logo
Karta przedmiotu
logo

Arkusze kalkulacyjne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzanie (bezp. wew., fin. rach.,Sport p.p.)

Nazwa kierunku studiów: Finanse i rachunkowość - profil prakt

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Finanse przedsiębiorstw i instytucji, Rachunkowość i controlling

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki w Zarządzaniu

Kod zajęć: 11251

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / L21 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Anna Gładysz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest przedstawienie zaawansowanych funkcji arkuszy kalkulacyjnych oraz sposobów ich praktycznego wykorzystania w objaśnianiu i wdrażaniu metod ilościowych w dziedzinie finansów, a także wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia algorytmizacji i programowania, głównie w zakresie programowania obiektowego.

Ogólne informacje o zajęciach: Jako narzędzie programistyczne wybrano język Visual Basic for Applications, który jako język skryptowy może być wykorzystywany do tworzenia zarówno prostych makr jak i rozbudowanych aplikacji. Wykonywane ćwiczenia, w ramach modułu kształcenia, osadzone są w strukturze arkusza kalkulacyjnego, który oferuje łatwy dostęp do danych i jest zarazem źródłem ciekawych problemów programistycznych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Alexander M., Kusleika D. Microsoft Excel 2016 PL: formuły Helion, Gliwice. 2017
2 Alexander M., Walkenbach J. Excel. Programowanie w VBA dla bystrzaków. Wydanie V Helion, Gliwice. 2020
3 Lewandowski M. Tworzenie makr w VBA dla Excela 2010/2013: ćwiczenia Helion, Gliwice. 2014
4 Kudliński J., Próchnicki W. Funkcje i narzędzia do analizy danych Wydawnictwo Wiedza o Praktyka Sp. z o.o., Warszawa. 2017
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Walkenbach J. Excel 2010 PL: najlepsze sztuczki i chwyty Wyd. Helion, Gliwice. 2011
2 Chojnacki K., Wiśniewski P. Excel dla zaawansowanych w pigułce : naucz się szybko korzystać ze złożonych funkcji Wydawnictwo Wiedza i Praktyka Sp. z o.o., Warszawa. 2016
3 Chojnacki K., Dynia P., Kudliński J. Praktyczny kurs programowania makr w Excelu : od podstaw Wydawnictwo Wiedza i Praktyka Sp. z o.o., Warszawa. 2016

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodnie z regulaminem studiów PRz.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna w stopniu podstawowym arkusz kalkulacyjny Excel.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi wprowadzać dane, zaznaczać obiekty, formatować oraz tworzyć formuły, a także korzystać z wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Posiada umiejętność rozpowszechniania wiedzy praktycznej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi wykonać analizę problemu i sformułować sposoby jego rozwiązań laboratorium/ ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. praktyczna przy stanowisku komputerowym, prezentacja case study, obserwacja wykonawstwa K_W01+
K_U05+
K_U06+
K_U08+
P7S_UW
P7S_WG
02 Potrafi dobrać i wykorzystać podstawowe narzędzia informatyczne do pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych laboratorium/ ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. praktyczna przy stanowisku komputerowym, prezentacja case study, obserwacja wykonawstwa K_W02+
K_U05+
K_U08+
P7S_UW
P7S_WG
03 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik stosowanych w arkuszach kalkulacyjnych laboratorium/ ćwiczenia problemowe tzw. "wejściówka", prezentacja case study K_W01+
K_W02+
K_U08+
P7S_UW
P7S_WG
04 Ma świadomość i rozumie potrzebę systematycznej pracy w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych. laboratorium/ ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. praktyczna przy stanowisku komputerowym, prezentacja case study, obserwacja wykonawstwa K_K01+
K_K06+
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Omówienie programu zajęć i warunków zaliczenia. Arkusz kalkulacyjny MS Excel - odwołania, funkcje tekstowe, logiczne, filtrowanie zaawansowanie. Tabele i wykresy przestawne. Kolokwium z wykorzystania zaawansowanych możliwości arkusza kalkulacyjnego. Makropolecenia - wprowadzenie do VBA. Analiza problemu i formułowanie sposobów jego rozwiązań - algorytmy. L1-L12, PW01-PW08 MEK02 MEK04
2 TK02 Dalsze możliwości języka Visual Basic for Applications (VBA). Tworzenie okien dialogowych i komunikatów w języku VBA. Instrukcje warunkowe, wyboru, pętli For, pętli Do z wykorzystaniem języka VBA w Excelu. Funkcje w VBA. L13-L15, PW08-PW16 MEK01 MEK03
2 TK03 Zadania z wykorzystaniem poznanych możliwości języka VBA. Tworzenie procedur i funkcji. Zadania mieszane z VBA. L16-L18, PW17-PW24 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK04 Programowanie w języku VBA. Praca z formularzami. Sprawdzenie umiejętności wykorzystania języka VBA w Excelu - zadania indywidualne. Zaliczenie laboratorium. L19-L21, PW25-PW32 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 21.00 godz./sem.
Inne: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach i uzyskanie ocen pozytywnych z wejściówki, kolokwium praktycznego z zaawansowanych możliwości Excela i zadania indywidualnego z języka VBA w Excelu. W ocenie końcowej uwzględnia się także pracę i zaangażowanie studenta podczas zajęć.
Ocena końcowa Średnia ważona: waga 0.8 z uzyskanych pozytywnych ocen z wejściówki, kolokwium z Excela i zadania indywidualnego z VBA, waga 0.2 z dodatkowych ocen uzyskanych podczas pracy na laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie