logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Projektowanie układów osadniczych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć:
39
Status zajęć:
wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 8 / W15 P30 / 3 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora
semestr 8:
mgr inż. arch. Natalia Ludwikowska
semestr 8:
mgr inż. arch. Alicja Jóźwiakowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Studenci zapoznają się z problematyką dotyczącą: strategii rozwoju gminy i województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, systemem planowania przestrzennego, podstawami prawnymi planowania regionalnego, planowania miejscowego, oraz zagadnieniami planowania w odniesieniu do procesu inwestycyjnego. Poznają narzędzia prawne planowania przestrzennego: plan miejscowy oraz warunki zabudowy i zagospodarowania terenu. Poznają tryb formalno-prawny sporządzania opracowań przestrzennych i dokumentacji planistycznej.

Ogólne informacje o zajęciach:
Podstawowe zagadnienia planowania przestrzennego, charakter jego struktury na tle podziału administracyjnego kraju. Zakres i skale opracowań planistycznych, przykładowe modele rozwojowe układów osiedleńczych na tle zagadnień dot. studiów i planów.

Materiały dydaktyczne:
Mapy Topograficzne Polski (rejon Reszowa) 1 : 50000

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Borsa M.,Buczek G.,Jaroszyński K.,Korzeń J.,Lasocki M.,Świetlik M.,Szelińska E. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przesztrzennym, przepisy - omówienia - komentarze Urbanista, Warszawa. 2003
2 Domański R. Gospodarka przestrzenna Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa. 2002
3 Domański R. Podstawy planowania przestrzennego Państwowe Wydawnictwo Naukowe Poznań-Warszawa. 1989
4 Kisowski M. Regionalny model zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska Polski a strategie rozwoju Województw Uniwersytet Gdański, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Gdańsk-Poznań. 2003
5 Losch A. Gospodarka przestrzenna, teroria lokalizacji Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa. 1961
6 Malisz B. Podstawy gospodarki i polityki przestrzennej Ossolineum. 1984
7 Malisz B. Zarys teorii kształtowania układów osiedleńczych Arkady Warszawa. 1981
8 Ostrowski W. Zespoły zabytkowe a urbanistyka Arkady Warszawa. 1980
9 Szponar A. Fizjografia urbanistyczna Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa. 2003
10 Dąbrowski L.T. Projektowanie regionalne - Regionalne plany zagospodarowania przeszrtrzennego PWN Warszawa. 1977
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Christopher A. Język wzorców -. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student rozumie zakres i metody opracowania planów zagospodarowania przestrzennego jako podstawy prawnej rozwoju i przebudowy organizmów przestrzennych oraz narzędzi kształtowania ładu przestrzennego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Posiada umiejętności sporządzania opracowań planistycznych w charakterystycznych skalach i konwencjach graficznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Posiada umiejętność odczytania i oceny zamierzeń przestrzenno-społecznych zawartych w opracowaniach o charakterze studialnym i planistycznym.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 A.W2. zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: niewielkich zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań, a także prognozowanie procesów przekształceń struktury osadniczej miast i wsi wykład egzamin cz. pisemna K-W02++
K-W03+++
K-W05++
K-W07+++
K-W11++
K-W12++
K-W13+++
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 A.W3. zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego wykład egzamin cz. pisemna K-W03+++
K-W08++
P6S-WK
MEK03 A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników wykład egzamin cz. pisemna K-W03+++
P6S-WK
MEK04 A.U2. potrafi zaprojektować prosty zespół urbanistyczny projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U02+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK05 A.U3. potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK06 A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK07 A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK08 A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK09 A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK10 A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U02+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK11 A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt obserwacja wykonawstwa K-K01+++
K-K02+++
K-K04+++
P6S-KK
P6S-KO
P6S-KR
MEK12 A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt obserwacja wykonawstwa K-K01+++
K-K02+++
K-K03+++
P6S-KK
P6S-KO
P6S-KR

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Planowanie przestrzenne, szczeble planowania przestrzennego, ład przestrzenny, opracowania planistyczne, planowanie regionalne, planowanie miejscowe, strategia, studium, zagadnienia proceduralne dot. sporządzania i zatwierdzania planów. Modele rozwojowe układów osadniczych. Podstawy modelowe kształtowania przestrzeni. Uwarunkowania rozwoju, kierunki rozwoju. Plan a projekt. W01-10 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK02 Modele statyczne i dynamiczne układów osadniczych na tle powiązań i systemów komunikacyjnych. Zagadnienia komunikacyjne na tle zjawisk urbanistycznych, Zagadnienia i elementy komunikacyjne związane z różnego typu przemieszczeniami. Wpływ założeń komunikacyjnych na skalę i kształt układów urbanistycznych.(Miasto dla ludzi a nie samochodów). W11-15 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK03 Koncepcja urbanistyczna małej jednostki strukturalnej lokowanej na surowym korzeniu P01-10 MEK04 MEK06 MEK07 MEK09 MEK10
8 TK04 Zapis tekstowy uchwały SUIKZP i MPZP wraz z załacznikiem graficznym. Bilans terenu, wskaźniki wskaźniki urbanistyczne. Poszerzony aspekt prawny. P11-24 MEK05 MEK06 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12
8 TK05 Zapis tekstowy decyzji administracyjnej o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu (decyzji o warunkach zabudowy) wraz z załącznikiem graficznym. Analiza urbanistyczna, wskaźniki urbanistyczne. Poszerzony aspekt prawny. P25-30 MEK04 MEK05 MEK06 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 8) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 25.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 8) Przygotowanie do egzaminu: 6.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny
Projekt/Seminarium Ocena projektu
Ocena końcowa średnia arytmetyczna oceny z projektu i egzaminu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Sikora; M. Stysiał Zapisy MPZP w odniesieniu do osób ze szczególnymi potrzebami na przykładzie Rzeszowa 2025
2 J. Dudek; A. Sikora Projektowanie przestrzeni inkluzywnej: codzienność bez barier 2025
3 K. Lewko; N. Makowska; P. Matyś; A. Sikora Wykorzystanie sprzętu medycznego oraz technologii immersyjnych do badań przestrzeni zbudowanej 2025
4 T. Bajwoluk; P. Langer; A. Sikora; I. Skrzypczak Spatial transitions of areas near highway interchanges of the eastern A4 highway section in Poland 2024
5 A. Sikora Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego 2023
6 C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak Identification of land system transformations in the Rzeszów city square 2023
7 E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego 2023
8 R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills 2023
9 W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych 2023
10 A. Sikora Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów 2022
11 A. Sikora Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze 2022
12 A. Sikora Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era 2021
13 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy 2021
14 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa 2021
15 M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment 2021
16 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021