Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzanie (bezp. wew., fin. rach.,Sport p.p.)
Nazwa kierunku studiów: Finanse i rachunkowość - profil prakt
Obszar kształcenia: nauki społeczne
Profil studiów: praktyczny
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Finanse przedsiębiorstw i instytucji, Rachunkowość i controlling
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki w Zarządzaniu
Kod zajęć: 11251
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / L21 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Anna Gładysz
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest przedstawienie zaawansowanych funkcji arkuszy kalkulacyjnych oraz sposobów ich praktycznego wykorzystania w objaśnianiu i wdrażaniu metod ilościowych w dziedzinie finansów, a także wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia algorytmizacji i programowania, głównie w zakresie programowania obiektowego.
Ogólne informacje o zajęciach: Jako narzędzie programistyczne wybrano język Visual Basic for Applications, który jako język skryptowy może być wykorzystywany do tworzenia zarówno prostych makr jak i rozbudowanych aplikacji. Wykonywane ćwiczenia, w ramach modułu kształcenia, osadzone są w strukturze arkusza kalkulacyjnego, który oferuje łatwy dostęp do danych i jest zarazem źródłem ciekawych problemów programistycznych.
1 | Alexander M., Kusleika D. | Microsoft Excel 2016 PL: formuły | Helion, Gliwice. | 2017 |
2 | Alexander M., Walkenbach J. | Excel. Programowanie w VBA dla bystrzaków. Wydanie V | Helion, Gliwice. | 2020 |
3 | Lewandowski M. | Tworzenie makr w VBA dla Excela 2010/2013: ćwiczenia | Helion, Gliwice. | 2014 |
4 | Kudliński J., Próchnicki W. | Funkcje i narzędzia do analizy danych | Wydawnictwo Wiedza o Praktyka Sp. z o.o., Warszawa. | 2017 |
1 | Walkenbach J. | Excel 2010 PL: najlepsze sztuczki i chwyty | Wyd. Helion, Gliwice. | 2011 |
2 | Chojnacki K., Wiśniewski P. | Excel dla zaawansowanych w pigułce : naucz się szybko korzystać ze złożonych funkcji | Wydawnictwo Wiedza i Praktyka Sp. z o.o., Warszawa. | 2016 |
3 | Chojnacki K., Dynia P., Kudliński J. | Praktyczny kurs programowania makr w Excelu : od podstaw | Wydawnictwo Wiedza i Praktyka Sp. z o.o., Warszawa. | 2016 |
Wymagania formalne: Zgodnie z regulaminem studiów PRz.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna w stopniu podstawowym arkusz kalkulacyjny Excel.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi wprowadzać dane, zaznaczać obiekty, formatować oraz tworzyć formuły, a także korzystać z wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Posiada umiejętność rozpowszechniania wiedzy praktycznej.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Potrafi wykonać analizę problemu i sformułować sposoby jego rozwiązań | laboratorium/ ćwiczenia problemowe | zaliczenie cz. praktyczna przy stanowisku komputerowym, prezentacja case study, obserwacja wykonawstwa |
K_W01+ K_U05+ K_U06+ K_U08+ |
P7S_UW P7S_WG |
02 | Potrafi dobrać i wykorzystać podstawowe narzędzia informatyczne do pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych | laboratorium/ ćwiczenia problemowe | zaliczenie cz. praktyczna przy stanowisku komputerowym, prezentacja case study, obserwacja wykonawstwa |
K_W02+ K_U05+ K_U08+ |
P7S_UW P7S_WG |
03 | Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik stosowanych w arkuszach kalkulacyjnych | laboratorium/ ćwiczenia problemowe | tzw. "wejściówka", prezentacja case study |
K_W01+ K_W02+ K_U08+ |
P7S_UW P7S_WG |
04 | Ma świadomość i rozumie potrzebę systematycznej pracy w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych. | laboratorium/ ćwiczenia problemowe | zaliczenie cz. praktyczna przy stanowisku komputerowym, prezentacja case study, obserwacja wykonawstwa |
K_K01+ K_K06+ |
P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | L1-L12, PW01-PW08 | MEK02 MEK04 | |
2 | TK02 | L13-L15, PW08-PW16 | MEK01 MEK03 | |
2 | TK03 | L16-L18, PW17-PW24 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
2 | TK04 | L19-L21, PW25-PW32 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
21.00 godz./sem. |
Inne:
6.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
4.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Laboratorium | Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach i uzyskanie ocen pozytywnych z wejściówki, kolokwium praktycznego z zaawansowanych możliwości Excela i zadania indywidualnego z języka VBA w Excelu. W ocenie końcowej uwzględnia się także pracę i zaangażowanie studenta podczas zajęć. |
Ocena końcowa | Średnia ważona: waga 0.8 z uzyskanych pozytywnych ocen z wejściówki, kolokwium z Excela i zadania indywidualnego z VBA, waga 0.2 z dodatkowych ocen uzyskanych podczas pracy na laboratorium. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie