
 
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów z przemianami w architekturze polskiej od czasów renesansu do początków XX wieku. Charakterystyka wybranych obiektów reprezentujących poszczególne epoki. Przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu architektury polskiej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Program obejmuje dzieje architektury polskiej w czasach nowożytnych.
| 1 | praca zbiorowa | Dzieje architektury w Polsce | Kraków. | 2002 | 
| 2 | Kozakiewiczowie H. i S. | Dzieje sztuki w Polsce: Renesans w Polsce | Warszawa. | 1976 | 
| 3 | Miłobędzki A. | Zarys dziejów architektury w Polsce | Warszawa. | 1978 | 
| 4 | Miłobędzki A. | Architektura polska XVII wieku, T. 1-2 | Warszawa. | 1980 | 
| 5 | Kalinowski K. | Architektura doby baroku na Śląsku | Warszawa. | 1977 | 
| 6 | red. Z. Świechowski | Wrocław. Jego dzieje i kultura | Warszawa. | 1978 | 
| 7 | Zlat M. | Renesans i manieryzm | Warszawa. | 2008 | 
| 8 | red. S. Kozakiewicz | Słownik terminologiczny sztuk pięknych | Warszawa, 1969. | 2007 | 
| 9 | Karpowicz M. | Dzieje sztuki w Polsce: Barok w Polsce | Warszawa. | 1988 | 
| 10 | Lorentz S., Rottermundt A. | Dzieje sztuki w Polsce: Klasycyzm w Polsce | Warszawa. | 1986 | 
| 11 | Zachwatowicz J. | Architektura polska do połowy XIX wieku | Warszawa. | 1959 | 
| 12 | Krassowski W. | Dzieje budownictwa i architektury na ziemiach polskich, T. 1-4 | Warszawa 1989, 1990, 1991. | 1995 | 
| 1 | red. S. Kozakiewicz | Słownik terminologiczny sztuk pięknych | Warszawa 1969. | 2007 | 
Wymagania formalne:
Znajomość zagadnień związanych z historią architektury polskiej.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Umiejętność rozpoznania cech charakterystycznych w obiektach architektonicznych  znajdujących się w Polsce i pochodzących z poszczególnych epok nowożytności.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność stosowania terminologii architektonicznej, analizowania obiektów historycznych oraz przypisania cech dla poszczególnych epok w dziejach architektury polskiej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność samodzielnego rozpoznawania styli w architekturze polskiej.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK | 
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | B.W1. zna i rozumie teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | wykład | egzamin cz. pisemna | K-W03++ | P6S-WK | 
| MEK02 | B.W2. zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa, w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej | wykład | egzamin cz. pisemna | K-W03+++ K-W09+++ | P6S-WK | 
| MEK03 | B.W3. zna i rozumie znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym | wykład | egzamin cz. pisemna | K-W03++ K-W09++ | P6S-WK | 
| MEK04 | B.U1. potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich | ćwiczenia | referat pisemny, prezentacja dokonań (portfolio) | K-U01++ | P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW | 
| MEK05 | B.U2. potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze | ćwiczenia | referat pisemny, prezentacja dokonań (portfolio) | K-U01++ | P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW | 
| MEK06 | B.S1. jest gotów do formułowania opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta, a także przekazywania informacji i opinii | wykład, ćwiczenia | egzamin cz. pisemna, referat pisemny | K-K02+++ K-K03+++ | P6S-KK P6S-KO | 
| MEK07 | B.S2. jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych | wykład, ćwiczenia | egzamin cz. pisemna, referat pisemny | K-K03++ | P6S-KO | 
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK | 
|---|---|---|---|---|
| 4 | TK01 | W01, C01 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
| 4 | TK02 | W02, C02 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
| 4 | TK03 | W03, C03 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
| 4 | TK04 | W04, C04 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
| 4 | TK05 | W05, C05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
| 4 | TK06 | W06, C06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
| 4 | TK07 | W07, C07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
| 4 | TK08 | W08, C08 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
| 4 | TK09 | W09, C09 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
| 4 | TK10 | W10, C10 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
| 4 | TK11 | W11, C11 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
| 4 | TK12 | W12, C12 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
| 4 | TK13 | W13, C13 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
| 4 | TK14 | W14, C14 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
| 4 | TK15 | W15, C15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | 
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach | 
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
                        15.00 godz./sem. | Uzupełnienie/studiowanie notatek:
                          2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. | |
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) | Przygotowanie do ćwiczeń:
                        10.00 godz./sem. | Godziny kontaktowe:
                        15.00 godz./sem. | |
| Konsultacje (sem. 4) | |||
| Egzamin (sem. 4) | Przygotowanie do egzaminu:
                        10.00 godz./sem. | 
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej | 
|---|---|
| Wykład | Egzamin pisemny | 
| Ćwiczenia/Lektorat | Średnia arytmetyczna ocen z rysunków oraz referatów prezentowanych podczas ćwiczeń. | 
| Ocena końcowa | Średnia ważona ocen z ćwiczeń oraz egzaminu pisemnego. | 
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
			
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
			
Inne
(-)
			
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | J. Gosztyła; M. Gosztyła; P. Pasztor; K. Sikorski | Railway station in Rzeszow – social impact building, building material structure survey | 2025 | 
| 2 | M. Gosztyła; J. Kolak | Projektowanie przestrzeni terapii dla osób ze spektrum autyzmu | 2025 | 
| 3 | M. Gosztyła; T. Gosztyła; P. Pasztor; K. Sikorski | Research on polychromies from the medieval period in the archcatedral basilica in Przemysl | 2024 | 
| 4 | D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski | Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic | 2023 | 
| 5 | K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy | Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation | 2023 | 
| 6 | M. Janda | Historia i rola głównego dworca kolejowego w rozwoju urbanistycznym Rzeszowa | 2022 | 
| 7 | M. Gosztyła; B. Motyl | Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku | 2021 | 
| 8 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli | 2021 | 
| 9 | M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik | Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder | 2021 | 
| 10 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu | 2020 | 
| 11 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI | 2020 |