logo
Karta przedmiotu
logo

Matematyka

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechatronika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka i robotyka, Komputerowo wspomagane projektowanie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: Magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Analizy Nieliniowej

Kod zajęć: 3062

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr Paweł Witowicz

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. Wojciech Jabłoński

semestr 1: dr prof. PRz Stanisław Wędrychowicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie układów równań różniczkowych oraz równań różniczkowych cząstkowych, a także całek wielokrotnych, krzywoliniowych i powierzchniowych

Ogólne informacje o zajęciach: Całki wielokrotne, krzywoliniowe i powierzchniowe, równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 A. Palczewski Równania różniczkowe zwyczajne WNT. 2004
2 J.Niedoba, W.Niedoba Równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe Uczelniane Wydawnictwoa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków. 2001
3 M.Gewert Równania różniczkowe zwyczajne. Teoria, przykłady, zadania GiS. 2008
4 M.Gewert Analiza matematyczna 2. Definicje, twierdzenia, wzory GiS. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 J.Niedoba, W.Niedoba Równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe Uczelniane Wydawnictwoa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków. 2001
2 M.Gewert M.Gewert, Równania różniczkowe zwyczajne. Teoria, przykłady, zadania GiS. 2008
3 W. Krysicki . L.Wlodarski L. Analiza matematyczna w zadaniach tom 2 PWN, Warszawa. 1999
Literatura do samodzielnego studiowania
1 K.Maurin Analiza t.1 PWN, Warszawa. 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończone studia I stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student rozpoznaje i rozumie pojęcie granicy, pochodnej, całki, a także macierzy, równania liniowego i przestrzeni wektorowej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi obliczyć granicę, pochodną, pochodne cząstkowe oraz całkę.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie potrzebę dalszego kształcenia się i samokształcenia.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi obliczyć całkę podwójną i potrójną po obszarze normalnym oraz całkę krzywoliniową wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna K_W01+
P7S_WG
02 Potrafi wyznaczyć macierz fundamentalną układu równań różniczkowych o stałych współczynnikach, przynajmniej w najprostszych sytuacjach wykład, ćwiczenia rachunkowe, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W01+
P7S_WG
03 Potrafi rozwiązać równanie różniczkowe cząstkowe pierwszego rzędu metodą całek pierwszych wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W01+++
P7S_WG
04 Stosuje transformacje Laplace'a do rozwiązywania układów równań różniczkowych liniowych o stałych współczynnikach wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna K_W01+
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Całki wielokrotne po obszarach normalnych. Twierdzenie o zmianie zmiennych - współrzędne walcowe i sferyczne. Całka krzywoliniowa skierowana i nieskierowana, twierdzenie Greena. Całka powierzchniowa zorientowana. Twierdzenie Gaussa-Ostrogradskiego. W01-W04, C01-C04 MEK01
1 TK02 Układy równań różniczkowych liniowych. Twierdzenia o istnieniu i jednoznaczności, metody rozwiązywania równań o stałych współczynnikach. Stabilność rozwiązań. Układy równań nieliniowych - metoda całek pierwszych. W05-W-08, C-05, C-08 MEK02
1 TK03 Równania różniczkowe cząstkowe pierwszego rzędu - twierdzenia o istnieniu i jednoznaczności rozwiązań, metoda całek pierwszych. Równania rzędu drugiego - postać kanoniczna równania o stałych współczynnikach, metoda charakterystyk. W10-W13, C-10-C13 MEK03
1 TK04 Zastosowanie transformacji Laplace'a do rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych i cząstkowych. W14, W15, C14, C15 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Dopuszczenie do zaliczenia na podstawie przynajmniej 50% frekwencji
Ćwiczenia/Lektorat Pisemne zaliczenie.
Ocena końcowa Ocena jest wystawiana na podstawie pisemnego zaliczenia oraz aktywności na ćwiczeniach.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
mechatron2.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : tablica transformat Laplace'a

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie