logo
Karta przedmiotu
logo

Kierowanie i dowodzenie w organizacji zhierarchizowanej

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzanie (bezp. wew., fin. rach.,Sport p.p.)

Nazwa kierunku studiów: Bezpieczeństwo wewnętrzne - profil praktyczny

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Bezpieczeństwo lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Zarządzania Projektami

Kod zajęć: 10635

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 C15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Waldemar Krztoń

semestr 3: mgr Dariusz Król

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: - opanowanie wiedzy z zakresu kierowania i dowodzenia w organizacji zhierarchizowanej; - przygotowanie studentów do działalności w obszarze kierowania i dowodzenia w organizacji zhierarchizowanej; - ogólny rozwój sprawności umysłowej i zdolności poznawczych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot należy do grupy treści kierunkowych, jest obowiązkowy dla studentów trzeciego semestru.

Materiały dydaktyczne: Prezentacja multimedialna

Inne: Platforma Edukacyjna Moodle i MS Teams.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Wołejszo J., Kręcikij J. (red.) Podstawy dowodzenia w aspekcie działań sieciocentrycznych AON, Warszawa. 2013
2 Sirko S. (red.), Zarządzanie organizacjami publicznymi. Wybrane problemy AON, Warszawa. 2014
3 Redziak Z. Podstawy teorii podejmowania decyzji AON, Warszawa. 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kowalczewski W. Zarządzanie organizacjami w teorii i praktyce Difin, Warszawa . 2008
2 Majewski T. Kierownik – dowódca w organizacji AON, Warszawa . 2003
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Wojciechowska-Filipek S. Zarządzanie jakością informacji w organizacjach zhierarchizowanych CeDeWu, Warszawa . 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość zasad organizacji i funkcjonowania instytucji zhierarchizowanej w Polsce, znajomość celów i funkcji w szczególności w dziedzinie bezpieczeństwa wewnętrznego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizowania i interpretowania przepisów dotyczących kierowania i dowodzenia w instytucjach zhierarchizowanych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność podejmowania pracy indywidualnej i zespołowej, umiejętność argumentacji i podejmowania dyskusji, umiejętność prezentowania treści naukowych

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę o kierowaniu i dowodzeniu w instytucji zhierarchizowanej funkcjonującej w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. wykład problemowy, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna K_W07+
S2P_W02+
S2P_W03+
02 Rozumie powiązania między różnymi instytucjami zhierarchizowanymi występującymi w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego. wykład problemowy, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna K_U05+
S2P_U07++
03 Potrafi wskazać rolę SZ RP, Policji i PSP w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. wykład problemowy, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna K_W01+
S2P_W03++
04 Umie wykorzystywać wiedzę teoretyczną dla analizy i rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem instytucji zhierarchizowanych w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. wykład problemowy, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna K_U07+
S2P_U07++
05 Potrafi samodzielnie i krytycznie rozwijać swoją wiedzę i umiejętności. wykład problemowy, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna K_K03+
S2P_K02+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Struktura organizacyjna Sz Gen WP, DG RSZ oraz DO RSZ. W01,W02,C01,C02. MEK01
3 TK02 Rola i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych SZ Gen WP, DG RSZ oraz DO RSZ. W03,W04,C03,C04. MEK02
3 TK03 Struktura organizacyjna DZ (DKPanc), BZ, BPanc, BPowDes, BSP, bz, bcz, bdow. W05,W06,C05,C06. MEK03
3 TK04 Rola i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych DZ (DKPanc), BZ, BPanc, BPowDes, BSP, bz, bcz, bdow. W07,W08,C07,C08. MEK04
3 TK05 Struktura organizacyjna i zadania KG, KW i powiatowych Policji. W09,W10,C09,C10. MEK05
3 TK06 Struktura organizacyjna i zadania KG, KW i powiatowych PSP. W11,W12,C11,C12. MEK02
3 TK07 Struktura organizacyjna i zadania KG oraz oddziałów Straży Granicznej. W13,W14,C13,C14. MEK05
3 TK08 Zaliczenie W15,C15.

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie pisemne
Ćwiczenia/Lektorat zaliczenie na podstawie bieżących ocen i projektów.
Ocena końcowa średnia ocena z obu zaliczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 W. Krztoń Dopuszczalność wojny w myśli chrześcijańskiej. Refleksja polemologiczna 2024
2 W. Krztoń Changes and Transformations of Wars and Armed Conflicts. Theoretical Approach 2022
3 W. Krztoń Ocena zjawiska wojny. Płaszczyzna teoretyczna 2022
4 W. Krztoń (In)security of the functioning of the information society in the cyberspace area 2021
5 W. Krztoń Polemologiczne aspekty wojny i pokoju 2021
6 W. Krztoń Wojna jako problem bezpieczeństwa współczesnego świata. Aspekt polemologiczny 2021
7 M. Delong; M. Jurgilewicz; W. Krztoń; K. Michalski Wyzwania bezpieczeństwa w XXI wieku 2020
8 M. Jurgilewicz; M. Koszarska; D. Król; W. Krztoń; M. Lorek; I. Oleksiewicz; J. Puacz-Olszewska Znaczenie i rodzaje bezpieczeństwa 2020
9 M. Jurgilewicz; W. Krztoń; K. Michalski Badania nad bezpieczeństwem. Wybrane aspekty 2020
10 W. Krztoń Bezpieczeństwo informacyjne w cyberprzestrzeni 2020
11 W. Krztoń Państwo jako gwarant bezpieczeństwa obywateli 2020
12 W. Krztoń Polityki Sojuszu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej na rzecz bezpieczeństwa europejskiego 2020
13 W. Krztoń Współczesne wyzwania dla bezpieczeństwa Unii Europejskiej 2020
14 W. Krztoń Zarządzanie informacją – zarys problemu 2020
15 W. Krztoń Безопасность виртуальной общественности в киберпространстве 2020
16 W. Krztoń Armament System of the Future Battlefield Being a Challenge for Security 2019
17 W. Krztoń Asymetria współczesnych wojen i konfliktów zbrojnych 2019
18 W. Krztoń Cyberprzestrzeń jako nowy wymiar walki 2019
19 W. Krztoń Informacja wyzwaniem dla bezpieczeństwa współczesnego świata 2019
20 W. Krztoń Pojęcie wojny prewencyjnej. Dylematy i wyzwania 2019