Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Systemy zapewnienia jakości produkcji, Zarządzanie systemami produkcyjnymi
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji
Kod zajęć: 801
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Systemy zapewnienia jakości produkcji, Zarządzanie systemami produkcyjnymi
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 C15 / 2 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Sławomir Świrad
semestr 5: dr inż. Dominika Siwiec
Główny cel kształcenia: Student nabędzie umiejętność stosowania podstawowych zasad i narzędzi do zarządzania jakością i bezpieczeństwem pracy.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów piątego semestru.
Materiały dydaktyczne: http://dorotastadnicka.sd.prz.edu.pl/
1 | Jarosław Sęp, Ryszard Perłowski, Andrzej Pacana | Techniki wspomagania zarządzania jakością | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2006 |
2 | Praca zbiorowa pod red. Jerzego Łunarskiego | Systemy zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2006 |
3 | Dorota Stadnicka | Wybrane metody i narzędzia doskonalenia procesów w praktyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2016 |
1 | Jarosław Sęp, Ryszard Perłowski, Andrzej Pacana | Techniki wspomagania zarządzania jakością, | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2006 |
2 | Praca zbiorowa pod red. Jerzego Łunarskiego | Systemy zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2006 |
3 | Dorota Stadnicka | Wybrane metody i narzędzia doskonalenia procesów w praktyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2016 |
1 | Jerzy Łunarski | Zarządzanie jakością: standardy i zasady | WNT, Warszawa. | 2008 |
2 | Dorota Stadnicka, Andrzej Pacana | Budowa i rozwój skutecznych systemów zarządzania jakością | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2015 |
3 | Dorota Stadnicka | Wybrane metody i narzędzia doskonalenia procesów w praktyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2016 |
Wymagania formalne: Rejestracja na 5 semestr studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych zasad zarządzania.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pracy zespołowej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Kreatywność.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Rozumienie i potrafi przedstawić potrzebę zarządzania jakością i bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie. | wykład | egzamin pisemny |
K_W10+ K_U10+ |
P6S_UW P6S_WK |
02 | Rozumie znaczenie zarządzania jakością w organizacji | wykład | egzamin pisemny |
K_W10+ K_U01+ |
P6S_UW P6S_WK |
03 | Wie, jakie są aktualne podstawowe normy dotyczące zarządzania jakością i bezpieczeństwem. | wykład | egzamin pisemny |
K_W10+ K_W14++ |
P6S_WK |
04 | Zna zasady zarządzania jakością. | wykład | egzamin pisemny |
K_U09+ |
P6S_UW |
05 | Zna i rozumie narzędzia jakości. | wykład, ćwiczenia problemowe | egzamin pisemny |
K_W11++ K_U13++ |
P6S_UW P6S_WK |
06 | Rozumie znaczenie KAIZEN, TQM i Six Sigma. | samodzielne studiowanie literatury | praca pisemna |
K_K01++ |
P6S_UU |
07 | Wie, na czym polega ocena ryzyka zawodowego i umie dokonać oceny ryzyka zawodowego. | wykład, ćwiczenia problemowe | raport pisemny |
K_W11+ K_U10++ |
P6S_UW P6S_WK |
08 | Potrafi wykonać analizy z zastosowaniem narzędzi jakości. | wykład, ćwiczenia problemowe | raport pisemny |
K_U16+ |
P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK02 | W02 | MEK03 | |
5 | TK03 | W03 | MEK04 | |
5 | TK04 | W04 | MEK05 | |
5 | TK05 | W05 | MEK05 | |
5 | TK06 | W06 | MEK06 | |
5 | TK07 | W07 | MEK07 | |
5 | TK08 | C01 | MEK01 MEK08 | |
5 | TK09 | C02 | MEK08 | |
5 | TK10 | C03 | MEK08 | |
5 | TK11 | C04 | MEK08 | |
5 | TK12 | C05 | MEK08 | |
5 | TK13 | C06 | MEK08 | |
5 | TK14 | C07 | MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | |||
Egzamin (sem. 5) | Przygotowanie do egzaminu:
13.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny w formie pytań zamkniętych, pytań otwartych i zadań. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Podczas egzaminu sprawdzane jest osiągnięcie następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02, MEK03, MEK04, MEK05. Student, który zaliczył na ocenę 3,0: Rozumienie potrzebę zarządzania jakością i bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie. Rozumie znaczenie KAIZEN, TQM i Six Sigma. Wie, jakie są aktualne podstawowe normy dotyczące zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Zna zasady zarządzania jakością. Zna i rozumie oraz wie jak zastosować narzędzia zarządzania jakością. na wystarczającym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 4,0 również: Rozumienie potrzebę zarządzania jakością i bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie. Rozumie znaczenie KAIZEN, TQM i Six Sigma. Wie, jakie są aktualne podstawowe normy dotyczące zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Zna zasady zarządzania jakością. Zna i rozumie oraz wie jak zastosować narzędzia zarządzania jakością. na dobrym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 5,0 również: Rozumienie potrzebę zarządzania jakością i bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie. Rozumie znaczenie KAIZEN, TQM i Six Sigma. Wie, jakie są aktualne podstawowe normy dotyczące zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Zna zasady zarządzania jakością. Zna i rozumie oraz wie jak zastosować narzędzia zarządzania jakością. na bardzo dobrym poziomie. |
Ćwiczenia/Lektorat | Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział w zajęciach i realizacja ćwiczeń oraz pozytywna ocena ze sprawdzianów. Przy zaliczaniu ćwiczeń sprawdzane jest osiągnięcie następujących efektów modułowych: MEK06, MEK07, MEK08. Student, który zaliczył na ocenę 3,0: potrafi wykonać podstawowe analizy z zastosowaniem wybranych z podstawowych narzędzi jakości: wykres Pareto-Lorenza, diagram Ishikawy, drzewo decyzyjne, karta kontrolna, analiza FMEA. wie, na czym polega ocena ryzyka zawodowego i umie dokonać oceny ryzyka zawodowego na wystarczającym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 4,0 również: Potrafi wykonać podstawowe analizy z zastosowaniem wybranych z podstawowych narzędzi jakości: wykres Pareto-Lorenza, diagram Ishikawy, drzewo decyzyjne, karta kontrolna, analiza FMEA, wie, na czym polega ocena ryzyka zawodowego i umie dokonać oceny ryzyka zawodowego na dobrym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 5,0 również: Potrafi wykonać podstawowe analizy z zastosowaniem wybranych z podstawowych narzędzi jakości: wykres Pareto-Lorenza, diagram Ishikawy, drzewo decyzyjne, karta kontrolna, analiza FMEA, wie, na czym polega ocena ryzyka zawodowego i umie dokonać oceny ryzyka zawodowego na bardzo dobrym poziomie. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa ustalana jest jako średnia ważona z ćwiczeń (40%) i egzaminu (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i egzaminu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Gradzik; K. Ochał; P. Pawlus; S. Świrad | Efects of the surface layer of steel samples after ball burnishing on friction and wear in dry reciprocating sliding | 2023 |
2 | E. Ozga; S. Świrad; W. Zielecki | Relationship between 3D surface roughness parameters and load capacity of adhesive joints after shot peening | 2023 |
3 | S. Świrad | Changes in Areal Surface Textures Due to Ball Burnishing | 2023 |
4 | S. Świrad | Influence of Ball Burnishing on Lubricated Fretting of the Titanium Alloy Ti6Al4V | 2023 |
5 | L. Gałda; J. Sęp; S. Świrad | Effect of the Sliding Element Surface Topography on the Oil Film Thickness in EHD Lubrication in Non-Conformal Contact | 2022 |
6 | P. Pawlus; S. Świrad | The Effect of Ball Burnishing on Dry Fretting | 2021 |
7 | P. Pawlus; S. Świrad | The effect of ball burnishing on tribological performance of 42CrMo4 steel under dry sliding conditions | 2020 |
8 | P. Pawlus; S. Świrad | The Influence of Ball Burnishing on Friction in Lubricated Sliding | 2020 |
9 | G. Królczyk; P. Niesłony; S. Świrad; D. Wydrzyński | Influence of hydrostatic burnishing strategy on the surface topography of martensitic steel | 2019 |
10 | S. Świrad | Improvement of the fretting wear resistance of Ti6Al4V by application of hydrostatic ball burnishing | 2019 |
11 | S. Świrad | Surface texture analysis after hydrostatic burnishing on X38CrMoV5-1 steel | 2019 |
12 | S. Świrad; R. Wdowik | Application of focus-variation technique in the analysis of ceramic chips | 2019 |
13 | S. Świrad; R. Wdowik | Determining the effect of ball burnishing parameters on surface roughness using the Taguchi method | 2019 |