Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Ekologia produkcji, Nowoczesne metody zarządzania produkcją, Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w przedsiębiorstwie, Zintegrowane systemy wytwarzania
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Termodynamiki
Kod zajęć: 4546
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Ekologia produkcji
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 L30 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. prof. PRz Mariusz Szewczyk
Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem pracy jednostki organizacyjnej
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Piotr Strzelczyk
Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem pracy jednostki organizacyjnej
semestr 2: dr inż. Zygmunt Szczerba , termin konsultacji zgodnie z harmonogramem pracy jednostki organizacyjnej
semestr 2: mgr inż. Sebastian Grosicki , termin konsultacji zgodnie z harmonogramem pracy Katedry
Główny cel kształcenia: Zapoznanie z metodami i technologiami stosowanymi w dziedzinie alternatywnych źródeł energii, i nabycie umiejętności ich stosowania. Zapoznanie z trendami rozwojowymi urządzeń energetyki odnawialnej i jądrowej.
Ogólne informacje o zajęciach: Wykład i laboratoria obejmują zagadnienia energetyki wiatrowej, wodnej, słonecznej, geotermalnej, biomasowej, jądrowej i technologii czystego spalania.
Materiały dydaktyczne: Materiały w formie elektronicznej dostępne na stronie www prowadzącego wykłady.
Inne: http://www.atom.edu.pl/, http://www.ecolo.org/, http://www.ipj.gov.pl/, http://www.ecn.nl; www.nrel.gov; www.mve.energetika.cz
1 | Gumuła St., Knap T., Strzelczyk P., Szczerba Z. | Energetyka Wiatrowa | Wyd. Naukowo_Dydaktyczne AGH Kraków. | 2006 |
2 | Krzyżanowski W. | Turbiny Wodne | WNT Warszawa. | 1970 |
3 | Zalewski W. | Pompy ciepła sprężarkowe sorpcyjne i termoelektryczne: podstawy teoretyczne i przykłady zastosowań: | IPPU MASTA Gdańsk. | 2001 |
4 | Pluta Z. | Słoneczne instalacje energetyczne | OW PW Warszawa. | 2003 |
5 | Nowak W., Stachel A. A., Borsukiewicz-Gozdur A. | Zastosowania odnawialnych źródeł energii | Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej,. Szczecin. | 2008 |
6 | Lewandowski W. M. | Proekologiczne odnawialne źródła energii | WNT. | 2012 |
7 | Lewandowski W. M., Ryms M. | Biopaliwa : proekologiczne odnawialne źródła energii | Warszawa : Wydaw.WNT. | 2013 |
1 | Jarosiński J. | Techniki czystego spalania | WNT Warszawa. | 1996 |
2 | Pluta Z. | Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2006 |
3 | Praca zbior. pod red. B. Bieniasza | Termodynamika. Laboratorium | Ofic. Wyd. Pol. Rz.. | 2011 |
1 | Narenda K. Bansal, Gerd Hauser, Gernot Minke. | Passive building design : a handbook of natural climatic control | Elsevier. | 1994 |
2 | Rubik M. | Pompy ciepła: poradnik | Warszawa : Ośrodek Informacji "Technika Instalacyjna w Budownictwie". | 2006 |
3 | Klugmann E., Klugmann-Radziszewska E. | Alternatywne źródła energii: energetyka fotowoltaiczna | Białystok. | 1999 |
4 | Chmielniak T. i in. | Termochemiczne przetwórstwo węgla i biomasy | Wyd. Instyt. Chem. Przeróbki Węgla i Instytutu Gosp. Surowcami mineralnymi i Energią PAN Zabrze-Krak. | 2003 |
Wymagania formalne: Rejestracja na semestr 2
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu matematyki, fizyki, mechaniki ogólnej, mechaniki płynów i termodynamiki na poziome studiów I stopnia.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się technikami informacyjno- komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej. Umiejętność oceny wartości materiałów źródłowych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi podporządkowywać się zasadom pracy w zespole, wykazuje podstawowe zrozumienie odpowiedzialności osobistej.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Opanował podstawowy zasób informacji na temat przekształceń energii w biosferze i systemie energetycznym oraz zjawisk wymiany ciepła w urządzeniach energetycznych. | wykład | sprawdzian pisemny |
K_W07+ K_U15+ K_K02+ |
P7S_KO P7S_UW P7S_WG |
02 | Ma podstawową wiedzę na temat zastosowania pomp ciepła, ich typów, obiegów termodynamicznych stosowanych czynników roboczych. Posiada podstawową znajomość zagadnień energetyki geotermalnej. | wykład, laboratorium | sprawdzian pisemny, raport pisemny, kolokwium |
K_W05++ K_U12+ K_K02+++ |
P7S_KO P7S_UW P7S_WK |
03 | Ma podstawową wiedzę z zakresu energii słonecznej, obejmująca kolektory fototermiczne, i fotowoltaiczne. | wykład, laboratorium | sprawdzian pisemny, raport pisemny, kolokwium |
K_W05++ K_U10++ K_U12+ K_U16+ K_U17+ K_K02+++ |
P7S_KO P7S_UW P7S_WK |
04 | Posiadł podstawową znajomość zagadnień technik czystego spalania oraz wykorzystania energetycznego biomasy. | wykład, laboratorium | sprawdzian pisemny, raport pisemny, kolokwium |
K_W05++ K_W07++ K_U12+ K_U15+ K_K02+++ |
P7S_KO P7S_UW P7S_WG P7S_WK |
05 | Opanował podstawową znajomość zagadnień z zakresu energetyki jądrowej z uwzględnieniem najnowszych trendów rozwojowych oraz problemów pozatechnicznych związanych z energetyką jądrową. | wykład | sprawdzian pisemny |
K_W05++ K_U12+ K_U15++ K_K02+++ |
P7S_KO P7S_UW P7S_WK |
06 | Ma podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu konstrukcji turbin wiatrowych. znajomość najnowszych trendów w budowie siłowni wiatrowych. | wykład, laboratorium | sprawdzian pisemny, raport pisemny, kolokwium |
K_W05++ K_U10+ K_U12+ K_U16+ K_U17++ K_K02+++ |
P7S_KO P7S_UW P7S_WK |
07 | Ma podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu konstrukcji turbin wodnych. znajomość najnowszych trendów w budowie siłowni wodnych. | wykład, laboratorium | sprawdzian pisemny, raport pisemny, kolokwium |
K_W05++ K_U12+ K_U15++ K_U16+ K_K02+++ |
P7S_KO P7S_UW P7S_WK |
08 | Objaśnia zasadę pomiaru, wykonuje pomiary wybranych wielkości fizycznych istotnych w energetyce odnawialnej i ocenia wielkość ich niepewności. | laboratorium | sprawdzian pisemny, raport pisemny |
K_W05++ K_W07+ K_U12+ K_U15+ K_U17+ |
P7S_UW P7S_WG P7S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01 | MEK01 | |
2 | TK02 | W02-W04 | MEK01 | |
2 | TK03 | W05-W07, L03-L06 | MEK01 MEK02 | |
2 | TK04 | W08, W09, L07, L08 | MEK01 MEK03 | |
2 | TK05 | W10-W12, L09-L12 | MEK01 MEK03 | |
2 | TK06 | W13 | MEK03 | |
2 | TK07 | W14, W15, L13, L14 | MEK03 | |
2 | TK08 | W16 | MEK02 | |
2 | TK09 | W17-W18, L15- L18 | MEK01 MEK04 | |
2 | TK10 | W19-W20, L19-L22 | MEK01 MEK04 | |
2 | TK11 | W21-W24 | MEK05 | |
2 | TK12 | W25-W27, L23-L26 | MEK06 | |
2 | TK13 | W28-W30, L27- L30 | MEK07 | |
2 | TK14 | L01, L02 | MEK08 | |
2 | TK15 | L03, L04 | MEK02 MEK08 | |
2 | TK16 | L05, L06 | MEK02 MEK08 | |
2 | TK17 | L07, L08 | MEK03 MEK08 | |
2 | TK18 | L09, L10 | MEK03 MEK08 | |
2 | TK19 | L11, L12 | MEK03 MEK08 | |
2 | TK20 | L13, L14 | MEK03 MEK08 | |
2 | TK21 | L15, L16 | MEK04 MEK08 | |
2 | TK22 | L17,L18 | MEK04 MEK08 | |
2 | TK23 | L19, L20 | MEK04 MEK08 | |
2 | TK24 | L21, L22 | MEK04 MEK08 | |
2 | TK25 | L23, L24 | MEK06 MEK08 | |
2 | TK26 | L25. L26 | MEK06 MEK08 | |
2 | TK27 | L27, L28 | MEK07 MEK08 | |
2 | TK28 | L29, L30 | MEK07 MEK08 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
