logo
Karta przedmiotu
logo

Komputerowe projektowanie i kosztorysowanie aparatury procesowej

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny

Nazwa kierunku studiów: Technologia chemiczna

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Analiza chemiczna w przemyśle i środowisku, Inżynieria materiałów polimerowych, Inżynieria produktu i procesów proekologicznych, Technologia organiczna i tworzywa sztuczne, Technologia produktów leczniczych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej

Kod zajęć: 15644

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Inżynieria produktu i procesów proekologicznych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / P18 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Marcin Chutkowski

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Roman Bochenek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy praktycznej na temat projektowania procesów i aparatury procesowej przy wykorzystaniu oprogramowania do komputerowego wspomagania projektowania procesów i aparatów: Aspen Exchanger Design and Rating, Aspen Plus. Tematyka obejmuje: metody projektowania typowych aparatów obejmujące szczegółowe wymiarowanie i kosztorysowanie aparatury procesowej.

Ogólne informacje o zajęciach: Student zdobywa wiedzę, kompetencje i umiejętności praktyczne n.t. projektowania typowych aparatów przemysłu chemicznego, takich jak wymienniki ciepła oraz aparaty kolumnowe oraz metod ich szczegółowego wymiarowania i kosztorysowania za pomocą programów: Aspen Exchanger Design and Rating oraz Aspen Plus. Poznaje także metody oceny ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych w przemyśle chemicznym.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. Jeżowski Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Cz. I. Teoria, skrypt, Oficyna Wydawnicza PRz . 2002
2 W.D. Seider, J.D. Seader, D.R. Lewin Product & Process Design Principles John Wiley & Sons, Inc. . 2004
3 R. Smith Chemical process design and integration John Wiley and Sons Ltd . 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 A. Jeżowska, J. Jeżowski Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Cz.II. Przykłady, Oficyna Wydawnicza PRz . 2002
2 A. Jeżowska Projekt Technologiczny, materiały pomocnicze Oficyna Wydawnicza PRz . 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne:

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zaliczony kurs Projekt Technologiczny

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się programami symulacyjnymi wspomagającymi projektowanie

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy zespołowej przy rozwiązywaniu problemów

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 potrafi wykonać obliczenia projektowe mające na celu wyznaczenie parametrów procesowych typowych aparatów przemysłu chemicznego, oraz oceny konkurencyjnych rozwiązań technologicznych. projekt zespołowy, projekt indywidualny sprawozdanie/raport z projektu K_W02+
K_U07+
P7S_UW
P7S_WG
02 posiada umiejętność wykonania obliczeń projektowych mających na celu szczegółowe zwymiarowanie typowych aparatów przemysłu chemicznego. projekt zespołowy, projekt indywidualny sprawozdanie z projektu K_W03+
K_U07+
P7S_UW
P7S_WG
03 posiada umiejętność oceny ekonomicznej przedsięwzięcia inwestycyjnego w przemyśle chemicznym oraz wyboru najlepszego projektu. projekt zespołowy, projekt indywidualny sprawozdanie z projektu K_U15+
K_K01+
P7S_KK
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wyznaczanie optymalnych parametrów procesowych wymienników ciepła oraz aparatury kolumnowej do rektyfikacji i absorpcji. P01, P02, P03, P04 MEK01
2 TK02 Obliczenia projektowe mające na celu szczegółowe wymiarowanie wymienników ciepła i aparatury kolumnowej do absorpcji i rektyfikacji. P05, P06, P07, P08, P09, P10, P11, P12,P13, P14,P15, P16, P17 MEK02
2 TK03 Estymacja kosztów inwestycyjnych wymienników ciepła oraz aparatury kolumnowej do absorpcji i rektyfikacji oraz ocena ekonomiczna wariantów projektowych za pomocą zdyskontowanych wskaźników ekonomicznych. P18, P19, P20, P21,P22, P23, P24, P25, P26,P27, P28, P29, P30 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Projekt/Seminarium średnia z wykonanych i "obronionych" projektów
Ocena końcowa średnia z wykonanych i "obronionych" projektów

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie