logo
Karta przedmiotu
logo

Czystsza produkcja i recykling

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Systemy zapewnienia jakości produkcji, Zarządzanie systemami produkcyjnymi

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Przeróbki Plastycznej

Kod zajęć: 738

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Systemy zapewnienia jakości produkcji

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 P30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Marta Wójcik

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest zapoznanie studentów z organizacją technologii produkcji uwzględniającą aspekty środowiskowe, zorientowane na spełnianie standardów zarządzania środowiskowego EMAS i ISO 14001, minimalizację powstawania odpadów oraz propagowanie zasad najlepszej dostępnej techniki BAT i technologii recyklingu oraz odzysku.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł „Czystsza produkcja i recykling” obejmuje podstawowe zagadnienia dotyczące czystszej produkcji i recyklingu. W ramach wykładów przekazane zostaną informacje na temat: strategii i programu czystszej produkcji, systemów zarządzania środowiskowego EMAS i ISO 14001 oraz uzyskiwaniem świadectw czystszej produkcji. Omówiona zostanie również koncepcja recyklingu jako metoda minimalizacji powstających odpadów. W ramach zajęć projektowych studenci zostaną zaznajomieni z technologiami recyklingu różnych frakcji odpadów.

Materiały dydaktyczne: prezentacje multimedialne (multimedia presentation)

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 B. Bilitewski, G. Härdtle, K. Marek Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka Wyd. „Seidel-Przywecki” Sp. Z o.o.. 2003
2 H. Żakowska Recykling odpadów opakowaniowych Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań. 2005
3 J. Kijeński, A. Błędzki, R. Jeziórska Odzysk i recykling materiałów polimerowych Wydawnictwo Naukowe PWN. 2014
4 W. Niemiec, A. Pacana, O. Jurgilewicz, M. Jurgilewicz Aspekty zarządzania środowiskiem w praktyce inżynierskiej Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2014
5 C. Rosik-Dulewska Podstawy gospodarki odpadami Wydawnictwo Naukowe PWN. 2010
6 Z. Korzeń Ekologistyka Wydawnictwo Instytutu Logistyki i Magazynowania. 2011
7 M. Ulewicz Procesy odzysku i recyklingu metali nieżelaznych i stali Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej. 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 B. Bilitewski, G. Härdtle, K. Marek Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka Wyd. „Seidel-Przywecki” Sp. Z o.o.. 2003
2 C. Rosik-Dulewska Podstawy gospodarki odpadami Wydawnictwo Naukowe PWN. 2010
3 J. Datta, P. Jutrzenka Trzebiatowska, P. Kasprzyk Wybrane zagadnienia recyklingu tworzyw sztucznych i gumy Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. 2018
4 J. Kijeński, A. Błędzki, R. Jeziórska Odzysk i recykling materiałów polimerowych Wydawnictwo Naukowe PWN. 2014
5 M. Ulewicz Procesy odzysku i recyklingu metali nieżelaznych i stali Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej. 2015
Literatura do samodzielnego studiowania
1 B. Bilitewski, G. Härdtle, K. Marek Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka Wyd. „Seidel-Przywecki” Sp. Z o.o.. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 6 semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów: Ekologia, Zarządzanie środowiskowe, Inżynieria wytwarzania: Przeróbka plastyczna, Materiałoznawstwo, Przetwórstwo tworzyw

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: brak

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student uczęszcza na zajęcia z danego modułu zgodnie z planem zajęć. Student potrafi pracować w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student zna podstawowe pojęcia związane z problematyką recyklingu i gospodarki odpadami wykład egzamin cz. pisemna K_W09+++
P6S_WG
02 Student zna ideę, strategię i programu czystszej produkcji. Student potrafi uzyskiwać świadectwo czystszej produkcji. wykład egzamin cz. pisemna K_W09++
K_U01++
K_U17+
P6S_UW
P6S_WG
03 Student zna reakcje przedsiębiorstw na zanieczyszczenia oraz techniki zapobiegania zanieczyszczeniom. Potrafi zaproponować sposoby minimalizacji zanieczyszczeń oraz poprawy materiałooszczędności i energooszczędności produkcji. wykład egzamin cz. pisemna K_W09++
K_U01++
K_U08++
K_U17+++
P6S_UW
P6S_WG
04 Student zna systemy zarządzania środowiskiem ISO oraz system EMAS. wykład egzamin cz. pisemna K_W09+++
P6S_WG
05 Student potrafi projektować procesy pod kątem idei czystszej produkcji. wykład egzamin cz. pisemna K_U01++
K_U08++
K_U17++
P6S_UW
06 Student potrafi ocenić przydatność koncepcji zrównoważonego rozwoju, ekoprojektowania i najlepszej dostępnej techniki BAT. wykład egzamin cz. pisemna K_U01++
K_U08++
K_U17+++
P6S_UW
07 Student posiada wiedzę na temat recyklingu, odzysku, ograniczenia powstawania odpadów. Zna poziomy, metody i etapy recyklingu. Potrafi ocenić ich przydatność w funkcjonowaniu społeczeństwa. wykład egzamin cz. pisemna K_W09+++
K_U01++
K_U08++
K_U17+++
P6S_UW
P6S_WG
08 Student potrafi dobrać metody recyklingu metali. wykład egzamin cz. pisemna K_U08++
K_U17++
P6S_UW
09 Student potrafi zaproponować metody recyklingu tworzyw sztucznych i kompozytów. wykład egzamin cz. pisemna K_U08++
K_U17++
P6S_UW
10 Student potrafi dobrać odpowiednią metodę recyklingu dla nanomateriałów inżynierskich. wykład egzamin cz. pisemna K_U01++
K_U08++
P6S_UW
11 Student potrafi dobrać odpowiednią metodę recyklingu dla odpadów opakowaniowych wykład egzamin cz. pisemna K_U01++
K_U08++
K_U17++
P6S_UW
12 Student potrafi dla danej frakcji odpadu zaproponować metody recyklingu materiałowego, surowcowego lub organicznego, jak również zaproponować bardziej ekologiczną metodę konstrukcji lub produkcji wyrobu. Ma świadomość konieczności ciągłego doskonalenia się. projekt zespołowy raport pisemny, prezentacja projektu K_U01++
K_U08++
K_U17++
K_K01++
K_K02++
P6S_UU
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Podstawowe pojęcia związane z problematyką gospodarki odpadami i recyklingu W01-W02 MEK01
6 TK02 Pojęcie czystszej produkcji. Strategie i program czystszej produkcji. Przykłady projektów czystszej produkcji. Uzyskiwanie świadectw czystszej produkcji. W03-W06 MEK02
6 TK03 Reakcje przedsiębiorstw na zanieczyszczenia.Techniki zapobiegania zanieczyszczeniom. Sposoby minimalizacji zanieczyszczeń. Materiałooszczędność i energooszczędność jako metody ograniczające emisję zanieczyszczeń. W07-W10 MEK03
6 TK04 Systemy zarządzania środowiskiem ISO. System EMAS. W11-W12 MEK04
6 TK05 Projektowanie procesów z uwzględnieniem idei czystszej produkcji. Ocena projektów czystszej produkcji. W13-W14 MEK05
6 TK06 Koncepcja zrównoważonego rozwoju, ekoprojektowania i najlepszej dostępnej techniki BAT. W15-W16 MEK06
6 TK07 Recykling, odzysk, ograniczenie powstawania odpadów. Poziomy recyklingu. Metody recyklingu. Etapy recyklingu. W17-W20 MEK07
6 TK08 Recykling metali W21-W22 MEK08
6 TK09 Recykling tworzyw sztucznych i kompozytów W23-W26 MEK09
6 TK10 Recykling nanomateriałów W27-W28 MEK10
6 TK11 Recykling odpadów opakowaniowych W29-W30 MEK11
6 TK12 Projekt dotyczący recyklingu oraz metod zagospodarowania recyklatu dla wybranej frakcji odpadów. P01-P30 MEK12

