Główny cel kształcenia:
Pozyskanie podstawowej wiedzy teoretycznej w dziedzinie Mechaniki Płynów i nabycie umiejętności jej stosowania w prostych zagadnieniach technicznych. Zapoznanie się z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi aerodynamiki samochodów/pojazdów oraz technikami eksperymentalnymi mechaniki płynów.
Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcie obejmują podstawy mechaniki płynów, ze szczególnym uwzględnieniem przepływów nieściśliwych.
Materiały dydaktyczne:
Udostępniane są pdf prezentacji wykładów
1 | Wł. J. Prosnak | Mechanika Płynów | PWN, Warszawa. | 1970 |
2 | L.D. Landau, E.M. Lifszyc | Hydrodynamika | Wydaw.Nauk.PWN, Warszawa. | 2009 |
3 | R. Puzyrewski, J. Sawicki, | Podstawy mechaniki płynów i hydrauliki, | Wydaw.Nauk.PWN, Warszawa. | 2013 |
4 | J.Piechna | Podstawy aerodynamiki pojazdów | Warszawa, Wydanictwa Komunikacji i Łączności. | 2000 |
1 | R. Gryboś | Zbiór zadań z technicznej Mechaniki Płynów | Wydaw.Nauk.PWN, Warszawa. | 2011 |
2 | M. Ciałkowski | Mechanika płynów : zbiór zadań z rozwiązaniami | Wydaw. Politech.Poznańskiej, Poznań. | 2015 |
3 | J. Walczak, M. Grzelczak | Inżynierska mechanika płynów : zbiór zadań | Wydaw.Politech.Poznańskiej, Poznań. | 2014 |
1 | E. S. Burka, T. J. Nałęcz. | Mechanika płynów w przykładach : teoria, zadania, rozwiązania | Wydaw.Nauk.PWN, Warszawa. | 2002 |
2 | Wolf H.H. (red.) | Aerodynamika samochodu: od mechaniki przepływu do budowy pojazdu, Wituszyński K. (tłum.) | Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.. | 1988 |
Wymagania formalne:
Student zarejestrowany na semestr trzeci
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Matematyka: rachunek różniczkowy i całkowy, rachunek wektorowy, trygonometria i geometria
Fizyka: zasady dynamiki Newtona, zasada zachowania pędu i momentu pędu, przemiany fazowe
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność pozyskiwania informacji i oceny wartości materiałów źródłowych (literatura, Internet) , umiejętność samokształcenia się.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Zrozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się. Umiejętność pracy w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | Zna podstawowe pojęcia mechaniki płynów i podstawowe techniki pomiaru prędkości, lepkości oraz wydatku ( natężenia przepływu) płynu oraz sił działających na opływane ciało. | wykład, laboratorium, ćwiczenia | sprawdzian pisemny, raport pisemny |
K-W02++ K-U01+ |
P6S-UW P6S-WG |
MEK02 | Zna i umie stosować zasadę pędu i momentu pędu w analizie prostych zagadnień przepływowych | wykład, laboratorium, ćwiczenia | sprawdzian pisemny, raport pisemny |
K-W02++ K-U01++ K-U07++ |
P6S-UW P6S-WG |
MEK03 | Zna podstawy zagadnień dotyczących przepływów w rurociągach, umie wykonać obliczenia strat w rurociągach, zna metody pomiarowe pozwalające na wyznaczenie strat lokalnych i liniowych w przewodach. Ma świadomość i umie oszacować zagrożenie takim zjawiskiem jak kawitacja. | wykład, laboratorium, realizacja zleconego zadania, ćwiczenia | test pisemny, raport pisemny |
K-W02++ K-W04+ K-U04+ K-U07+ K-U17++ |
P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
MEK04 | Prawidłowo identyfikuje zjawiska zachodzące przy opływie ciał. Umie wykonać obliczenia sił działających na ciało w opływie przy znanych wartościach współczynnikach sił. Identyfikuje zjawiska wplywajace na wzrost sily oporu poruszajacego sie ciała. | wykład, laboratorium, ćwiczenia | sprawdzian pisemny, raport pisemny |
K-W02++ K-U01+ K-U04++ K-U17++ |
P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
MEK05 | Rozumie różnice jakościowe pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w przepływach ściśliwych i nieścisliwych oraz w przeływie podkrytyczym i nadkrytycznym. Umie wykonać proste obliczenia dla jednowymiarowych przepływów gazu w przewodach o zmiennym przekroju. | wykład, ćwiczenia | sprawdzian pisemny |
K-W02++ K-U04+ K-U17++ K-K01++ |
P6S-KR P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
MEK06 | Potrafi określić różnice miedzy przepływami płynu rzeczywistego a doskonałego. Zna czynniki powodujące powstawanie sił aerodynamicznych: nośnej i oporu. Umie zidentyfikować czynniki mające wpływ na ich wartość. | wykład,ćwiczenia. laboratorium | sprawdzian pisemny |
K-W02++ K-U01++ K-K01++ |
P6S-KR P6S-UW P6S-WG |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01, W02, L01, L02, L03, C1 | MEK01 | |
3 | TK02 | W03, L04, C2 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK03 | W04, L05, L08, C3 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK04 | W05, L06, C4 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK05 | W06, C5 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
3 | TK06 | W07, L07, C6, C7 | MEK01 MEK04 MEK06 | |
3 | TK07 | W08, C8 | MEK01 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
2.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | |||
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
3.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z testu sprawdzającego znajomość podstawowych wiadomość |
Ćwiczenia/Lektorat | na podstawie oceny z kolokwium zaliczającego |
Laboratorium | Na postawie sprawozdań i krótkiego sprawdzianu wiadomości przed laboratorium. |
Ocena końcowa |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie