logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Systemy integracyjne


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów:
Informatyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
AA - inżynieria systemów informatycznych, S - systemy i sieci komputerowe, TT - informatyka w przedsiębiorstwie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki
Kod zajęć:
11716
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności AA - inżynieria systemów informatycznych
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 7 / W25 L15 P15 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Witold Posiewała
Terminy konsultacji koordynatora:
Patrz http://pei.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Uzyskanie wiedzy i umiejętności projektowania współczesnych systemów integracyjnych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Zadaniem modułu nauczania jest przybliżenie architektury systemów integracyjnych, w szczególności opartych o wiadomości i zdarzenia. W zakresie niniejszego modułu są systemy MOM, które w szczególności pracując w architekturze SOA, brokerów komunikatów, brokerów zdarzeń za pomocą omawianych na zajęciach komponentów integrują elementy systemu informatycznego. W zakresie niniejszego modułu są narzędzia architektur opartych na komunikatach i zdarzeniach, magistrale ESB, ich implementacje oraz zasady ich budowy.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 D. Champell ESB - Magistrala usług korporacyjnych Helion . 2014
2 B. Burke, R. Monson-Haefel Enterprise JavaBeans 3.0 O'Reilly. 2007
3 G. Hohpe 37 Things One Architect Knows About IT Transformation Leanpub. 2017
4 Raúl Estrada Apache Kafka Quick Start Guide Packt Publishing. 2018
5 Sandy Ryza, Uri Laserson, Sean Owen, and Josh Wills Advanced Analytics with Spark O’Reilly Media, Inc.. 2015
6 Adam Bellemare Mikrousługi oparte na zdarzeniach Helion SA. 2021
7 Tyler Akidau, Slava Chernyak, Reuven Lax Streaming Systems. The What, Where, When, and How of Large-Scale Data Processing O'Reilly Media. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Raúl Estrada Apache Kafka Quick Start Guide Packt Publishing. 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student powinien mieć zaliczony moduł programowania java.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien znać podstawowe zagadnienia dotyczące programowania w java, znać podstawowe protokoły transportowe, a w szczególności protokół HTTP, ważna jest też znajomość metajęzyka XML.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student powinien potrafić czytać i tworzyć dokumenty XML, potrafić budować aplikacje internetowe, biegle wykorzystywać narzędzia systemu Linuks.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student powinien potrafić wiązać aspekty pozatechniczne związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstw z pracą projektanta aplikacji.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna technologie EAI, potrafi wyróżnić jej elementy oraz na ich podstawie zbudować prosty system integracyjny. wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna K-W06++
K-U30+
P6S-UW
P6S-WG
MEK02 Zna i potrafi zbudować prosty system integracyjny, który pracuje w trybie asynchronicznym. Potrafi dokonywać modyfikacji danych pochodzących z intefejsów różnych aplikacji. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, kolokwium, obserwacja wykonawstwa K-W06+
K-U30++
P6S-UW
P6S-WG
MEK03 Potrafi zainstalować i skonfigurować co najmniej jedną magistralę ESB. Potrafi rozróżnić elementy tej magistrali, kontrolować ich pracę. Potrafi wykorzystać implementację ESB do prostego zadania integracyjnego. wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K-W15+
K-U09+
K-K06+
P6S-KO
P6S-UW
P6S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Potrzeby integracyjne we współczesnych systemach informatycznych. W1 MEK01
7 TK02 Pojęcie luźnego powiązania, wstęp to technologii EAI W2 MEK01
7 TK03 Technologia EAI, elementy składowe i ich funkcjonalność. W3, P1 MEK01
7 TK04 Budowa przykładowego systemu integracyjnego za pomocą elementów EAI. W4, P2, L1 MEK01
7 TK05 JMS w systemach integracyjnych opartych o wiadomości. W5, L2, P3 MEK02
7 TK06 Oprogramowanie MOM, niezawodne modele przesyłania komunikatów. W6, L3, P4 MEK02
7 TK07 Magistrale ESB - budowa W7, L4, P5 MEK03
7 TK08 Wywołania usług magistrali ESB, routing. W8, L5, P6 MEK03
7 TK09 Komponenty Java w magistrali ESB W9, L6 MEK03
7 TK10 OpenESB W10, L6-7 MEK03
7 TK11 Apache ServiceMiX W11, P7 MEK03
7 TK12 System plików HDFS W13, L3 MEK02 MEK03
7 TK13 Apache ActiveMQ i Apache Kafka. W14, L5-L6 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 25.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Zaliczenie (sem. 7)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Obecność + egzamin
Laboratorium Obserwacja wykonawstwa zadań otrzymanych od prowadzącego.
Projekt/Seminarium Zawartość opracowanego projektu i sposób jego prezentacji na zajęciach.
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie