logo
Karta przedmiotu
logo

Fundamentowanie II

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Drogi i Mosty BUD, Drogi i Mosty BUM, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Geodezji i Geotechniki im. Kaspra Weigla

Kod zajęć: 1281

Status zajęć: wybierany dla specjalności Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W25 P30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Krzysztof Wilk

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Rozwinięcie wiedzy dotyczącej właściwości ośrodka gruntowego oraz sposobów fundamentowania, doskonalenie umiejętności projektowania posadowień obiektów oraz stosowania technik geoinżynieryjnych.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł służy rozwinięciu wiedzy (i związanych z nią umiejętności oraz kompetencji) poznanej w trakcie studiów I stopnia dotyczącej zagadnień związanych z określaniem nośności podłoża gruntowego pod obiektami budowlanymi, a także polepszaniem podłoża nie spełniającego stawianych mu wymagań. Nowa wiedza dotyczy także niekonwencjonalnych rozwiązań geotechnicznych w kwestiach związanych z kształtowaniem i ochroną środowiska naturalnego.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Grabowski Z., Obrycki M., Pisarczyk S. Fundamentowanie .
2 Gwizdała K. Fundamenty palowe .
3 Jarominiak A. Lekkie konstrukcje oporowe .
4 Pisarczyk S. Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego .
5 Wysokiński L., Kotlicki W., Godlewski T. Projektowanie geotechniczne według Eurokodu 7 .
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 PN-EN-1997-1 .
2 PN-81/B-03020 .
3 PN-83/B-03010 .
4 PN-82/B-02482 .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Glazer Z., Malinowski J. Geologia i geotechnika dla inżynierów budownictwa .
2 Pisarczyk S. Gruntoznawstwo inżynierskie .
3 Wiłun Z. Zarys geotechniki .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończone studia I stopnia na kierunku budownictwo. Wiedza, umiejętności i kompetencje związane z przedmiotem mechanika gruntów i fundamentowanie.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza na temat podłoża gruntowego, jego cech i zjawisk tam występujących, a mających wpływ na jego parametry.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność projektowania nośności podstawowych rodzajów fundamentów w zależności od warunków gruntowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Odpowiedzialność w podejmowaniu decyzji odnośnie zastosowanych rozwiązań technicznych w fundamentowaniu obiektów i geoinżynierii.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student posiada wiedzę na temat zaawansowanych rozwiązań fundamentowych oraz geoinżynieryjnych w różnych zastosowaniach. wykład egzamin cz. pisemna K_W02+
K_W03++
K_W08+
K_W14+
K_W15+++
P7S_WG
02 Student potrafi praktycznie określić nośność i stateczność konstrukcji geotechnicznych. indywidualne ćwiczenia projektowe zaliczenie część pisemna K_U01+++
K_U02++
K_U05++
K_U06+
K_U15+
K_U22+++
P7S_UW
03 Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie z zakresu fundamentowania. indywidualne ćwiczenia projektowe wykonanie projektów K_K02+++
P7S_KR
P7S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Przypomnienie wiadomości dotyczących procesów i zjawisk zachodzących w gruncie oraz ich wpływu na właściwości fizyczne i mechaniczne podłoża. Uzupełnienie wiadomości dotyczących bezpośrednich i pośrednich rozwiązań posadowień budowli oraz zastosowań konstrukcji oporowych. Zasady doboru rozwiązań fundamentowych oraz ich kształtowania w oparciu o informacje dotyczące budowy oraz cech wytrzymałościowych i odkształceniowych podłoża gruntowego. Zastosowanie nowoczesnych technologii w robotach fundamentowych. Omówienie zaawansowanych metod wzmacniania ośrodka gruntowego. Wzmacnianie fundamentów istniejących. Niekorzystne działanie wody gruntowej wpływające na rozwiązania posadowień budowli oraz metody zabezpieczania przed tymi zjawiskami. Przyczyny i prawdopodobieństwo powstawania osuwisk. Sposoby zapobiegania ruchom masowym. Metody sprawdzania stateczności skarp. Zasady bezpiecznego prowadzenia robót ziemnych szczególnie w trudnych warunkach wodno-gruntowych. Geotechniczne aspekty budowy składowisk odpadów. Zastosowanie materiałów geosyntetycznych w robotach geotechnicznych. Zarys projektowania fundamentów pod maszyny. - MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 25.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 25.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 35.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin w formie pisemnej.
Projekt/Seminarium Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej.
Ocena końcowa Ocena z egzaminu z uwzględnieniem oceny z kolokwium zaliczeniowego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 W. Kokoszka; I. Skrzypczak; K. Wilk Charakterystyka gruntów pochodzenia eolicznego z terenu miasta Rzeszowa 2023
2 M. Chutkowski; M. Jakielaszek; W. Kokoszka; I. Skrzypczak; K. Wilk Badanie i analiza parametrów gruntu podlegającego wymianie przy budowie składowiska odpadów w Paszczynie w odniesieniu do wymagań projektowych w ramach zadania \"Budowa składowiska odpadów w Paszczynie dla Gminy Dębica\" 2020
3 W. Kokoszka; I. Skrzypczak; K. Wilk Analiza właściwości geotechnicznych utworów mioceńskich Zapadliska Przedkarpackiego 2020