logo
Karta przedmiotu
logo

Zarządzanie zespołem

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość w zarządzaniu finansami przedsiębiorstw, 2. Start-up - kreowanie innowacyjnego biznesu, 3. Profesjonalny menedżer, 4. Zarządzanie zespołem projektowym, 5. Komunikacja w biznesie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Zarządzania Przedsiębiorstwem

Kod zajęć: 10385

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 2. Start-up - kreowanie innowacyjnego biznesu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 C30 / 2 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Marzena Jankowska-Mihułowicz

Terminy konsultacji koordynatora:

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. prof. PRz Teresa Bal-Woźniak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Moduł zarządzanie zespołem przygotowuje do roli członka zespołu oraz potencjalnego lidera zespołu, zarówno w kontekście teoretycznym - zapewniając poszerzenie wiedzy o prawidłowościach funkcjonowania zespołów pracowniczych i uwarunkowaniach z tym związanych, jak również w kontekście praktycznym - przez doskonalenie umiejętności współpracy zespołowej.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia obejmuje wiedzę o istocie, rodzajach i cechach zespołów, etapach ich kształtowania się, władzy, przywództwie, stylach kierowania oraz pozwala uzyskać umiejętności związane z zarządzaniem zespołem takie jak: strategiczne, biznesowe, rozwiązywania problemów, krytycznej analizy, badawcze, selekcji i prowadzenia rozmów rekrutacyjnych, analizowania ról zawodowych i modelowania kompetencji, uczenia się i rozwoju, negocjacji, przewodzenia zmianom i ich wspierania, przywódcze, wpływania na pracowników, radzenia sobie w sytuacji problemów z pracownikami, zarządzania konfliktem i rozwiązywania problemów etycznych. Ponadto, moduł dotyczy rozwoju zespołu i zapewniania dobrostanu pracowników.

Materiały dydaktyczne: Materiały dydaktyczne do zajęć są udostępniane na stronach internetowych nauczycieli akademickich prowadzących przedmiot.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bal-Woźniak T. (red.) Kierowanie zespołami ludzkimi na miarę rewolucji cyfrowej Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2021.
2 Bal-Woźniak T., Kmiotek K. Współczesne problemy zarządzania: Kierowanie zespołami ludzkimi Zeszyt tematyczny Nr 2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2020.
3 Katzenbach J.R., Smith D.K. Siła zespołów: Wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji Oficyna Ekonomiczna, Kraków. 2001.
4 Belbin M. Nie tylko zespół Wolters Kluwer Polska, Warszawa. 2010.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Bal-Woźniak T. (red.) Kierowanie zespołami ludzkimi na miarę rewolucji cyfrowej Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2021.
2 Armstrong M., Taylor S. Zarządzanie zasobami ludzkimi Rozdział 8, części: V, VII i XI, Wyd. 6, Wolters Kluwer Polska, Warszawa. 2020.
3 Griffin R.W. Podstawy zarządzania organizacjami. Rozdziały 16 i 18 Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2021.
4 Koźmiński A.K., Piotrowski W. (red.) Zarządzanie. Teoria i praktyka Rozdział VIII.2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2021.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Gellert M., Nowak C. Zespół. Jak z nim pracować? Jak go budować? Jak go szkolić? Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. 2008.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów Politechniki Rzeszowskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiadanie wiedzy z zakresu istoty i celów organizacji, funkcji zarządzania i zarządzania kadrami.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozwiązywania podstawowych problemów kadrowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zdolność do pracy indywidualnej i zespołowej, prowadzenia dyskusji oraz wysoka kultura osobista. Szacunek dla nauczycieli i uczestników kursu.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania zespołem wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, warsztaty aktywność potwierdzana pisemnie na wykładzie, egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. pisemna K_W04+
P7S_WG
P7S_WK
02 zna zagadnienia zarządzania zespołem wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, warsztaty aktywność potwierdzana pisemnie na wykładzie, egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, egzamin cz. pisemna K_W04+
P7S_WG
P7S_WK
03 potrafi rozwiązywać problemy zarządzania zespołem wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, warsztaty aktywność potwierdzana pisemnie na wykładzie, egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_U08+
K_U11+
P7S_UK
P7S_UO
04 posiada i doskonali umiejętności związane z zarządzaniem zespołem wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe, studium przypadku, warsztaty aktywność potwierdzana pisemnie na wykładzie, obserwacja wykonawstwa K_U08+
K_U11+
K_K04+
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Przedmiot, zakres, cel i metodyka zajęć C01,C02 MEK01 MEK02
3 TK02 Podstawy zarządzania zespołem (część 1): pojęcie, rodzaje i cechy zespołów C03,C04 MEK01 MEK02
3 TK03 Podstawy zarządzania zespołem (część 2): etapy kształtowania się zespołów. Synergia C05,C06 MEK01 MEK02
3 TK04 Podstawy zarządzania zespołem (część 3): władza i przywództwo C07,C08 MEK01 MEK02
3 TK05 Podstawy zarządzania zespołem (część 4): style kierowania C09,C10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK06 Umiejętności związane z zarządzaniem zespołem (część 1): strategiczne, biznesowe i krytycznej analizy C11,C12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK07 Umiejętności związane z zarządzaniem zespołem (część 2): podejmowania decyzji, badawcze i rozwiązywania problemów C13,C14 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK08 Umiejętności związane z zarządzaniem zespołem (część 3): delegowania uprawnień decyzyjnych i rozwiązywania problemów C15,C16 MEK01
3 TK09 Umiejętności związane z zarządzaniem zespołem (część 4): negocjacji - strategie, taktyki i techniki C17,C18 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK10 Umiejętności związane z zarządzaniem zespołem (część 5): negocjacji - strategie, taktyki i techniki C19,C20 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK11 Umiejętności związane z zarządzaniem zespołem (część 6): selekcji i prowadzenia rozmów rekrutacyjnych, analizowania ról zawodowych i modelowania kompetencji, uczenia się i rozwoju oraz negocjacji C21,C22 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK12 Umiejętności związane z zarządzaniem zespołem (część 7): rozwijania zespołu i zapobiegania ukrywaniu wiedzy (knowledge hiding) C23,C24 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK13 Umiejętności związane z zarządzaniem zespołem (część 8): przewodzenia zmianom i ich wspierania, przywódcze, wpływania na pracowników, radzenia sobie w sytuacji problemów z pracownikami i zarządzania konfliktem C25,C26 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK14 Umiejętności związane z zarządzaniem zespołem (część 9): rozwiązywania problemów etycznych C27,C28 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK15 Umiejętności związane z zarządzaniem zespołem (część 10): zapewniania dobrostanu pracowników. Podsumowanie zajęć C29,C30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK16 Wyzwania rewolucji cyfrowej... w kontekście wymagań kompetencyjnych. W01, W02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK17 Wpływ wyzwań rewolucji cyfrowej na kierowanie zespołami ludzkimi i kompetencje menedżerskie. W03, W04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK18 Rodzaje zespołów, wirtualne, projektowe, międzynarodowe oraz ich związek z wyzwaniami rewolucji cyfrowej. W05, W06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK19 Kierowanie i przywództwo w kontekście kompetencji współczesnego menedżera-przywódcy. W07, W08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK20 Rozwój i ocena pracowników a digitalizacja jako czynnik wpływający na kształt współczesnej funkcji personalnej. W09, W10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK21 Metody heurystyczne a funkcjonowanie zespołów kreatywnych i wyzwania z tym związane. W11,W12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK22 Komunikacja w zespole w kontekście konfliktów, z uwzględnieniem w szczególności międzynarodowych i wirtualnych zespołów. W13, W14 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK23 Przewidywane tendencje rozwojowe. W15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 1.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 1.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie wykładów stanowi warunek podejścia do egzaminu. Podstawą zaliczenia wykładów jest uczestnictwo w interaktywnych zajęciach potwierdzone wypowiedziami (na kartkach) sprawdzającymi umiejętności robienia użytku z treści wykładowych. Egzamin obejmuje zagadnienia z wykładów i ćwiczeń; odbywa się w formie pisemnej.
Ćwiczenia/Lektorat Ocena za aktywność na zajęciach odzwierciedla poziom przygotowania do zajęć i jakość pracy Studentów podczas ćwiczeń. Ocenie podlegają: obecność na ćwiczeniach, posiadanie materiałów do ćwiczeń pobranych ze strony: https://mjanko.v.prz.edu.pl/materialy-do-pobrania/zarzadzanie-zespolem, wyniki 3 niezapowiedzianych prac pisemnych (kartkówek), udział w dyskusji podczas ćwiczeń, trafność udzielanych odpowiedzi podczas zadań pisemnych, poprawność i czas realizowania zadań, poziom przygotowania do ćwiczeń oraz umiejętności przywódcze. Egzamin w formie pisemnej.
Ocena końcowa Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z egzaminu/egzaminów i za aktywność na zajęciach - wymogiem zaliczenia przedmiotu jest, by obie te oceny były pozytywne.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Jankowska-Mihułowicz; G. Laskowski Uwarunkowania podejmowania decyzji menedżerskich w przedsiębiorstwie sektora odzieżowego zgodnych z koncepcjami smart textiles, electronic textiles, Internet of Textile Things 2023
2 T. Bal-Woźniak; K. Kmiotek; T. Piecuch Technologie kierowania zespołami ludzkimi 2022
3 B. Agarski; M. Hajduk-Stelmachowicz; M. Jankowska-Mihułowicz; M. Mićunović Etykiety i deklaracje środowiskowe – aspekty biznesowe i społeczne 2021
4 M. Hajduk-Stelmachowicz; M. Jankowska-Mihułowicz; D. Wyrwa; B. Ziółkowski Gospodarka o obiegu zamkniętym 2021
5 M. Jankowska-Mihułowicz Corruption in Polish Organizations 2021
6 M. Jankowska-Mihułowicz Environmental Choice 2021
7 M. Jankowska-Mihułowicz; M. Moravec; D. Wyrwa; B. Ziółkowski Etykiety i deklaracje środowiskowe – aspekty normatywne 2021
8 T. Bal-Woźniak; M. Woźniak O potrzebie sprzężenia gospodarki w obiegu zamkniętym z rozwojem zintegrowanym i podmiotowymi narzędziami zarządzania innowacyjnością 2021
9 K. Chudy-Laskowska; M. Jankowska-Mihułowicz; T. Piecuch Conditions of corruptive behavior- the example of Poland and Ukraine 2020
10 M. Jankowska-Mihułowicz Podstawy kierowania zespołami ludzkimi w warunkach rewolucji cyfrowej 2020
11 T. Bal-Woźniak Kierowanie zespołami ludzkimi na miarę rewolucji cyfrowej 2020
12 T. Bal-Woźniak Sfera technologii w perspektywie podmiotowej 2020
13 T. Bal-Woźniak Wyzwania rewolucji cyfrowej w kontekście kompetencji innowacyjnych 2020
14 T. Bal-Woźniak Zarządzanie innowacjami w ujęciu podmiotowym 2020
15 T. Bal-Woźniak; K. Kmiotek Kierowanie zespołami ludzkimi 2020
16 K. Chudy-Laskowska; M. Jankowska-Mihułowicz Constraints in making investment decisions in Polish enterprises 2019
17 K. Chudy-Laskowska; M. Jankowska-Mihułowicz Factors Influencing Investors\' Decisions in Polish Companies as Demonstrated by RFID Systems 2019
18 M. Jankowska-Mihułowicz The concept and methods of staff development in enterprises 2019
19 T. Bal-Woźniak Innovation management: subject re-evaluation 2019