Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny
Nazwa kierunku studiów: Technologia chemiczna
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Analiza chemiczna w przemyśle i środowisku, Inżynieria materiałów polimerowych, Inżynieria produktu i procesów proekologicznych, Technologia organiczna i tworzywa sztuczne, Technologia produktów leczniczych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Polimerów i Biopolimerów
Kod zajęć: 15639
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Inżynieria produktu i procesów proekologicznych
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W9 L9 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Joanna Wojturska
Główny cel kształcenia: Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczących przebiegu procesu biodegradacji tworzyw polimerowych, oceny zmian właściwości polimerów zachodzących na skutek ich degradacji biologicznej i w konsekwencji określenie ich podatności na biodegradację.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot jest realizowany w drugim semestrze. Obejmuje 15 godzin wykładu i 15 godzin laboratorium. Moduł kończy się zaliczeniem. Przedmiot dostarcza podstawowych informacji na temat przebiegu biodegradacji oraz metod i testów stosowanych do oceny stopnia degradacji biologicznej. Zdobyta wiedza pozwoli na wnioskowanie o wpływie metody syntezy na właściwości polimeru i jego zastosowanie oraz umożliwi projektowanie biodegradowalnych kompozycji polimerowych bezpiecznych dla środowiska
Materiały dydaktyczne: Instrukcje do zajeć laboratoryjnych oraz uzupełniające materiały dydaktyczne (w tym anglojęzyczne publikacje) są udostępnione na platformie e-lerningowej (http://e-learning.prz.edu.pl/)
Inne: Wizualizacja struktur chemicznych (AccelrysDraw, ChemSketch), schamty technologiczne (MSVisio) - wsparcia udziela prowadzący zajęcia
1 | Rabek Jan F. | Polimery naturalne i syntetyczne, otrzymywanie i zastosowania. Współczesna wiedza o polimerach | Wydawnictwo Naukowe PWN . | 2017 |
2 | Florjańczyk Z., Penczek S. | Chemia polimerów | Ofic. Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2001 |
3 | Żmihorska-Gotfryd A. | Wybrane zagadnienia biologicznej degradacji polimerów | Oficyna Wydawnicza Politechnika Rzeszowska. | 2015 |
1 | Maria Mucha, Iwona Michalak, Michał Tylman | Biopolimery, zielone polimery | Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska Politechniki Łódzkiej. | 2011 |
Wymagania formalne: Rejestracja na dany semestr.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada ogólną wiedzę z zakresu chemii polimerów.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi wykonywać prace w laboratorium chemicznym. Umie analizować wyniki pomiarów.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Jest odpowiedzialny i zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | ma wiedzę o rodzajach materiałów biodegradowalnych pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego, sposobów ich pozyskiwania, metod modyfikacji, właściwości oraz zastosowania | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K_W05+++ K_W09++ |
P7S_WG |
02 | ocenia możliwości i sposoby biodegradacji materiałów polimerowych | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa |
K_W05+++ K_W09++ K_K02+ |
P7S_KO P7S_WG |
03 | wykorzystuje testy i normy do oceny stopnia biodegradacji materiałów polimerowych | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa |
K_W05++ K_U09++ K_U13++ K_K02+ |
P7S_KO P7S_UO P7S_UW P7S_WG |
04 | potrafi samodzielnie wykonać eksperymenty laboratoryjne w zakresie syntezy biodegradowalnych materiałów polimerowych i procesów ich biodegradacji; potrafi poprawne wyciągać wnioski z wykonanych eksperymentów i przygotować końcowe sprawozdanie wykorzystując dodatkowe informacje z literatury naukowej (w tym anglojęzycznej) a przy opracowaniu sprawozdania student wykorzystuje oprogramowane do wizualizacji struktur chemicznych, rysowania aparatury chemicznej i schematów technologicznych. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K_U08+++ K_U13+++ K_K02+ |
P7S_KO P7S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01 | MEK01 | |
2 | TK02 | W02 | MEK01 | |
2 | TK03 | W03 | MEK01 | |
2 | TK04 | W04 | MEK01 | |
2 | TK05 | W05 | MEK01 | |
2 | TK06 | W06-W07 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK07 | L01-L03 | MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
9.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
15.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
9.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
6.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Kolokwium pisemne z zagadnień prezentowanych na wykładzie. Zakres punktów % odpowiadający poszczególnym ocenom: 50% ocena 3,0, 60% ocena 3,5, 70% ocena 4, 80% ocena 4,5, 90% ocena 5 |
Laboratorium | Obecność na wszystkich ćwiczeniach laboratoryjnych. Sporządzenie sprawozdań pisemnych z każdego z zajęć laboratoryjnych. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa (K): K=w*0.9*Z + 0.1*L gdzie Z oznacza ocenę z kolokwium zaliczeniowego z wykładu, w - współczynnik uwzględniający termin zaliczenia (w=1 dla pierwszego terminu, w=0,9 dla drugiego terminu, w=0,8 dla trzeciego terminu) L-oznacza ocenę z zajęć laboratoryjnych |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | Ł. Byczyński; D. Czachor-Jadacka; M. Kisiel; B. Mossety-Leszczak; B. Pilch-Pitera; K. Pojnar; M. Walczak; J. Wojturska | Poliuretanowy lakier proszkowy oraz sposób wytwarzania poliuretanowego lakieru proszkowego | 2024 |
2 | Ł. Byczyński; E. Ciszkowicz; D. Czachor-Jadacka; M. Kisiel; B. Mossety-Leszczak; B. Pilch-Pitera; M. Walczak; J. Wojturska | Wodna dyspersja kationomerów uretanowo-akrylowych, sposób wytwarzania wodnej dyspersji kationomerów uretanowo-akrylowych oraz sposób wytwarzania fotoutwardzalnej powłoki z wykorzystaniem tej wodnej dyspersji | 2024 |
3 | Ł. Byczyński; D. Czachor-Jadacka; B. Pilch-Pitera; J. Wojturska; J. Wojturski; P. Wrona | Farba proszkowa | 2022 |
4 | Ł. Byczyński; P. Król; B. Pilch-Pitera; J. Wojturska | Sposób wytwarzania blokowanych poliizocyjanianów do poliuretanowych powłok proszkowych | 2022 |
5 | Ł. Byczyński; P. Król; B. Pilch-Pitera; J. Wojturska | Blokowane poliizocyjaniany, ich zastosowanie oraz poliuretanowe lakiery proszkowe | 2021 |
6 | Ł. Byczyński; P. Król; B. Pilch-Pitera; J. Wojturska | Blokowane poliizocyjaniany, sposób ich wytwarzania i zastosowanie | 2021 |
7 | J. Wojturska | The effect of chain extender structure on the enzymatic degradation of carbohydrate based polyurethane elastomers | 2020 |