logo
Karta przedmiotu
logo

Zarządzanie projektami

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Automatyzacja produkcji, Ekologia produkcji, Nowoczesne metody zarządzania produkcją, Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w przedsiębiorstwie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji

Kod zajęć: 6304

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Automatyzacja produkcji, Ekologia produkcji, Nowoczesne metody zarządzania produkcją, Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w przedsiębiorstwie

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W10 P10 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Dorota Stadnicka

Terminy konsultacji koordynatora: https://dstadnicka.v.prz.edu.pl/pl/konsultacje

semestr 1: dr inż. Sławomir Woś

semestr 1: mgr inż. Łukasz Rębisz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student nabędzie umiejętności planowania i organizowania przedsięwzięcia, pozna metody oceny ryzyka jego realizacji, nauczy się, jak przygotować ogólny kosztorys przedsięwzięcia, a także nauczy się prezentować grzficznie harmonogram projektu i pozna możliwości wykorzystania programu Microsoft Project do planowania przedsięwzięcia.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiazkowy dla studentów pierwszego semestru

Materiały dydaktyczne: http://dorotastadnicka.sd.prz.edu.pl/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Marek Pawlak Zarządzanie projektami. PWN, Warszawa . 2006
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Michał Trocki Zarządzanie projektami. PWE, Warszawa . 2003
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Nancy Minus: Zarządzanie projektami Wydawnictwo Helion, Gliwice . 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 1 semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ogólna podstawowa wiedza z zakresu zarządzania organizacjami

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pracy zespołowej

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zdolność do analitycznego myślenia

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi określić założenia oraz ograniczenia dla przedsięwzięcia projekt zespołowy, wykład sprawozdanie z projektu K_U17+++
P7S_UW
02 Potrafi opracować strukturę zadań projektowych. projekt zespołowy, wykład sprawozdanie z projektu K_U08+
P7S_UW
03 Wie, jak opracować strukturę organizacyjną projektu i macierz odpowiedzialności projekt zespołowy, wykład sprawozdanie z projektu K_W09++
P7S_WG
04 Potrafi przeprowadzić ocenę wykonalności realizacji przedsięwzięcia projekt zespołowy, wykład sprawozdanie z projektu, zaliczenie ustne K_U10+++
K_U15++
P7S_UW
05 Potrafi określać warianty realizacji zadań projektowych i wie jakie techniki wykorzystać, aby je ocenić projekt zespołowy, wykład sprawozdanie z projektu, zaliczenie ustne K_W07+++
K_U11++
P7S_UW
P7S_WG
06 Potrafi identyfikować zakłócenia i dokonać oceny odporności projektu na te zakłócenia. projekt zespołowy, wykład sprawozdanie z projektu, zaliczenie ustne K_U09+++
K_U16+++
P7S_UW
07 Wie, jak opracować kosztorys projektu projekt zespołowy, wykład sprawozdanie z projektu, zaliczenie ustne K_U09++
P7S_UW
08 Wie, jak opracować harmonogram realizacji przedsięwzięcia projekt zespołowy, wykład sprawozdanie z projektu K_W07+++
P7S_WG
09 Zna zasady zarządzania projektami wykład zaliczenie pisemne K_W07++
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Definicja projektu. Przykłady projektów. Cechy projektu. Zarządzanie projektami. Cechy zarządzania projektem. Typy projektów. Parametry oceny projektu. Definiowanie i organizacja projektu. Identyfikacja problemu. Rozpoznawanie uwarunkowań. Pożądana sytuacja docelowa. Cele projektów. Wstępny konspekt projektu. W01 MEK01 MEK09
1 TK02 Struktury zadań projektowych. Organizacja zespołów projektowych: skład i kompetencje zespołu projektowego, konsultanci i kontraktorzy, tworzenie struktury organizacyjnej, budowa zespołu projektowego. Macierz odpowiedzialności. Warunki efektywnego zarządzania projektem. Zarządzanie projektami a zmiany. Cykl życia projektu. W02 MEK02 MEK03
1 TK03 Zagrożenia dla prawidłowej realizacji projektu. Analiza ryzyka i zmian projektowych. Metody analizy ryzyka. Studium wykonalności. Ocena projektu: wykonalność techniczna, finansowa, operacyjna, geograficzna, czasowa, zasobowa, prawna. W03 MEK04 MEK05 MEK06
1 TK04 Tworzenie planu projektu. Planowanie. Podstawowe elementy planu projektu. Ograniczenia planu projektu. Podstawowe zasady planowania rezultatów i prac. Planowanie szczegółowe i harmonogram czasowy. Diagramy sieciowe. Harmonogram Gantta. Śledzenie i dozorowanie projektu. Zarządzanie kosztami projektu. Zamknięcie projektu. Raport końcowy. Typowe problemy zarządzania projektami. Możliwość wykorzystania standardowego oprogramowania do nadzorowania realizacji projektów. W04 MEK02 MEK08
1 TK05 Opracowanie założeń dla projektu: model przedsiębiorstwa, uzasadnienie podjętego tematu, cele i zakres projektu, oczekiwania stron zainteresowanych, terminy, założenia i ograniczenia projektowe. P01 MEK01
1 TK06 Opracowanie struktury zadań projektowych oraz szacowanie kosztów. P02 MEK02 MEK07
1 TK07 Opracowanie struktury organizacyjnej projektu i macierzy odpowiedzialności P03 MEK03
1 TK08 Ocena wykonalności projektu, możliwych wariantów realizacji projektu oraz ocena odporności projektu na zakłócenia P04 MEK04 MEK05 MEK06
1 TK09 Opracowanie harmonogramu realizacji przedsięwzięcia oraz kosztorysu projektu. P05 MEK08

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 4.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 20.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne, którego celem jest sprawdzenie osiągnięcia następujących efektów modułowych: MEK09. Student, który zaliczył na ocenę 3,0: Zna zasady zarządzania projektami na podstawowym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 4,0 również: Zna zasady zarządzania projektami na dobrym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 5,0 również: Zna zasady zarządzania projektami na bardzo dobrym poziomie.
Projekt/Seminarium Warunkiem koniecznym zaliczenia projektów jest wykonanie wszystkich projektów. Przy zaliczaniu projektów sprawdzane jest osiągnięcie następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02, MEK03, MEK04, MEK05, MEK06, MEK07, MEK08. Student, który zaliczył na ocenę 3,0: Potrafi określić założenia oraz ograniczenia dla przedsięwzięcia, potrafi opracować strukturę zadań projektowych, wie, jak opracować strukturę organizacyjną projektu i macierz odpowiedzialności, potrafi przeprowadzić ocenę wykonalności realizacji przedsięwzięcia, potrafi określać warianty realizacji zadań projektowych i wie jakie techniki wykorzystać, aby je ocenić, potrafi identyfikować zakłócenia i dokonać oceny odporności projektu na te zakłócenia, wie, jaką strukturę powinien mieć kosztorys projektu, wie, jak opracować harmonogram realizacji przedsięwzięcia na wystarczającym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 4,0 również: Potrafi określić założenia oraz ograniczenia dla przedsięwzięcia, potrafi opracować strukturę zadań projektowych, wie, jak opracować strukturę organizacyjną projektu i macierz odpowiedzialności, potrafi przeprowadzić ocenę wykonalności realizacji przedsięwzięcia, potrafi określać warianty realizacji zadań projektowych i wie jakie techniki wykorzystać, aby je ocenić, potrafi identyfikować zakłócenia i dokonać oceny odporności projektu na te zakłócenia, wie, jaką strukturę powinien mieć kosztorys projektu, wie, jak opracować harmonogram realizacji przedsięwzięcia na dobrym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 5,0 również: Potrafi określić założenia oraz ograniczenia dla przedsięwzięcia, potrafi opracować strukturę zadań projektowych, wie, jak opracować strukturę organizacyjną projektu i macierz odpowiedzialności, potrafi przeprowadzić ocenę wykonalności realizacji przedsięwzięcia, potrafi określać warianty realizacji zadań projektowych i wie jakie techniki wykorzystać, aby je ocenić, potrafi identyfikować zakłócenia i dokonać oceny odporności projektu na te zakłócenia, wie, jaką strukturę powinien mieć kosztorys projektu, wie, jak opracować harmonogram realizacji przedsięwzięcia na bardzo dobrym poziomie.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią z projektów i zaliczenia pisemnego. Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z projektów i zaliczenia.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Antonelli; P. Litwin; A. Marina; D. Stadnicka Objective and Subjective Factors Affecting Neurodiverse Inclusion in Manufacturing 2024
2 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Employing disabled workers in production: simulating the impact on performance and service level 2024
3 D. Stadnicka; E. Wyczewska Value Stream Mapping and Process Indicators Supporting Sustainable Development in Organizations – A Systematic Literature Review 2024
4 R. Amadio; A. Carreras-Coch; R. Figliè; D. Mazzei; J. Navarro; Ł. Paśko; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; A. Zaballos Towards a Taxonomy of Industrial Challenges and Enabling Technologies in Industry 4.0 2024
5 A. Bonci; G. Dec; S. Longhi; M. Pirani; D. Stadnicka A Concept of an SME Focused Edge Computing Self-managing Cyber-physical System 2023
6 D. Antonelli; A. Christopoulos; V. Dagienė; A. Juškevičienė; M. Laakso; V. Masiulionytė-Dagienė; M. Mądziel; D. Stadnicka; C. Stylios A Virtual Reality Laboratory for Blended Learning Education: Design, Implementation and Evaluation 2023
7 D. Stadnicka Systemy produkcyjne zorientowane na człowieka. Human-centric manufacturing systems. Monografia 2023
8 M. Burgos; G. Fantoni; E. Grivel; D. Stadnicka Sharing our experience of the ASSETs+ European Defence Challenge from the design to the implementation 2023
9 A. Bonci; S. Longhi; D. Stadnicka The Overall Labour Effectiveness to Improve Competitiveness and Productivity in Human-Centered Manufacturing 2022
10 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Disabled employees on the manufacturing line: Simulations of impact on performance and benefits for companies 2022
11 D. Atzeni; A. Carreras-Coch; G. Dec; D. Mazzei; M. Mądziel; L. Pappa; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios Plan and Develop Advanced Knowledge and Skills for Future Industrial Employees in the Field of Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing 2022
12 D. Stadnicka; Ł. Szczekala Knowledge Management as a Sustainable Development Supporting Method in Manufacturing Organizations – A Systematic Literature Review 2022
13 E. Boffa; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; P. Minetola; P. Podržaj; D. Stadnicka Toward a sustainable educational engineer archetype through Industry 4.0 2022
14 G. Dec; K. Kubiak; D. Stadnicka Possible Applications of Edge Computing in the Manufacturing Industry-Systematic Literature Review 2022
15 G. Dec; R. Figliè; D. Mazzei; M. Mądziel; J. Navarro; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas Role of Academics in Transferring Knowledge and Skills on Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing 2022
16 P. Litwin; D. Stadnicka Problems of System Dynamics model development for complex product manufacturing process 2022
17 R. Amadio; A. Carreras-Coch; D. Mazzei; J. Merino; J. Navarro; J. Sęp; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; T. Żabiński Industrial Needs in the Fields of Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing 2022
18 W. Daź; D. Habrat; W. Habrat; D. Stadnicka Technical and Legal Relations in Aviation Industry from Technology Management and Sustainability Perspective 2022
19 D. Antonelli; G. Bruno; D. Stadnicka Evaluating the effect of learning rate, batch size and assignment strategies on the production performance 2021
20 D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals 2021
21 D. Basara; J. Pater; D. Stadnicka Influence of temperature based process parameter compensation on process efficiency and productivity 2021
22 D. Stadnicka Lean Manufacturing: kompendium wiedzy 2021
23 D. Stadnicka Problemy w obszarach produkcyjnych: Część 1. Proste metody w trudnych zadaniach. Studia przypadków 2021
24 D. Stadnicka Problemy w obszarach produkcyjnych: Część 2. Pracownik i technologie przyszłości. Studia przypadków 2021
25 J. Pater; D. Stadnicka Towards Digital Twins Development and Implementation to Support Sustainability-Systematic Literature Review 2021
26 M. Mądziel; D. Stadnicka Application of Lean Analyses and Computer Simulation in Complex Product Manufacturing Process 2021
27 A. Bonci; G. Dec; E. Lorenzoni; M. Pirani; D. Stadnicka Symbiotic cyber-physical Kanban 4.0: an Approach for SMEs 2020
28 B. Bukowska; D. Stadnicka Value stream mapping of a unique complex product manufacturing process 2020
29 D. Stadnicka; E. Wyczewska Sustainable development supported by lean tools in assembly processes-a systematic literature review 2020
30 J. Sęp; D. Stadnicka; J. Zając Przegląd wymagań stawianych specjalistom na rynku pracy w województwie podkarpackim w kontekście wymagań technologii Przemysłu 4.0 2020
31 A. Deif; D. Stadnicka A gamification approach application to facilitate lean manufacturing knowledge acquisition 2019
32 D. Antonelli; . D\'Addona; A. Maffei; V. Modrak; G. Putnik; D. Stadnicka; C. Stylios Tiphys: An Open Networked Platform for Higher Education on Industry 4.0 2019
33 D. Antonelli; D. Stadnicka Human-robot collaborative work cell implementation through lean thinking 2019
34 D. Antonelli; D. Stadnicka Predicting and preventing mistakes in human-robot collaborative assembly 2019
35 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Human Factor in Industry of the Future - Knowledge Acquisition and motivation 2019
36 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Human factor in intelligent manufacturing systems - knowledge acquisition and motivation 2019
37 D. Habrat; W. Habrat; D. Stadnicka Analysis of the Legal Risk in the Scientific Experiment of the Machining of Magnesium Alloys 2019
38 K. Antosz; D. Stadnicka Minimization of Fuel Consumption in a Logistic Company: Implementation of Six Sigma and Drivers’ Skills Management with the Use of Fuzzy Logic 2019
39 M. Rośkowicz; P. Rydzowski; D. Stadnicka Pull-off test of adhesive joints based on polyester-glass laminate and aluminum alloy 2019
40 P. Litwin; D. Stadnicka Computer Modeling and Simulation in Engineering Education: Intended Learning Outcomes Development 2019
41 P. Litwin; D. Stadnicka Value stream mapping and system dynamics integration for manufacturing line modelling and analysis 2019
42 P. Litwin; J. Sęp; D. Stadnicka TIPHYS: Otwarta platforma sieciowa dla wspierania procesu edukacyjnego z zakresu Industry 4.0 2019
43 P. Litwin; M. Mądziel; D. Stadnicka Simulations of Manufacturing Systems: Applications in Achieving the Intended Learning Outcomes 2019