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 12.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny z wykładów weryfikujący osiągnięcie modułowych efektów kształcenia MEK01-MEK11. Egzamin w formie siedmiu pytań otwartej odpowiedzi. Kryteria weryfikacji efektów MEK01 - MEK11: ocenę dostateczną uzyskuje student, który na egzaminie pisemnym z części sprawdzającej wiedzę uzyska: 50-60% punktów,ocenę 3,5 uzyskuje student, który uzyska 61-70% punktów, ocenę dobry 71-80% punktów, ocenę 4.5 uzyskuje student, który osiągnął 81-90% punktów, ocenę bardzo dobry - powyżej 90% punktów.
Projekt/Seminarium Warunkiem zaliczenia jest wykonanie oraz prezentacja projektu dotyczącego metod recyklingu wybranej frakcji odpadu, weryfikujące osiągnięcie efektu MEK12. Kryteria weryfikacji efektu kształcenia MEK12: - ocena dostateczna - student wykonał i zaprezentował projekt, którego treść spełnia wymagania na ocenę dostateczną, ocena 3,5 - student wykonał i zaprezentował projekt, którego treść spełnia wymagania na ocenę 3,5; ocena dobra - student wykonał i zaprezentował projekt, którego treść spełnia wymagania na ocenę dobrą, ocena 4,5 - student wykonał i zaprezentował projekt, którego treść spełnia wymagania na ocenę 4,5; ocena bardzo dobry - student wykonał i zaprezentował projekt, którego treść spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą.
Ocena końcowa Na ocenę końcową składa się 60% oceny z egzaminu pisemnego, weryfikującej osiągnięcie efektów kształcenia MEK01-MEK11 oraz 40% oceny z projektu, weryfikującej osiągnięcie efektu MEK12. Ocena końcowa z modułu wyznaczana jest następująco: średnia 4,75-5,00 - ocena końcowa bardzo dobry; średnia 4,25-4,74 - ocena końcowa 4.5; średnia : 3,76-4,24 - ocena końcowa dobry; średnia 3,26-3,75 - ocena końcowa 3.5; średnia 3,00-3,25 - ocena końcowa dostateczny.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Gontarz; A. Skrzat; G. Winiarski; M. Wójcik Computational Methods of the Identification of Chaboche Isotropic-Kinematic Hardening Model Parameters Derived from the Cyclic Loading Tests 2024
2 A. Gontarz; A. Skrzat; S. Wencel; G. Winiarski; M. Wójcik Analysis of a New Process for Forming Two Flanges Simultaneously in a Hollow Part by Extrusion with Two Moving Dies 2024
3 Ł. Bąk; W. Frącz; G. Janowski; G. Ryzińska; M. Wójcik Biodegradowalny kompozyt termoplastyczny, sposób wytwarzania biodegradowalnego kompozytu termoplastycznego oraz jego zastosowanie do wielokrotnego przetwarzania 2024
4 A. Skrzat; E. Spišák; F. Stachowicz; M. Wójcik Crystal Plasticity Elastic-Plastic Rate-Independent Numerical Analyses of Pollycrystalline Materials 2023
5 A. Skrzat; M. Wójcik Explicit and Implicit Integration of Constitutive Equations of Chaboche Isotropic-Kinematic Hardening Material Model 2023
6 M. Wójcik Geopolimer oraz sposób wytwarzania tego geopolimeru 2023
7 M. Wójcik Hybrid, Multiscale Numerical Simulations of the Equal Channel Angular Pressing (ECAP) using the Crystal Plasticity Theory 2023
8 A. Skrzat; M. Wójcik An Elastic-Plastic Analysis of Polycrystalline Structure Using Crystal Plasticity Modelling – Theory and Benchmark Tests 2022
9 A. Skrzat; M. Wójcik Coupled Thermomechanical Eulerian-Lagrangian Analysis of the KOBO Extrusion Process 2022
10 A. Skrzat; M. Wójcik Numerical modelling of the KOBO extrusion process using the Bodner–Partom material model 2022
11 A. Skrzat; M. Wójcik Identification of Chaboche-Lemaitre combined isotropic-kinematic hardening model parameters assisted by the fuzzy logic analysis 2021
12 A. Skrzat; M. Wójcik The Coupled Eulerian-Lagrangian Analysis of the KOBO Extrusion Process 2021
13 V. Santana; G. Silva; M. Wójcik Investigation on mechanical and microstructural properties of alkali-activated materials made of wood biomass ash and glass powder 2021
14 A. Masłoń; F. Stachowicz; M. Wójcik Sposób otrzymywania nawozu osadowo-popiołowego oraz nawóz osadowo-popiołowy 2020
15 A. Masłoń; F. Stachowicz; M. Wójcik The Use of Wood Biomass Ash in Sewage Sludge Treatment in Terms of Its Agricultural Utilization 2020
16 A. Skrzat; M. Wójcik An Identification of the Material Hardening Parameters for Cyclic Loading-Experimental and Numerical Studies 2020
17 A. Skrzat; M. Wójcik Fuzzy logic enhancement of material hardening parameters obtained from tension–compression test 2020
18 A. Skrzat; M. Wójcik Numerical Modeling of Superplastic Punchless Deep Drawing Process of a Ti-6Al-4V Titanium Alloy 2020
19 A. Skrzat; M. Wójcik The application of Chaboche model in uniaxial ratcheting simulations 2020
20 M. Wójcik Investigation of filtration properties and microbiological characteristics of sewage sludge after physical conditioning with the use of ground walnut shells 2020
21 A. Masłoń; F. Stachowicz; M. Wójcik Experimental Research of Sewage Sludge Conditioning with The Use of Selected Biomass Ashes 2019
22 F. Stachowicz; M. Wójcik Influence of physical, chemical and dual sewage sludge conditioning methods on the dewatering efficiency 2019
23 F. Stachowicz; M. Wójcik Influence of sewage sludge conditioning with use of biomass ash on its rheological characteristics 2019
24 F. Stachowicz; M. Wójcik Metody recyklingu wyrobów azbestowych w aspekcie propagowania zasad gospodarki odpadami niebezpiecznymi na terenach wiejskich 2019
25 F. Stachowicz; M. Wójcik Przydatność popiołów ze spalania biomasy w praktyce rolniczej 2019
26 M. Wójcik Ekologiczno-ekonomiczne rozwiązania techniczne w sektorze motoryzacyjnym. Część II: Rozwiązania ingerujące w pracę silnika 2019
27 Ł. Bąk; A. Skrzat; M. Wójcik Fuzzy logic enhancement of material strain hardening data obtained in the Heyer’s test 2019