logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Architektura krajobrazu


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć:
14025
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 8 / W15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. inż. arch. prof. PRz Anna Martyka
semestr 8:
dr inż. arch. Monika Szopińska-Mularz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Nabycie wiedzy nt. ujęcia przyrodniczego architektury krajobrazu

Ogólne informacje o zajęciach:
Celem modułu jest zdobycie przez studentów teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu projektowania krajobrazu i terenów zielonych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bogdanowski J., Luczyńska-Bruzda M., Nowak Z. Architektura krajobrazu PWN. 1981
2 Rylke Teoria i zasady projektowania dla architektów krajobrazu Warszawa. 2016
3 Majdecki L. Historia ogrodów T1, T2 Wydawnictwo Naukowe PWN. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza z modułu Projektowanie krajobrazu i terenów zielonych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Posiada chęć uczenia się

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 B.W1. zna i rozumie teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego wykład kolokwium K-W03+++
K-W14++
K-K03+++
P6S-KO
P6S-WK
MEK02 B.W2. zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa, w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej wykład kolokwium K-W03+++
K-W14++
K-K03+++
P6S-KO
P6S-WK
MEK03 B.W3. zna i rozumie znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym wykład kolokwium K-W03+++
K-W14++
K-K03+++
P6S-KO
P6S-WK
MEK04 B.W9. zna i rozumie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy wykład kolokwium K-W03+++
K-W14++
K-K03+++
P6S-KO
P6S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Architektura krajobrazu w ujęciu przyrodniczym. Ekologia krajobrazu. Podstawowe definicje. Historia budowy założeń ogrodowych i parkowych. W01-04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
8 TK02 Podstawy dendrologii. Gatunki rodzime oraz indukowane. Plan wycinki. Operat dendrologiczny. W05-10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
8 TK03 Elementy kompozycji ogrodowej, zasady grupowania elementów kompozycji W11-15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8)
Zaliczenie (sem. 8) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z kolokwium
Ocena końcowa Ocena z kolokwium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Gajdek; I. Kasprzyk; A. Martyka; B. Ortyl Why don\'t children study outside? Limitation of Polish schools to use green spaces in the educational process before and during COVID-19 2025
2 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik; I. Torres Mural Painting Across Eras: From Prehistoric Caves to Contemporary Street Art 2025
3 M. Jagiełło; A. Martyka; E. Stachura Urban Quality in Growing Cities. The Case of Rzeszów in Poland 2025
4 R. Lichołai; A. Martyka; A. Sikorska; K. Sikorski; I. Skrzypczak Powódź w gospodarstwie domowym - postępowanie w przypadku nieprawidłowości rozwiązań prac remontowych budynku przedstawionych przez ubezpieczyciela; prawa ubezpieczonego 2025
5 R. Lichołai; A. Martyka; K. Sikorski; I. Skrzypczak Optymalizacja dostępności światła naturalnego z wykorzystaniem metodyki modelowania parametrycznego na przykładzie budynku mieszkalnego 2025
6 R. Lichołai; A. Martyka; W. Nowak; I. Torres Sustainable Design in the Housing Environment: Integration of Modern Technology and Cultural Heritage Protection on the Example of the National Archive in Krakow 2025
7 A. Martyka A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland 2024
8 A. Martyka Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia 2024
9 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Zielone miasta, zdrowe dzieci: wpływ miejskich parków i terenów zielonych na rozwój i dobrostan najmłodszego pokolenia 2024
10 A. Martyka; B. Stachurska-Oremus Wybrane problemy rewitalizacji zabytkowych założeń dworsko-parkowych. Przykład Parku Duchackiego w Krakowie 2024
11 A. Martyka; G. Stojak Parki publiczne miejskie, podworskie i przypałacowe jako przestrzenie wielofunkcyjne – perspektywa historyczna 2024
12 A. Martyka; G. Stojak Parki publiczne miejskie, podworskie i przypałacowe jako przestrzenie wielofunkcyjne – perspektywa interdyscyplinarna 2024
13 A. Martyka; N. Przesmycka Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku 2024
14 J. Figurska-Dudek; M. Kuśmierska; A. Martyka; J. Owsiak; P. Pásztor; N. Sorek Enhancing the attractiveness of public library spaces a case study of selected branches in Rzeszów 2024
15 A. Martyka Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja 2023
16 A. Martyka Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa 2023
17 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko 2023
18 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina 2023
19 A. Martyka; G. Stojak Przestrzenie muzealne w strukturze miasta 2023
20 D. Jopek; A. Martyka Importance of medieval urban tissue in the contemporary realities of a rural commune in the Polish Subcarpathia. Cases of Dębowiec, Jaśliska and Osiek Jasielski 2023
21 D. Jopek; A. Martyka Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego 2023
22 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
23 W. Małek; A. Martyka Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland 2023
24 Z. Chmura; A. Martyka Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland 2023
25 A. Martyka Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej 2022
26 A. Martyka Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów 2022
27 A. Martyka; A. Tur The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space 2022
28 D. Jopek; A. Martyka Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe 2022
29 D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study 2022
30 A. Martyka Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy 2021
31 A. Martyka Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland 2020
32 A. Martyka Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych 2020
33 A. Martyka The truth of architecture as an expression of courage 2020
34 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne 2020
35 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Ulica i plac 2020