
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z działem fizyki i techniki obejmującym zjawiska związane z powstawaniem, propagacją i oddziaływaniem fal akustycznych. Ponadto - zaprezentowanie akustyki jako nauki interdyscyplinarnej obejmującej szereg działów akustyki stosowanej m.in. w medycynie, (ochrona słuchu).
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł obejmuje zagadnienia powstawania hałasu, metod redukcji hałasu i ochrony słuchu.
Materiały dydaktyczne:
Artykuły naukowe, konferencyjne, m.in. Otwarte Seminarium z Akustyki.
Inne:
Internet
| 1 | Hojan E. | Dopasowanie aparatów słuchowych | Meditor, Łódź. | 2009 |
| 2 | F. A. Everest | Podręcznik akustyki | Sonia Draga, Katowice. | 2013 |
| 1 | Augustyńska D. | Strategia ochrony pracowników przed hałasem według nowych przepisów prawnych - europejskich i krajow | BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka 3/2006, str. 4-7. | 2006 |
| 2 | Engel Z. | Wibroakustyka - jedna z dziedzin XXI wieku | Bezpieczeństwo Pracy - nauka i praktyka 4/2003, str. 10 -12. | 2003 |
| 1 | Makarewicz G. | Materiały inteligentne - zastosowanie w systemach aktywnej redukcji hałasu i drgań | Bezpieczeństwo Pracy - nauka i praktyka 12/2005, str. 15-19. | 2005 |
Wymagania formalne:
Zaliczenie Mechaniki I.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość podstaw fizyki ogólnej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Wymagana umiejętność korzystania z literatury naukowej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Rozumienie konieczności ciągłego dokształcania się w związku z szybkim tempem rozwoju nauk przyrodniczych.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | ma pogłębioną wiedzę z mechaniki teoretycznej i stosowanej. | wykład | egzamin część pisemna |
K-W02++ K-W08++ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK02 | potrafi rozwiązywać proste zadania oraz analizować ich wyniki. | ćwiczenia rachunkowe, ćwiczenia problemowe | zaliczenie cz. pisemna |
K-W05++ K-U01++ |
P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
| MEK03 | potrafi rowiązać problem i dokonywać interpretacji otrzymanych wyników, a także wyciągać wnioski . | ćwiczenia rachunkowe | kolokwium |
K-U09++ |
P6S-UO P6S-UU |
| MEK04 | docenia wartość pracy w zespole i potrafi organizować dokształcanie się. | wykład problemowy, ćwiczenia | kolokwium, raport pisemny |
K-K01++ |
P6S-KO P6S-UU |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01, W02, C01, C02 | MEK01 MEK03 | |
| 6 | TK02 | W03, W04, C03, C04 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK03 | W05, W06, C05,C06 | MEK01 MEK03 | |
| 6 | TK04 | W07, W08, C07, C08 | MEK03 MEK04 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem. |
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) | Przygotowanie do ćwiczeń:
3.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
1.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
3.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Pisemne zaliczenie kolokwium z treści wykładu na ocenę pozytywną. |
| Ćwiczenia/Lektorat | Zaliczenie cwiczeń rachunkowych na ocene pozytywną. |
| Ocena końcowa | Ocenę końcową stanowi średnia ocen z zaliczenia wykładu, z wagą 75% oraz zaliczenia z ćwiczeń rachunkowych z wagą po 25 %. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | L. Chotorlishvili; V. Dugaev; M. Inglot; C. Jasiukiewicz; K. Kouzakov; M. Kulig; P. Kurashvili; T. Masłowski; S. Wolski | Fermionic entanglement in altermagnets | 2025 |
| 2 | H. Cheraghi; T. Masłowski; N. Sedlmayr; J. Sirker | Fisher zeroes and dynamical quantum phase transitions for two- and three-dimensional models | 2024 |
| 3 | T. Masłowski | The exact solution of the Wegner flow equation with the Mielke generator for 3 × 3 hermitian matrices | 2024 |
| 4 | T. Masłowski; N. Sedlmayr | The dynamical bulk boundary correspondence and dynamical quantum phase transitions in the Benalcazar–Bernevig–Hughes model | 2024 |
| 5 | L. Chotorlishvili; V. Dugaev; M. Inglot; C. Jasiukiewicz; M. Kulig; P. Kurashvili; T. Masłowski; R. Stagraczyński; S. Stagraczyński; T. Szczepański; S. Wolski | Topological insulator and quantum memory | 2023 |
| 6 | T. Masłowski; N. Sedlmayr | Dynamical bulk-boundary correspondence and dynamical quantum phase transitions in higher-order topological insulators | 2023 |
| 7 | L. Chotorlishvili; V. Dugaev; M. Inglot; C. Jasiukiewicz; K. Kouzakov; T. Masłowski; R. Stagraczyński; S. Stagraczyński; T. Szczepański; S. Wolski | Random spin-orbit gates in the system of a topological insulator and a quantum dot | 2022 |
| 8 | T. Masłowski; N. Sedlmayr | Quasiperiodic dynamical quantum phase transitions in multiband topological insulators and connections with entanglement entropy and fidelity susceptibility | 2020 |