszawa . 1985
8 Morrison R., Boyd R. Chemia organiczna. Rozwiązywanie problemów PWN, Warszawa . 1986
9 McMurry J. Chemia organiczna, t. I i II PWN, Warszawa . 2000
10 Mastalerz P. Chemia organiczna PWN, Warszawa . 1984
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Lubczak J. Podstawy chemii organicznej Skrypt Politechniki Rzeszowskiej. 2011
2 Kalembkiewicz J., Lubczak J., Lubczak R. Nazwy związków chemicznych Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów. 1996
3 Hornby M., Peach J. Podstawy chemii organicznej WNT, Warszawa . 1996
4 Patrick G. Chemia organiczna PWN, Warszawa . 2002
5 Kice J., Marwell E. Zarys chemii organicznej PWN, Warszawa . 1972
6 Clayden J., Greeves N., Warren C., Wothers P. Chemia organiczna, t. I - IV WNT, Warszawa . 2009
7 Morrison R., Boyd R. Chemia organiczna, t. I i II PWN, Warszawa . 1985
8 Morrison R., Boyd R. Chemia organiczna. Rozwiązywanie problemów PWN, Warszawa . 1986
9 McMurry J. Chemia organiczna, t. I i II PWN, Warszawa . 2000
10 Mastalerz P. Chemia organiczna PWN, Warszawa . 1984
11 Vogel A. Preparatyka organiczna WNT, Warszawa . 1984
12 Moore J. A., Dalrymple D. L. Ćwiczenia z chemii organicznej PWN, Warszawa. 1974
13 Achremowicz L., Soroka M. Laboratorium chemii organicznej Skrypt Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 1980
14 Praca zbiorowa pod redakcją J. T. Wróbla Preparatyka i elementy syntezy organicznej PWN, Warszawa . 1983
15 Tłumaczenie zbiorowe pod redakcją B. Bochwica Preparatyka organiczna PWN, Warszawa . 1975
16 Chmiel-Szukiewicz E., Kijowska D., Zarzyka-Niemiec I. Laboratorium chemii organicznej. Metody syntezy i analizy jakościowej związków organicznych Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów. 2010
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Lubczak J. Podstawy chemii organicznej Skrypt Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów . 2011
2 Kalembkiewicz J., Lubczak J., Lubczak R. Nazwy związków chemicznych Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów. 1996
3 Hornby M., Peach J. Podstawy chemii organicznej WNT, Warszawa . 1996
4 Patrick G. Chemia organiczna PWN, Warszawa . 2002
5 Kice J., Marwell E. Zarys chemii organicznej PWN, Warszawa . 1972
6 Clayden J., Greeves N., Warren C., Wothers P. Chemia organiczna, t. I - IV WNT, Warszawa . 2009
7 Morrison R., Boyd R. Chemia organiczna, t. I i II PWN, Warszawa . 1985
8 Morrison R., Boyd R. Chemia organiczna. Rozwiązywanie problemów PWN, Warszawa . 1986
9 McMurry J. Chemia organiczna, t. I i II PWN, Warszawa . 2000
10 Mastalerz P. Chemia organiczna PWN, Warszawa . 1984
11 Vogel A. Preparatyka organiczna WNT, Warszawa . 1984

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na semestr III

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza w zakresie chemii ogólnej oraz chemii organicznej z liceum ogólnokształcącego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność przedstawiania wzorów strukturalnych i zapisu reakcji podstawowych związków organicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współdziałania i pracy w grupie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma podstawową wiedzę w zakresie nazewnictwa podstawowych klas związków organicznych. wykład, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna, kolokwium, sprawdzian pisemny K_W03+
P6S_WG
02 Ma podstawową wiedzę dotyczącą struktury, metod otrzymywania, właściwości fizycznych i chemicznych podstawowych klas związków organicznych. wykład, ćwiczenia problemowe, laboratorium egzamin cz. pisemna, kolokwium, sprawdzian pisemny, raport pisemny K_W03+++
P6S_WG
03 Ma podstawową wiedzę o wybranych mechanizmach reakcji organicznych. wykład, ćwiczenia problemowe, laboratorium egzamin cz. pisemna, kolokwium, sprawdzian pisemny, raport pisemny K_W03++
P6S_WG
04 Potrafi nazywać proste związki organiczne z różnych klas. wykład, ćwiczenia problemowe kolokwium, sprawdzian pisemny K_U03+
P6S_UK
05 Potrafi zaproponować podstawowe metody otrzymywania klas związków organicznych i przewidzieć właściwości chemiczne prostych związków w oparciu o strukturę i efekty przesunięć elektronowych. wykład, ćwiczenia problemowe, laboratorium kolokwium, sprawdzian pisemny, raport pisemny
06 Potrafi przeprowadzać proste syntezy związków organicznych. laboratorium obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_U10++
P6S_UW
07 Potrafi posługiwać się prostymi technikami rozdziału i oczyszczania związków organicznych oraz oznaczać ich właściwości fizyczne. laboratorium obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_U10++
P6S_UW
08 Potrafi pracować w zespole przy syntezie, wyodrębnianiu prostych związków organicznych. laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K03++
P6S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Budowa i izomeria związków organicznych. Efekty przesunięć elektronowych i ich zastostosowanie do tłumaczenia właściwości związków organicznych. Klasyfikacja związków organicznych. Typy reakcji organicznych i rodzaje mechanizmów. Indywidua chemiczne. W01 - W10, C01 - C15 MEK02 MEK03
3 TK02 Podstawy nazewnictwa chemicznego. W11, W12 MEK01 MEK04
3 TK03 Węglowodory nasycone. Węglowodory nienasycone (alkeny, alkadieny, alkiny). W13, W14, W15 MEK02 MEK05
3 TK04 Techniki i metody rozdzielania i oczyszczania związków organicznych oraz oznaczanie podstawowych stałych fizycznych. L01 - L05 MEK07 MEK08
4 TK01 Podstawy nazewnictwa chemicznego. Węglowodory nasycone. Węglowodory nienasycone (alkeny, alkadieny, alkiny). C01 - C04 MEK04 MEK05
4 TK02 Węglowodory aromatyczne - pochodne benzenu. Halogenopochodne węglowodorów (w tym karbeny i związki metaloorganiczne). Alkohole i fenole. Etery i oksirany. Aldehydy i ketony (w tym kondensacja aldolowa i przegrupowanie Beckmanna). Kwasy jednokarboksylowe. Pochodne kwasów jednokarboksylowych (halogenki, bezwodniki, amidy). Estry (w tym tłuszcze, mydła i kondensacja estrowa). Porównanie właściwości kwasów podstawionych i wielokarboksylowych z jednokarboksylowymi. Elementy syntezy organicznej. Organiczne związki azotu: nitrozwiązki, aminy, związki azowe i dwuazowe, izocyjaniany, aminokwasy, peptydy, białka. W01 - W15, C05 - C15 MEK02 MEK05
4 TK03 Otrzymywanie oraz badanie właściwości wybranych preparatów z różnych klas związków organicznych. L01 -L10 MEK06 MEK08

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 23.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 12.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 30.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 12.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 4) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 27.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 30.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny obejmujący cały zakres materiału. Ocena z egzaminu zależy od ilości zdobytych punktów: 3.0 52.0%-62.0% ; 3.5 62.1%-72.0%; 4.0 72.1%-82.0%; 4.5 82.1%-92.0%; 5.0 92.1%-100%.
Ćwiczenia/Lektorat Aktywność na zajęciach, pozytywne zaliczenie 3 kolokwiów przewidzianych w programie zajęć. Kolokwium poprawkowe dla osób, które nie uzyskały zaliczenia w semestrze. Ocena z kolokwium zależy od ilości zdobytych punktów: 3.0 52.0%-62.0% ; 3.5 62.1%-72.0%; 4.0 72.1%-82.0%; 4.5 82.1%-92.0%; 5.0 92.1%-100%. Ocena końcowa jest średnią ważoną, waga oceny z kolokwium jest dwa razy większa niż waga oceny z odpowiedzi ustnej czy kartkówki.
Laboratorium Warunkiem zaliczenia laboratorium jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ćwiczeń objętych harmonogramem. Ogólna ocena z danego ćwiczenia jest średnią arytmetyczną ocen ze sprawdzianu pisemnego, prawidłowo wykonanego doświadczenia i poprawnie sporządzonego sprawozdania. Ocena z laboratorium jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych ćwiczeń objętych harmonogramem.
Ocena końcowa
Wykład Egzamin pisemny obejmujący cały zakres materiału. Ocena z egzaminu zależy od ilości zdobytych punktów: 3.0 52.0%-62.0% ; 3.5 62.1%-72.0%; 4.0 72.1%-82.0%; 4.5 82.1%-92.0%; 5.0 92.1%-100%.
Ćwiczenia/Lektorat Aktywność na zajęciach, pozytywne zaliczenie 3 kolokwiów przewidzianych w programie zajęć. Kolokwium poprawkowe dla osób, które nie uzyskały zaliczenia w semestrze. Ocena z kolokwium zależy od ilości zdobytych punktów: 3.0 52.0%-62.0% ; 3.5 62.1%-72.0%; 4.0 72.1%-82.0%; 4.5 82.1%-92.0%; 5.0 92.1%-100%. Ocena końcowa jest średnią ważoną, waga oceny z kolokwium jest dwa razy większa niż waga oceny z odpowiedzi ustnej czy kartkówki.
Laboratorium Warunkiem zaliczenia laboratorium jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ćwiczeń objętych harmonogramem. Ogólna ocena z danego ćwiczenia jest średnią arytmetyczną ocen ze sprawdzianu pisemnego, prawidłowo wykonanego doświadczenia i poprawnie sporządzonego sprawozdania. Ocena z laboratorium jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych ćwiczeń objętych harmonogramem.
Ocena końcowa Ocena końcowa (K): K = 0,3 w C + 0,2 w L + 0,5 w E; gdzie: C, L, E oznacza odpowiednio pozytywną ocenę z ćwiczeń, laboratorium i egzaminu, w - współczynnik uwzględniający termin zaliczenia lub egzaminu, w = 1,0 pierwszy termin, w = 0,9 drugi termin, w = 0,8 trzeci termin. Ocena jest zaokrąglona zgodnie z WKZJK.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 B. Dębska; J. Lubczak; A. Strzałka Polyols and polyurethane foams based on chitosans of various molecular weights 2024
2 E. Chmiel-Bator; J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk Sposób otrzymywania poliolu 2024
3 J. Lubczak; A. Strzałka Sposób wytwarzania wielofunkcyjnych polioli z wykorzystaniem chitozanu 2024
4 J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk Cellulose-Based Polyurethane Foams of Low Flammability 2024
5 J. Lubczak; A. Strzałka Polyols and Polyurethane Foams Based on Water-Soluble Chitosan 2023
6 J. Lubczak; A. Strzałka Polyurethane foams with hydroxylated chitosan units 2023
7 J. Lubczak; A. Strzałka Sposób wytwarzania wielofunkcyjnych polioli 2023
8 J. Lubczak; A. Strzałka Sposób wytwarzania wielofunkcyjnych polioli z wykorzystaniem chitozanu 2023
9 J. Lubczak; R. Lubczak Oligoetherols and polyurethane foams based on cyclotriphosphazene of reduced fammability 2023
10 J. Lubczak; R. Lubczak; A. Strzałka Chitosan Oligomer as a Raw Material for Obtaining Polyurethane Foams 2023
11 J. Lubczak; R. Lubczak; A. Strzałka Polyols obtained from chitosan 2023
12 J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk Sposób wytwarzania mieszaniny polioli 2023
13 J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk Sposób wytwarzania wielofunkcyjnych polieteroli 2023
14 E. Chmiel-Bator; J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk Polyols and Polyurethane Foams Obtained from Mixture of Metasilicic Acid and Cellulose 2022
15 J. Lubczak; M. Walczak e-caprolactone and pentaerythritol derived oligomer for rigid polyurethane foams preparation 2022
16 J. Lubczak; R. Lubczak Increased Thermal Stability and Reduced Flammability of Polyurethane Foams with an Application of Polyetherols 2022
17 D. Broda; B. Dębska; M. Kus-Liśkiewicz; J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch; R. Wojnarowska-Nowak Polyetherols and polyurethane foams from starch 2021
18 E. Bobko; D. Broda; B. Dębska; M. Kus-Liśkiewicz; J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch; M. Szpiłyk Flame retardant polyurethane foams with starch unit 2021
19 J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch Sposób otrzymywania mieszaniny wielofunkcyjnych polieteroli 2021
20 J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk Polyetherols and polyurethane foams with cellulose subunits 2021
21 J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk Sposób wytwarzania wielofunkcyjnych polieteroli 2021
22 J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk The biodegradable cellulose-derived polyol and polyurethane foam 2021
23 J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk; M. Walczak Polyol and polyurethane foam from cellulose hydrolysate 2021
24 M. Borowicz; E. Chmiel; J. Lubczak; J. Paciorek-Sadowska Use of a Mixture of Polyols Based on Metasilicic Acid and Recycled PLA for Synthesis of Rigid Polyurethane Foams Susceptible to Biodegradation 2021
25 E. Chmiel; J. Lubczak Polyurethane foams with 1,3,5-triazine ring, boron and silicon 2020
26 J. Lubczak; M. Szpiłyk Sposób wytwarzania oligoeterolu z pierścieniem azafosfacyklicznym 2020
27 J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch From starch to oligoetherols and polyurethane foams 2020
28 B. Dębska; J. Duliban; K. Hęclik; J. Lubczak Analysis of the Possibility and Conditions of Application of Methylene Blue to Determine the Activity of Radicals in Model System with Preaccelerated Cross-Linking of Polyester Resins 2019
29 E. Chmiel; J. Lubczak Polyurethane foams with 1,3,5-triazine ring and silicon atoms 2019
30 E. Chmiel; J. Lubczak Sposób otrzymywania termoodpornych i niepalnych pianek poliuretanowych 2019
31 E. Chmiel; J. Lubczak Synthesis of oligoetherols from mixtures of melamine and boric acid and polyurethane foams formed from these oligoetherols 2019
32 E. Chmiel; J. Lubczak; R. Oliwa Boron-containing non-flammable polyurethane foams 2019
33 J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch Sposób otrzymywania mieszaniny wielofunkcyjnych polieteroli 2019
34 J. Lubczak; R. Lubczak; I. Zarzyka Sposób otrzymywania polieteroli z pierścieniami azacyklicznymi 2019
35 M. Borowicz; B. Czupryński; J. Lubczak; J. Paciorek-Sadowska Biodegradable, Flame-retardant, and Bio-Based rigid Polyurethane/Polyisocyanurate Foams for Thermal Insulation Application 2019