4.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
15.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Obecność na wykładach jest obowiązkowa i może być sprawdzana. Osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia oceniane jest na podstawie podstawie testu wielokrotnego wyboru w którym występuje od 20 do 40 stwierdzeń/pytań z czterema możliwościami do wyboru z których każda może być prawidłowa łub błędna. Każde ze stwierdzeń/pytań jest oceniane w skali liniowej od -1 do 1. Z testu należy uzyskać minimum 35% punktów a 85% i więcej punktów oznacza ocenę najwyższą. Pomiędzy 50% i 85% punktów stosowana jest skala liniowa. |
Laboratorium | Obecność na laboratoriach jest obowiązkowa. W przypadku nieobecności obowiązuje odrobienie zaległego ćwiczenia laboratoryjnego z inną grupą. Wykonanie ćwiczenia jest poprzedzane kontrolą stopnia opanowania wiadomości teoretycznych, przypadających na dane ćwiczenie. Do ćwiczenia laboratoryjnych student jest zobowiązany przygotować się z materiału, którego zakres odpowiada treści kształcenia przyporządkowanej do numeru godziny zajęć laboratoryjnych, został podany w instrukcji do ćwiczenia laboratoryjnego lub przez prowadzącego ćwiczenia laboratoryjne na poprzednich zajęciach. Przygotowanie do ćwiczeń może być sprawdzone przed ćwiczeniem w formie kilkuminutowego sprawdzianu (od 1 do 10 pytań opisowych lub testowych). Zaliczenie sprawdzianu wymaga uzyskania minimum 40% punktów. Ocenę maksymalną uzyskać można od minimum 90% punktów, a pomiędzy 55% i 90% punktów stosowana jest skala liniowa. Rażąca niewiedza może skutkować niedopuszczeniem do ćwiczenia. Każdy sprawdzian musi być zaliczony, a każde laboratorium odrobione. Z każdego ćwiczenia grupa, podgrupa, lub student (w zależności od tematyki ćwiczenia) zobowiązani są sporządzić sprawozdanie, którego zakres określa prowadzący po wykonaniu ćwiczenia. Sprawozdanie zostanie przyjęte, jeżeli będzie poprawne pod względem formalnym, a jego zawartość merytoryczna zostanie przedstawiona w zadowalający sposób. Sprawozdanie jest oceniane i możne skorygować punktację ze sprawdzianu o ± 15 punktów procentowych. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych nastąpi po zaliczeniu wszystkich sprawdzianów i oddaniu wszystkich sprawozdań. Ocena końcowa z zaliczenia jest średnią z wszystkich ocen uzyskanych w trakcie semestru. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen z wagami odpowiednio: 60% kolokwium zaliczeniowe i 40% laboratorium. Zaliczenie kolokwium zaliczeniowego w terminie poprawkowym obniża ocenę końcową o co najmniej pół stopnia. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | P. Strzelczyk | Sposób startu pojazdu kosmicznego z wykorzystaniem platformy startowej w postaci ekranoplanu | 2023 |
2 | T. Muszyński; P. Strzelczyk | Obudowa pędnika | 2023 |
3 | K. Pałkus; P. Strzelczyk | Dimensionless Numbers Relationships for Outer Air Seal of Low Pressure Turbine | 2021 |
4 | U. Florek; P. Gil; R. Smusz; M. Szewczyk | Urządzenie do oczyszczania obiektów ruchomych, zwłaszcza do osuszania lub odladzania oraz sposób sterowania tym urządzeniem | 2021 |
5 | P. Strzelczyk | Wprowadzenie do astronautyki: inżynierski punkt widzenia | 2020 |
6 | R. Gałek; P. Gil; M. Szewczyk; F. Wolańczyk | Urządzenia energetyczne: laboratorium | 2020 |
7 | R. Gałek; P. Strzelczyk | Velocity profiles of an electrohydrodynamic flow generator: CFD and experiment | 2019 |
8 | U. Florek; P. Gil; R. Smusz; M. Szewczyk | Urządzenie do oczyszczania obiektów ruchomych, zwłaszcza do osuszania lub odladzania oraz sposób sterowania tym urządzeniem | 2019 |