Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Automatyzacja produkcji, Ekologia produkcji, Nowoczesne metody zarządzania produkcją, Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w przedsiębiorstwie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji
Kod zajęć: 6314
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Ekologia produkcji
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 P15 / 4 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Władysław Zielecki
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z metodologią przeprowadzania oceny cyklu życia wyrobów LCA (PN ISO 14040) oraz kształtowanie umiejętności stosowania LCA do oceny ekologiczności produktów i procesów produkcyjnych.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla specjalności: Ekologia produkcji
1 | Adamczyk W. | Ekologia wyrobów. | PWE, Warszawa. | 2004 |
2 | Kowalski Z., Kulczycja J., Góralczyk M. | Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych. | PWN, Warszawa . | 2007 |
3 | PN-EN ISO 14040:2009 Zarządzanie środowiskowe. Ocena cyklu życia. Zasady i struktura. | Polski Komitet Normalizacyjny. | ||
4 | PN-EN ISO 14044:2009 Zarządzanie środowiskowe. Ocena cyklu życia. Wymagania i wytyczne. | Polski Komitet Normalizacyjny. |
1 | Normy ISO grupy 14020 oraz 14040 | Polski Komitet Normalizacyjny. | ||
2 | Mańkowska M., Wach A.K.: | Zasady proekologicznego projektowania wyrobów elektronicznych | Materiały I Krajowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Ekologia w Elektronice”, Warszawa, s. 47-54. | 2000 |
3 | Ekologiczna ocena cyklu życia (LCA) nowa techniką zarządzania środowiskowego | red. J. Kulczycka | Wydawnictwo Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN, Kraków. | 2001 |
4 | Zintegrowana Polityka Produktowa. Wykorzystywanie podejścia środowiskowego opartego na analizie cykl | COM (2003)302 z dn. 18.06.2003. |
1 | Górzyński J.: | Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów. | WNT, Warszawa. | 2009 |
Wymagania formalne: Student musi być zarejestrowany na semestr 2.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekologii
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętność prowadzenia prostych obliczeń matematycznych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy zespołowej.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą oceny cyklu życia wyrobów LCA oraz jej zastosowania do projektowania ekologicznych wyrobów i procesów produkcyjnych. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna |
K_W06+ K_W08+ K_K02+ |
P7S_KO P7S_WG P7S_WK |
02 | Posiada umiejętność określenia celu i zakresu LCA, zdefiniowania systemu wyroby, dokonać analizy zbioru LCI, ocenić wpływ LCIA oraz dokonać interpretacji uzyskanych wyników i wyciągnąć wnioski. | wykład, projekt indywidualny | sprawozdanie z projektu |
K_W07+ K_U01+ K_U09+ K_U10+ |
P7S_UW P7S_WG |
03 | Potrafi zastosować LCA do porównania oddziaływania ekologicznego wyrobów oraz procesów produkcyjnych. | projekt indywidualny | sprawozdanie z projektu |
K_U15+ K_U17+ K_K02+ |
P7S_KO P7S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W1 | MEK01 | |
3 | TK02 | W1, P1 | MEK02 | |
3 | TK03 | W2 | MEK02 | |
3 | TK04 | P2 | MEK03 | |
3 | TK05 | W3 | MEK02 | |
3 | TK06 | P3 | MEK02 MEK03 | |
3 | TK07 | W4 | MEK02 | |
3 | TK08 | W5 | MEK02 | |
3 | TK09 | P4 | MEK03 | |
3 | TK10 | P5 | MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 3) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
25.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny z wykładów weryfikuje osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK01. Kryteria weryfikacji efektu MEK01: ocenę dostateczną uzyskuje student, który na egzaminie z części sprawdzającej wiedzę, uzyska 50-70% punktów, ocenę dobry 71-90% punktów, ocenę bardzo dobry powyżej 90% punktów. |
Projekt/Seminarium | Prace projektowe weryfikują osiągnięcie modułowych efektów kształcenia MEK02 oraz MEK03. Ocena końcowa z weryfikacji efektu MEK02 wyznaczana jest jako ocena średnia z projektów P1, P2 i P3. Ocena końcowa z weryfikacji efektu MEK03 wyznaczana jest jako ocena średnia z projektów P4 i P5. |
Ocena końcowa | Ocenę końcową stanowi 60% oceny MEK1 (egzaminu) + 20% oceny MEK2 (projekty) + 20% MEK3 (projekty). dostateczny 3,0 przy wyniku 3,000 - 3,399 plus dostateczny 3,5 przy wyniku 3,400 – 3,799 dobry 4,0 przy wyniku 3,800 – 4,199 plus dobry 4,5 przy wyniku 4,200 – 4,599 bardzo dobry 5,0 przy wyniku 4,600 – 5,000 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie