logo
Karta przedmiotu
logo

Kierowanie zespołami ludzkimi

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzanie (bezp. wew., fin. rach.,Sport p.p.)

Nazwa kierunku studiów: Finanse i rachunkowość - profil praktyczny

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Specjalność 1: Rachunkowość i controlling, Specjalnośc 2: Finanse przedsiębiorstw i instytucji

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Zarządzania Przedsiębiorstwem

Kod zajęć: 11207

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 C30 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. prof. PRz Krystyna Khorrami

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. prof. PRz Teresa Bal-Woźniak

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem przedmiotu jest poznanie i zrozumienie: podstawowych zasad funkcjonowania zespołu, jego wpływu na efektywność organizacji, dysfunkcji w funkcjonowaniu zespołu oraz nabycie podstawowych umiejętności kierowania zespołami ludzkimi.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kierowanie zespołami ludzkimi przygotowuje studenta do roli członka zespołu pracowniczego zarówno w kontekście teoretycznym, zapewniając poszerzenie wiedzy o prawidłowościach funkcjonowania zespołów pracowniczych oraz uwarunkowań z tym związanych, jak również w kontekście praktycznym poprzez doskonalenie umiejętności współpracy zespołowej.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 T. Bal-Woźniak (red.) Kierowanie zespołami ludzkimi na miarę rewolucji cyfrowej Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2020.
2 J.R. Katzenbach, D.K. Smith Siła zespołów: Wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji Oficyna Ekonomiczna, Kraków. 2001.
3 M. Belbin Nie tylko zespół Wolters Kluwer Polska, Warszawa . 2010.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 T. Bal-Woźniak, K. Kmiotek Współczesne problemy zarządzania: Kierowanie zespołami ludzkimi Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2020.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 M. Holliday Coaching, mentoring i zarządzanie: jak rozwiązywać problemy i budować zespół Helion, Gliwice. 2006
2 D. Ancona, H. Bresman Zespoły X: Jak budować zespoły, które odnoszą sukces Wolters Kluwer Polska, Kraków. 2009.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Spełnienie wymagań określonych w Regulaminie studiów, obecność na zajęciach.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student zna podstawy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi wykorzystać wiedzę z powyższego zakresu do analizy zdarzeń gospodarczych oraz rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zdolność do pracy indywidualnej i zespołowej oraz działania w sposób przedsiębiorczy.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student zna i rozumie uwarunkowania i znaczenie funkcjonowania zespołów w organizacji wykład interaktywny z dyskusją rejestrowana aktywność na zajęciach, Karty indywidualne i zespołowe K_W06++
K_U05+++
K_U13++
P7S_UO
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK
02 Student zna i rozumie istotę i przebieg procesów grupowych wykład interaktywny z dyskusją, ćwiczenia problemowe, realizacja zadań rejestrowana aktywność na zajęciach, Karty indywidualne i zespołowe K_W07+++
K_U05+++
K_U07+++
K_U13++
K_U14++
K_K04+++
P7S_KR
P7S_UO
P7S_UU
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK
03 Student potrafi podejmować decyzje wpływające na efektywnoćć zespołu. ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania, dyskusja problemowa - case study rejestrowana aktywność na zajęciach, Karty indywidualne i zespołowe K_U05+++
K_U07+++
K_U08+++
K_U13+++
K_U14++
K_K04+++
K_K07++
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UO
P7S_UU
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Zajęcia organizacyjne dotyczące zasad realizacji modułu. Prezentowanie metod dydaktycznych proponowanych na zajęcia. C01, C02 MEK01 MEK02
2 TK02 Wyzwania rewolucji cyfrowej w kontekście wymagań kompetencyjnych. W01 MEK01 MEK02
2 TK03 Role lidera i menedżera organizacji. Poziomy kompetencyjne. C03, C04 MEK01 MEK02
2 TK04 Wpływ wyzwań rewolucji cyfrowej na procesy kierowanie zespołami. W02 MEK01 MEK03
2 TK05 Technologie cyfrowe i ich przydatność w rozwiązywaniu praktycznych problemów. Wyzwania rewolucji cyfrowej w kontekście kompetencji innowacyjnych. C05, C06 MEK01 MEK03
2 TK06 Rodzaje zespołów, wirtualne, projektowe, międzynarodowe oraz ich związek z wyzwaniami rewolucji cyfrowej. W03 MEK01 MEK03
2 TK07 Kierowanie sobą i kreowanie siebie w roli kierowniczej. Rodzaje zespołów, ich kształtowanie i zapewnianie efektywności funkcjonowania. C07,C08 MEK01 MEK03
2 TK08 Kierowanie i przywództwo w kontekście kompetencji współczesnego menedżera-przywódcy. W04 MEK02 MEK03
2 TK09 Przywództwo transformacyjne w kontekście doboru instrumentów kierowniczych oddziaływań. Rozstania z pracownikami (case study). C09, C10 MEK02 MEK03
2 TK10 Rozwój i ocena pracowników a digitalizacja jako czynnik wpływający na kształt współczesnej funkcji personalnej. W5 MEK01 MEK03
2 TK11 Burza mózgów w rozwiązaniu problemu z zakresu kierowanie zespołami ludzkimi. C11 MEK02 MEK03
2 TK12 Metody heurystyczne a funkcjonowanie zespołów kreatywnych i wyzwania z tym związane. W06 MEK02 MEK03
2 TK13 Metoda sześciu kapeluszy Edwarda de Bono na usługach zespołów kreatywnych. C12 MEK01 MEK03
2 TK14 Komunikacja w zespole w kontekście konfliktów, z uwzględnieniem w szczególności międzynarodowych i wirtualnych zespołów. W07 MEK01 MEK03
2 TK15 Psychologiczne podstawy systemu komunikacji w Zespole. Budowa kodeksu etycznego jako narzędzia regulacji zachowań w zespole projektowym – szczególnym przypadku zespołu zadaniowego. Ocena skuteczności systemu komunikacji w Zespole. C13, C14, C15 MEK01 MEK03
2 TK16 Przewidywane tendencje rozwojowe. W08 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin obejmuje zagadnienia wykładów i ćwiczeń; odbywa się w formie ustnej.
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie ćwiczeń na podstawie aktywności i Kart dydaktycznych.
Ocena końcowa Na ocenę końcową składa się ocena z egzaminu ustnego (40%) i ocena z ćwiczeń (60%)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie