logo
Karta przedmiotu
logo

Kataliza

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny

Nazwa kierunku studiów: Technologia chemiczna

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Analiza chemiczna w przemyśle i środowisku, Inżynieria materiałów polimerowych, Inżynieria produktu i procesów proekologicznych, Technologia organiczna i tworzywa sztuczne, Technologia produktów leczniczych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii i Materiałoznawstwa Chemicznego

Kod zajęć: 10500

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Analiza chemiczna w przemyśle i środowisku, Inżynieria materiałów polimerowych, Inżynieria produktu i procesów proekologicznych, Technologia organiczna i tworzywa sztuczne, Technologia produktów leczniczych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W18 L18 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Wiktor Bukowski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z problemami współczesnej katalizy jako interdyscyplinarnej dziedziny nauki. Pokazanie znaczenia katalizy dla rozwoju przemysłu chemicznego i petrochemicznego chemicznym oraz przemysłów pokrewnych, jak również ochrony środowiska.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł realizowany jest w pierwszym semestrze. Obejmuje 30 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń laboratoryjnych. Moduł kończy się egzaminem.

Materiały dydaktyczne: Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gupta B.D., Elias A. J. Basic Organometallic Chemistry CRC Press. 2010.
2 Hagen J. Industrial Catalysis. A Practical Approach Wiley-VHC Verlag GmbH& Co. KGaA. 2006.
3 Grzybowska-Świerkosz B. Elementy katalizy heterogenicznej WNT W-wa. 1993.
4 Pruchnik F. Kataliza homogeniczna PWN W-wa. 1993

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na semestr pierwszy.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej oraz metod analizy instrumentalnej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność stosowania podstawowych technik laboratoryjnych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość konieczności pracy w zespołach 2-3 osobowych

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowy podział katalizatorów ze względu na stosowany układ fazowy oraz zna ich naturę chemiczną i podstawowe właściwości, a także możliwości ich potencjalnego zastosowania w reakcjach chemicznych. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, ustna odpowiedź K_W06+++
P7S_WG
02 Ma podstawową wiedzę na temat najważniejszych katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych stosowanych w wielkotonażowych procesach przemysłowych wykład egzamin cz. pisemna K_W06++
P7S_WG
03 Ma ogólną wiedzę na temat nowoczesnych trendów w katalizie wykład egzamin cz. pisemna K_W09++
P7S_WG
04 Potrafi korzystać z literatury naukowej, w tym w języku angielskim opracowując dobrze udokumentowany raport pisemny i prezentację ustną. laboratorium, realizacja zleconego zadania raport pisemny, referat ustny K_U01++
K_U03+
P7S_UW
05 Potrafi samodzielnie wykonać eksperymenty z wykorzystaniem różnych typów katalizatorów, wykonać zadane analizy produktu, wyciągać poprawne wnioski i przygotować końcowe sprawozdanie, wspomagając się literaturą naukową. laboratorium raport pisemny, obserwacja wykonawstwa K_U03++
K_U14++
P7S_UW
06 Potrafi pracować w zespole przeprowadzając eksperymenty katalityczne laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K02+
P7S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wprowadzenie do nauki o katalizie: rys historyczny, podstawowe pojęcia i definicje z zakresu katalizy. Klasyfikacje katalizatorów. W01 MEK01
1 TK02 Kataliza kwasowo-zasadowa. Kataliza elektrofilowa i nukleofilowa. Katalizatory reakcji przeniesienia fazowego. W02 MEK01 MEK02
1 TK03 Wybrane zagadnienia chemii koordynacyjnej. Podstawowe typy reakcji z udziałem kompleksów metali przejściowych. W03-W04 MEK02
1 TK04 Katalizatory reakcji uwodornienia, hydrocyjanowania, hydrosililowania, hydroformylowania i innych reakcji z udziałem tlenku węgla. W05-W06 MEK01
1 TK05 Katalizatory reakcji polimeryzacji, oligomeryzacji i izomeryzacji olefin. W07-W08 MEK01
1 TK06 Katalizatory metatezy. Katalizowane palladem reakcje krzyżowego sprzęgania. Katalizatory reakcji utleniania. W09-W10 MEK03
1 TK07 Katalizatory heterogeniczne - ogólne klasyfikacje,metody preparatyki i charakteryzowania. Kataliza w ochronie środowiska. W11-W12 MEK02
1 TK08 Prezentacje studenckie na podstawie przeglądowych publikacji anglojęzycznych z zakresu katalizy. W13-W15 MEK04
1 TK09 Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych, w tym katalizatorów chiralnych. L01-L05 MEK04 MEK05 MEK06
1 TK10 Synteza przykładowych katalizatorów homo- i heterogenicznych oraz ich charakterystyka. L01-L05 MEK04 MEK05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 25.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 30.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Pozytywna ocena z egzaminu pisemnego. 0-50% pkt - 2,0, 50-60% pkt. - 3,0, 60-70% pkt. 3,5t, 70-80% pkt - 4,0, 80-90% pkt. - 4,5, 90-100% pkt - 5,0
Laboratorium Średnia arytmetyczna ocen z wykonania ćwiczeń, odpowiedzi ustnych i opracowanych sprawozdań
Ocena końcowa Ocena końcowa (K): K = 0,6wE + 0,4wL gdzie: E, L, oznacza odpowiednio pozytywną ocenę z egzaminu, laboratorium w - współczynnik uwzględniający termin zaliczenia lub egzaminu, w = 1,0 pierwszy termin, w = 0,9 drugi termin

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; A. Kawka; M. Pytel Salophen chromium(III) complexes functionalized with pyridinium salts as catalysts for carbon dioxide cycloaddition to epoxides 2024
2 K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; M. Drajewicz; K. Dychtoń; R. Ostatek; P. Szałański Sposób wytwarzania salofenowego kompleksu chromu(III) 2024
3 K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; S. Flaga Reactive Polymer Composite Microparticles Based on Glycidyl Methacrylate and Magnetite Nanoparticles 2024
4 K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; M. Drajewicz; K. Dychtoń; R. Ostatek; P. Szałański Ligand salphenowy oraz sposób syntezy tego ligandu salphenowego 2023
5 K. Bester; W. Bukowski; M. Kaczmarek; D. Tomczyk Electrocatalytic Properties of Ni(II) Schiff Base Complex Polymer Films 2022
6 K. Bester; W. Bukowski; P. Seliger; D. Tomczyk The Influence of Electrolyte Type on Kinetics of Redox Processes in the Polymer Films of Ni(II) Salen-Type Complexes 2022
7 K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski Homogeniczny katalizator chromowy, sposób jego wytwarzania, układ katalityczny zawierający ten katalizator oraz zastosowanie tego układu katalitycznego 2021
8 K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; M. Pytel Polymer Beads Decorated with Dendritic Systems as Supports for A3 Coupling Catalysts 2021
9 K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; M. Pytel; A. Sobota Copolymerization of Phthalic Anhydride with Epoxides Catalyzed by Amine-Bis(Phenolate) Chromium(III) Complexes 2021
10 K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski Homogeniczny katalizator chromowy, sposób jego wytwarzania, układ katalityczny zawierający ten katalizator oraz zatosowanie tego układu katalitycznego 2019
11 K. Bester; W. Bukowski; D. Tomczyk Kinetics of Redox Processes in the Polymer Films of Ni(II) Salen Type Complexes 2019