
 
Główny cel kształcenia:
uzyskanie wiedzy z zakresu stosowanych w lotnictwie i kosmonautyce napędów oraz zdobycie umiejętności oceny włąściwego doboru zespołu napędowego do realizowanej misji samolotu
Ogólne informacje o zajęciach:
moduł składa się z części wykładowej i ćwiczeniowej
| 1 | Włodzimierz Balicki i in. | Historia i perspektywy rozwoju napędów lotniczych | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa. | 2005 | 
| 2 | Paweł Dzierżanowski | Turbinowe Silniki Śmigłowe i Śmigłowcowe | Wtdawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa. | 1985 | 
| 3 | Marek Orkisz | Podstawy doboru turbinowych silników odrzutowych do płatowca | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa. | 2002 | 
| 4 | Włodzimierz Balicki i in. | Lotnicze silniki turbinowe, konstrukcja eksploatacja, diagnostyka | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. | 2010 | 
| 1 | Paweł Dzierżanowski | Turbinowe Silniki Odrzutowe | Wydawnictwo Komunikacji i łączności, Warszawa. | 1983 | 
| 2 | Edmund Cichosz | Charakterystyki i zastosowanie napędów | Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa . | 1980 | 
| 1 | Włodzimierz Balicki | Historia i perspektywy rozwoju napędów lotniczych | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa. | 2005 | 
Wymagania formalne:
student musi posiadać uprawnienia do studiowania na semestrze 3
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
student musi posiadać wiedzę z zakresu termodynamiki (przemiany cieplne) oraz mechaniki płynów
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
student posada umiejętność praktycznego stosowania i wykorzystania urządzeń pomiarowych temperatury i ciśnienia, biegle posługuje się aparatem matematycznym (rachunek macierzowy, różniczkowy)
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
ma umiejętność pracy w zespole i ma świadomość wpływu własnej pracy na wyniki pracy zespołu
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK | 
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | umie stosować w praktyce proste formuły termodynami technicznej i mechaniki płynów do wyznaczania szacunkowych osiągów zespołu napędowego | wykład | kolokwium, esej, kolokwium | K-W07+ | P6S-WG | 
| MEK02 | umie ocenić przydatnośc materiałow, technologii wytwarzania oraz narzędzi i metod pomiarowych w budowie i eksploatcji napędów lotniczych | wykład | kolokwium | K-W08+ | P6S-WG | 
| MEK03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu obszarów stosowalności napędów lotniczych | wykład | kolokwium | K-W09+ | P6S-WG | 
| MEK04 | zna kierunki i perspektywy rozwoju napędów lotniczych | wykład problemowy | zaliczenie cz. ustna | K-W12+ | P6S-WK | 
| MEK05 | potrafi porozumiewać się przy użyciu specjalistycznego języka technicznego stosując nazwy i określenia właściwe dla napędów lotniczych | wykład interaktywny | zaliczenie cz. ustna | K-U02+ | P6S-UW | 
| MEK06 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i szacunkowych zadań inżynierskich służących ocenie jakości doboru zespołu napędowego do obiektu latającego | wykład | prezentacja projektu | K-U15+ | P6S-UO | 
| MEK07 | ze względu na postępujący proces rozwoju technicznego napędów lotniczych rozumie potrzebę ciągłego poszukiwania wiedzy i konieczność dokształcania | wykład | prezentacja projektu | K-K01+ | P6S-KR | 
| MEK08 | ma świadomość ważności działań inżynierskich zmierzających do ochrony środowiska naturalnego człowieka | dyskusja dydaktyczna | referat ustny | K-K02+ | P6S-KR | 
| MEK09 | realizując projekty w zespole zdobywa umiejętność odpowiedzialności za pracę własną, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji postawionego zadania w grupie | wykład, ćwiczenia problemowe | prezentacja projektu | K-K04+ | P6S-KO | 
| MEK10 | posiada wiedzę z zakresu badań eksperymentalnych napędów lotniczych | laboratorium | prezentacja projektu | K-U15+ | P6S-UO | 
| MEK11 | posiada umiejętność prowadzenia badań eksperymentalnych silników lotniczych | laboratorium | prezentacja projektu | K-U15+ | P6S-UO | 
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK | 
|---|---|---|---|---|
| 4 | TK01 | W01-02, | MEK05 MEK08 | |
| 4 | TK02 | W03-04 | MEK02 MEK03 MEK05 | |
| 4 | TK03 | W05-07 | MEK01 MEK03 MEK05 MEK08 MEK09 | |
| 4 | TK04 | W08-09 | MEK01 MEK03 MEK05 MEK08 | |
| 4 | TK05 | W10 | MEK02 MEK05 MEK08 MEK09 | |
| 4 | TK06 | W11 | MEK02 MEK04 MEK08 | |
| 4 | TK07 | W12-13 | MEK02 MEK03 MEK05 MEK07 | |
| 4 | TK08 | W14-15 | MEK01 MEK06 MEK09 MEK11 | |
| 4 | TK09 | L01-07 | MEK02 MEK05 MEK09 MEK10 | 
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach | 
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 4) | Przygotowanie do kolokwium:
                        10.00 godz./sem. | Godziny kontaktowe:
                        30.00 godz./sem. | Uzupełnienie/studiowanie notatek:
                          10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. | 
| Laboratorium (sem. 4) | Przygotowanie do laboratorium:
                        10.00 godz./sem. | Godziny kontaktowe:
                        15.00 godz./sem. | Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
                          5.00 godz./sem. | 
| Konsultacje (sem. 4) | Udział w konsultacjach:
                        10.00 godz./sem. | ||
| Zaliczenie (sem. 4) | Przygotowanie do zaliczenia:
                        15.00 godz./sem. | Zaliczenie pisemne:
                        1.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem. | 
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej | 
|---|---|
| Wykład | na podstawie oceny z kolokwium zaliczeniowego wykonanego na koniec semestru, ocena z kolokwium stanowi 70 % oceny końcowej. Kolokwium przeprowadzone w formie testowej składa się z 10 pytań testowych, jednokrotnego wyboru. Ocena pozytywna to uzyskanie 5 pkt (3.0), ocena bardzo dobra powyżej 9 punktów | 
| Laboratorium | na podstawie wykonanych sprawozdań i ich pozytywnej oceny przez prowadzącego , ocena końcowa z laboratorium stanowi 30% oceny końcowej z przedmiotu | 
| Ocena końcowa | średnia z ocen z kolokwium (70%) i laboratorium (30%) | 
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
SLiK.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
			
Inne
(-)
			
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik | Analysis of the development of energy storage systems in regional aviation | 2025 | 
| 2 | M. Klimczyk; J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik | Fuel cells in aviation: limitations, capabilities, and development prospects | 2025 | 
| 3 | P. Wygonik | Dobór zespołu napędowego do samolotu wielozadaniowego według kryterium zadania lotniczego | 2024 |