
 
Główny cel kształcenia:
Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą problemów teoretycznych i praktycznych związanych ze stosowaniem, oceną jakości, dystrybucją i przechowywaniem paliw alternatywnych i biopaliw stosowanych w środkach transportu. Student posiada umiejętność określenia podstawowych parametrów paliw alternatywnych i biopaliw.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów drugiego semestru.
Materiały dydaktyczne:
Instructions 
| 1 | Boca Raton | Biomass preprocessing and pretreatments for production of biofuels : mechanical, chemical and thermal methods | Taylor & Francis Group. | 2018 | 
| 2 | Matthew T. Carr | Biofuels | Wiley John & Sons. | 2009 | 
| 1 | - | Standards for the determination of fuel parameters | -. | - | 
| 1 | Caye M. Drapcho, Nghiem Phu Nhuan, Terry H. Walker. | Biofuels engineering process technology | New York : McGraw-Hill. | 2008 | 
Wymagania formalne:
Rejestracja co najmniej na 2 semestr studiów kierunku Clean Energy
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu fizyki, chemii i termodynamiki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK | 
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zna ogólne zasady związane ze stosowaniem, oceną jakości, dystrybucją i przechowywaniem ciekłych i gazowych paliw alternatywnych i biopaliw stosowanych w środkach transportu. | wykład | Zaliczenie w formie testu pisemnego wielokrotnego wyboru, ocena prezentacji na zadany temat | K-W04+++ K-W05++ K-W08+ | P7S-WG P7S-WK | 
| MEK02 | Student umie wykorzystać uregulowania normatywne w ocenie parametrów fizykochemicznych paliw alternatywnych i biopaliw. Student umie prowadzić badania naukowe związane z oznaczaniem parametrów fizykochemicznych paliw alternatywnych i biopaliw stosowanych w środkach transportu. | laboratorium | sprawozdanie z laboratorium | K-U01++ K-U02++ K-U03+ | P7S-UK P7S-UW | 
| MEK03 | Student potrafi opracować projekt wstępny systemu oceny parametrów fizykochemicznych ciekłych i gazowych paliw alternatywnych | projekt zespołowy | sprawozdanie z projektu | K-U04++ K-U05++ K-U06+ K-U08+ | P7S-UO P7S-UU P7S-UW | 
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK | 
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W01-W08 | MEK01 | |
| 2 | TK02 | L01-L08 | MEK02 | |
| 2 | TK03 | P01-P05 | MEK03 | 
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach | 
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
                        15.00 godz./sem. | Uzupełnienie/studiowanie notatek:
                          5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. | |
| Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
                        5.00 godz./sem. | Godziny kontaktowe:
                        15.00 godz./sem. | Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
                          5.00 godz./sem. | 
| Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
                        2.00 godz./sem. | Godziny kontaktowe:
                        10.00 godz./sem.. | Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
                          8.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. | 
| Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
                        2.00 godz./sem. | Udział w konsultacjach:
                        1.00 godz./sem. | |
| Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
                        8.00 godz./sem. | Zaliczenie pisemne:
                        1.00 godz./sem. | 
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej | 
|---|---|
| Wykład | Na zaliczeniu pisemnym w formie testu wielokrotnego wyboru złożonego z 10 pytań sprawdzana jest realizacja efektu modułowego MEK01. Ocena z testu zaliczeniowego determinowana jest liczbą uzyskanych punktów. Liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0 ÷ 5: brak zaliczenia egzaminu; 6: dst; 7: +dst; 8: db; 9: +db; 10: bdb; Ocenę z zaliczenia stanowi ocena średnia z testu zaliczeniowego (50%) oraz z prezentacji na zadany temat z zakresu przedmiotu (50%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej oceny z testu i prezentacji na ocenę z zaliczenia: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. | 
| Laboratorium | Zajęcia laboratoryjne weryfikują realizację efektu modułowego MEK02. Warunkiem zaliczenia części laboratoryjnej jest poprawne wykonanie wszystkich sprawozdań. Ocenę z części laboratoryjnej stanowi średnia z ocen ze sprawozdań zespołowych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową z laboratorium: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. | 
| Projekt/Seminarium | Zajęcia projektowe weryfikują realizację efektu modułowego MEK03. Warunkiem zaliczenia części projektowej jest sporządzenie prezentacji z zakresu zadanego tematu oraz wykonanie zespołowego opracowania pisemnego projektu. Ocenę z części projektowej stanowi ocena z opracowania pisemnego projektu. | 
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z zaliczenia (50%), laboratorium (25%) oraz projektu (25%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. | 
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
			
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
			
Inne
(-)
			
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Borawski; J. Hunicz; A. Jaworski; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; D. Szpica | Comparative Evaluation of Performance Parameters of Conventional and Waste Fuels for Diesel Engines Towards Sustainable Transport | 2025 | 
| 2 | A. Jaworski; H. Kuszewski; D. Szpica | Comparative Study of the Lubricity of Hydrotreated Vegetable Oil, Diesel, and Their Blends Using Four-Ball Testing: Focus on Scuffing Load | 2025 | 
| 3 | A. Krzemiński; H. Kuszewski | Inżynieria środków transportu: efektywność, eksploatacja, diagnostyka: wybrane zagadnienia | 2025 | 
| 4 | B. Babiarz; K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Atmospheric Concentration of Particulate Air Pollutants in the Context of Projected Future Emissions from Motor Vehicles | 2025 | 
| 5 | B. Jańczuk; A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; J. Lubas; P. Sander; K. Szymczyk; P. Woś; A. Zdziennicka | n-Hexane Influence on Canola Oil Adhesion and Volumetric Properties | 2025 | 
| 6 | K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś | Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions | 2025 | 
| 7 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Investigation of electric vehicle parameters under real-world driving conditions using a multifunctional measurement device | 2025 | 
| 8 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Effect of Selected Optical Navigation Methods on the Energy Consumption of Automated Guided Vehicles | 2025 | 
| 9 | A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś | A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends | 2024 | 
| 10 | A. Jaworski; H. Kuszewski | Investigating the Effect of 2-Ethylhexyl Nitrate Cetane Improver (2-EHN) on the Autoignition Characteristics of a 1-Butanol–Diesel Blend | 2024 | 
| 11 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Performance of a Diesel Engine Fueled by Blends of Diesel Fuel and Synthetic Fuel Derived from Waste Car Tires | 2024 | 
| 12 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski | The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer | 2024 | 
| 13 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś | Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio | 2024 | 
| 14 | S. Boichenko; H. Kuszewski; V. Ribun; P. Woś | Analysis of Conventional and Nonconventional GTL Technologies: Benefits and Drawbacks | 2024 | 
| 15 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions | 2023 | 
| 16 | A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; P. Sander | Assessment of Self-Ignition Properties of Canola Oil–n-Hexane Blends in a Constant Volume Combustion Chamber and Compression Ignition Engine | 2023 | 
| 17 | B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś | Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport | 2023 | 
| 18 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 | 
| 19 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Sustainable Public Transport Strategies—Decomposition of the Bus Fleet and Its Influence on the Decrease in Greenhouse Gas Emissions | 2022 | 
| 20 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 | 
| 21 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques | 2022 | 
| 22 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Lubricity of Ethanol-Diesel Fuel Blends-Study with the Four-Ball Machine Method | 2021 | 
| 23 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas | Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method | 2021 | 
| 24 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool | 2021 | 
| 25 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 | 
| 26 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 | 
| 27 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 | 
| 28 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 | 
| 29 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 | 
| 30 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak | Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels | 2020 | 
| 31 | S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; I. Trofimov; A. Yakovlieva | Anti-wear Properties of Jet Fuel with Camelina Oils Bio-Additives | 2020 |