logo
Karta przedmiotu
logo

Fizjologia

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzanie (bezp. wew., fin. rach.,Sport p.p.)

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie w sporcie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1O - Zarządzanie organizacją sportową, 2Z - Zarządzanie zespołem w sporcie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Centrum Sportu Akademickiego

Kod zajęć: 11466

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 C15 / 2 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr Ewa Polak

Terminy konsultacji koordynatora: http://ewpol.v.prz.edu.pl/

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Łukasz Oleksy

semestr 2: mgr Magdalena Sypek-Kleiba

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zrozumienie zasad funkcjonowania organizmu ludzkiego, a także wyjaśnienie związków pomiędzy funkcjonowaniem poszczególnych układów a całością organizmu.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot należy do grupy obowiązkowych dla studentów trzeciego semestru. Realizacja treści przekazywanych na module ma na celu przygotowanie studenta do prawidłowego interpretowania fizjologicznych reakcji organizmu człowieka na aktywność ruchową i wysiłek fizyczny.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Michajlik, A., Ramotowski, W. Anatomia i fizjologia człowieka Warszawa: PZWL. 2013
2 Tafil-Klawe, M., Klawe, J. J. (red.) Wykłady z fizjologii człowieka Warszawa: PZWL. 2017
3 Traczyk, W. Z. Fizjologia człowieka w zarysie Warszawa: PZWL. 2016
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Górski, J. (red.) Fizjologia człowieka Warszawa: PZWL. 2010
2 McLaughlin, D., Stamford, J., White, D. Fizjologia człowieka Warszawa: PWN. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Birch, K., MacLaren, D., George, K. Krótkie wykłady: Fizjologia sportu Warszawa: PWN. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodnie z Regulaminem Studiów Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza przekazana na module "Anatomia człowieka"

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się terminologią anatomiczną.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność realizacji zleconych zadań indywidualnie i w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna i rozumie fizjologiczne zasady funkcjonowania poszczególnych układów i narządów anatomicznych organizmu człowieka wykład, ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna, referat pisemny K_W05++
K_U04+++
K_K02++
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG
02 potrafi ocenić prawidłowość parametrów fizjologicznych z uwzględnieniem wieku i płci człowieka wykład, ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna, referat pisemny K_W05+++
K_U04+++
P6S_UW
P6S_WG
03 rozumie potrzebę monitorowania i konsultowania stanu zdrowia ze specjalistami z zakresu medycyny wykład, ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_U04++
K_U21++
K_K02+++
P6S_KK
P6S_UU
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Fizjologia jako nauka zajmująca się procesami życiowymi organizmu ludzkiego. Podstawy fizjologii komórki. Wyjaśnienie zjawiska homeostazy. W01-W02; C01-C02 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK02 Fizjologia układu nerwowego i układu wegetatywnego. W03-W04; C03-C04 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK03 Fizjologia mięśni - podział czynnościowy, mechanizmy skurczów, źródła energii, regulacja napięcia mięśniowego. W05-W06; C05-C06 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK04 Fizjologia narządów zmysłu - receptory czuciowe, zmysł słuchu, zmysł równowagi, zmysł smaku, zmysł węchu i zmysł wzroku. W07-W08; C07-C08 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK05 Neurohormonalna regulacja procesów fizjologicznych. Organizacja i funkcje układu hormonalnego. W09-W10; C09-C10 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK06 Fizjologia układu krążenia i oddychania - podziały strukturalne i czynnościowe, współzależność funkcjonowania. W11-W12; C11-C12 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK07 Fizjologia układu pokarmowego i moczowo-płciowego. W13-W15; C13-C14 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK08 Pisemne kolokwium zaliczeniowe. C15 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 3.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium pisemne
Ćwiczenia/Lektorat Aktywność, kolokwium pisemne
Ocena końcowa Wystawiana na podstawie egzaminu pisemnego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z wykładów i oceny pozytywnej z ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie