Główny cel kształcenia:
Zdobycie umiejętności projektowania budynków usługowych z rozbudowanym programem funkcjonalno-użytkowym.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem budynków usługowych z uwzględnieniem uwarunkowań przestrzennych ich lokalizacji. Kształcenie bazuje na analizie rozwiązań architektonicznych zastosowanych w istniejących obiektach tego typu. W trakcie zajęć polegających na opracowywaniu własnych projektów budynków usługowych studenci poznają aktualnie obowiązujące normy, warunki techniczne oraz procedury związane z projektowaniem. Ważnym aspektem kształcenia jest nauka metodycznego podejścia do procesu projektowego.
Materiały dydaktyczne:
Dostępne na stronach internetowych pracowników
Inne:
Czaopisma: Architektura Murator, A&B, Archivolta
1 | Zumthor P. | Myślenie architekturą | Karakter. | 2010 |
2 | Prokopska A. | Projektowanie Architektoniczne. Procesy Wstępne | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2012 |
3 | Gehl J. | Miasta dla ludzi | RAM. | 2017 |
4 | Gehl J. | Życie między budynkami | RAM. | 2013 |
5 | K. Michael Hays | Architecture Theory Since 1968 | MIT Press. | 1998 |
6 | Lynch K. | Obraz miasta | Archivolta. | 2011 |
7 | Rasmussen S. E. | Odczuwanie architektury | Murator. | 1999 |
1 | Prokopska A. | Metodologoa projektowania architektonicznego | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2015 |
2 | Pachowski J. | Atrium - przestrzeń społeczna w budynku wielofunkcyjnym | Pracownia Projektowa Janusz Pachowski, Izabelin k/Warszawy. | 2002 |
3 | Michalak H. | Garaże wielostanowiskowe projektowanie i realizacja | Arkady, Warszawa. | 2009 |
4 | - | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie | tekst obowiązujący. | - |
5 | - | Ustawa - Prawo budowlane | tekst obowiązujący. | - |
6 | - | Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego | tekst obowiązujący. | - |
7 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego | Arkady, Warszawa. | 1995 |
1 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego | Arkady, Warszawa . | 2000 |
Wymagania formalne:
Student zarejestrowany na 4 semestr
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego i budynków mieszkalnych
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Posiada umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego wstępnego i budynków mieszkalnych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Komunikatywność, samodzielność i umiejętność pracy w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | kolokwium |
K-W01++ K-W02+++ K-W03+++ K-W04++ K-W05++ K-W06++ K-W07++ K-W09+++ K-W10++ K-W12++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | kolokwium |
K-W02+++ K-W03+++ K-W05+++ K-W13+++ K-W14+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK03 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK06 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK07 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U02+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK08 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K01++ K-K04++ |
P6S-KK P6S-KO P6S-KR |
MEK09 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K02+++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
4 | TK01 | W01-05 | MEK01 MEK02 | |
4 | TK02 | W06, W07 | MEK01 MEK02 | |
4 | TK03 | W08, W09 | MEK01 MEK02 | |
4 | TK04 | W10, W11 | MEK01 MEK02 | |
4 | TK05 | W12, W13 | MEK01 MEK02 | |
4 | TK06 | W14, W15 | MEK01 MEK02 | |
4 | TK07 | P01-P03 | MEK04 | |
4 | TK08 | P04-P30 | MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 | |
4 | TK09 | P31-P42 | MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 | |
4 | TK10 | P43-P45 | MEK06 MEK08 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 4) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 4) | Przygotowanie do zaliczenia:
8.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z kolokwium zaliczeniowego. |
Projekt/Seminarium | Ocena na podstawie złożonego projektu, klauzur, końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | J. Dźwierzyńska; I. Labuda; F. Pugliese | An Innovative Concept for 3D Sand-Printed Sustainable Refugee Shelters in a Sandy Desert in a Hot and Dry Climate | 2024 |
2 | I. Labuda | Absorber automatyczny do dyssypacji energii kinetycznej | 2022 |
3 | I. Labuda | Absorber energii kinetycznej | 2022 |
4 | J. Dźwierzyńska; I. Labuda | Modeling of Curvilinear Steel Rod Structures Based on Minimal Surfaces | 2021 |