logo
Karta przedmiotu
logo

Mechatronika samochodowa

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: nie dotyczy

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 7978

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Rzeczoznawstwo samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Adam Ustrzycki

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem pracy katedry.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: poznanie funkcji, budowy i zasad działania układów mechatroniki stosowanych w pojazdach samochodowych.

Ogólne informacje o zajęciach: moduł kształcenia obejmuje zagadnienia z zakresu funkcjonowania urządzeń i układów mechatronicznych samochodów.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Heimann B., Popp K.l, Gersh W. Mechatronika. Komponenty, metody, przykłady Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2001
2 Gajek Z., Juda A. Czujniki. Mechatronika samochodowa WKiŁ, Warszawa. 2008
3 Herner A., Riehl H. Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych WKŁ, Warszawa. 2003
4 Praca zbiorowa Mikroelektronika w pojazdach samochodowych. Informatory techniczne Bosch Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. 2002
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Dziubiński Badania elektronicznych urządzeń w pojazdach samochodowych Wydawnictwo Naukowe Gabriel Borowski, Lublin. 2004
2 Praca zbiorowa Nowoczesne urządzenia elektromechatroniki pojazdów samochodowych Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2003
3 Grono A. Mechatronika. Laboratorium Politechnika Gadańska. 2008
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa ABS. Układy zapobiegające blokowaniu kół Wydaw. Auto, Warszawa. 2004
2 Praca zbiorowa Układ stabilizacji toru jazdy ESP Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. 2003
3 Bocian S. Inteligentne podsystemy mechatroniczne w badaniach i sterowaniu pojazdów szynowych Instytut Pojazdów Szynowych, Poznań. 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na bieżący semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowe wiadomości z elektroniki, elektrotechniki ogólnej oraz motoryzacyjnej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność opracowania wyników pomiarów

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student rozumie potrzebę samokształcenia

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna teoretyczne i praktyczne problemy mechatroniki samochodowej. Zna i rozumie funkcje, budowę i zasadę działania układów mechatronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych. wykład kolokwium K_W04+
K_W13++
K_U09+
W03+
W04++
W05+
W07+
U01+
U05+
02 Posiada umiejętność pomiaru parametrów i analizy sygnałów elektrycznych urządzeń mechatronicznych oraz oceny ich stanu technicznego. laboratorium sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedź ustna, kolokwium K_U02++
K_U14+
K_K02+
K_K03+
U02+
U12+
U15+
U16+
U17+
U19+
K03++
K04+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Pojęcie mechatroniki i systemu mechatronicznego. Sterowniki w systemach i układach pojazdów samochodowych. Sensoryka systemów mechatroniki samochodów. Aktuatoryka systemów mechatroniki samochodów. Rodzaje i zadania sieci wewnątrzpojazdowych. Transmisja danych. Budowa i zasada działania układów SRS, ABS, EBD, ASR, ESP, ACC. Diagnostyka samochodowych systemów mechatronicznych. Wykład MEK01
2 TK02 Organizacja laboratorium oraz stanowiskowe szkolenie BHP. Badanie charakterystyk wybranych czujników systemów mechatronicznych samochodu. Badania i pomiar parametrów wybranych elementów wykonawczych. Badania komunikacji w systemach z magistralą CAN. Pomiar i analiza sygnałów w układzie sterowania wtrysku paliwa. Diagnozowanie systemu SRS. Projektowanie systemu pomiarowego z wykorzystaniem środowiska LabView. Zaliczenie laboratorium. Laboratorium MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Warunkiem zaliczenia jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Laboratorium Zaliczenie laboratorium weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01 i MEK02 i następuje na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi i sprawdzianu oraz przyjętych sprawozdań. Sprawdzian dotyczy jednego tematu i obejmuje 2 pytania punktowane od 0 do 1,0. Ocena ze sprawdzianu wynika z uzyskanej punktacji: - od 1,9 do 2,0 - bdb (5,0); - od 1,7 do 1,8 - +db (4,5); - od 1,5 do 1,6 - db (4,0); - od 1,3 do 1,4 - db (3,5); - od 1,0 do 1,2 - dst (3,0); - od 0,0 do 0,9 - ndst (2,0). Ocena końcowa wynika ze średniej arytmetycznej z uzyskanych na laboratorium ocen, przy wszystkich zaliczonych sprawozdaniach. Sprawozdanie z danego tematu jest zaliczone, jeżeli nie zawiera istotnych błędów merytorycznych i formalnych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 - dst(3,0); 3,400 ÷ 3,799 - +dst(3,5); 3,800 ÷ 4,199 - db(4,0) ; 4,200 ÷ 4,599 - +db(4,5); 4,600 ÷ 5,000 - bdb(5,0).
Ocena końcowa Ocena końcowa jest oceną z zajęć laboratoryjnych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Krzemiński; A. Ustrzycki Visualisation Testing of the Vertex Angle of the Spray Formed by Injected Diesel–Ethanol Fuel Blends 2024
2 A. Krzemiński; A. Ustrzycki Effect of Ethanol Added to Diesel Fuel on the Range of Fuel Spray 2023
3 A. Ustrzycki Analiza zmian suprastruktury samochodowej po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej 2022
4 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
5 K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests 2021
6 A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki Metodyka badań wizyjnych rozwoju strugi paliwa generowanej przez wysokociśnieniowy układ wtryskowy 2020
7 A. Ustrzycki Wpływ ciśnienia w zasobnikowym układzie wtryskowym na prędkość rozchodzenia się dźwięku w oleju napędowym 2020
8 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
9 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
10 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
11 A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki Influence of dodecanol addition on the energy value of diesel oil mixture with ethanol 2019