Cykl kształcenia: 2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Transport
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: nie dotyczy
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć: 7978
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Rzeczoznawstwo samochodowe
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Adam Ustrzycki
Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem pracy katedry.
Główny cel kształcenia: poznanie funkcji, budowy i zasad działania układów mechatroniki stosowanych w pojazdach samochodowych.
Ogólne informacje o zajęciach: moduł kształcenia obejmuje zagadnienia z zakresu funkcjonowania urządzeń i układów mechatronicznych samochodów.
1 | Heimann B., Popp K.l, Gersh W. | Mechatronika. Komponenty, metody, przykłady | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | 2001 |
2 | Gajek Z., Juda A. | Czujniki. Mechatronika samochodowa | WKiŁ, Warszawa. | 2008 |
3 | Herner A., Riehl H. | Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych | WKŁ, Warszawa. | 2003 |
4 | Praca zbiorowa | Mikroelektronika w pojazdach samochodowych. Informatory techniczne Bosch | Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. | 2002 |
1 | Dziubiński | Badania elektronicznych urządzeń w pojazdach samochodowych | Wydawnictwo Naukowe Gabriel Borowski, Lublin. | 2004 |
2 | Praca zbiorowa | Nowoczesne urządzenia elektromechatroniki pojazdów samochodowych | Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2003 |
3 | Grono A. | Mechatronika. Laboratorium | Politechnika Gadańska. | 2008 |
1 | Praca zbiorowa | ABS. Układy zapobiegające blokowaniu kół | Wydaw. Auto, Warszawa. | 2004 |
2 | Praca zbiorowa | Układ stabilizacji toru jazdy ESP | Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. | 2003 |
3 | Bocian S. | Inteligentne podsystemy mechatroniczne w badaniach i sterowaniu pojazdów szynowych | Instytut Pojazdów Szynowych, Poznań. | 2010 |
Wymagania formalne: rejestracja na bieżący semestr studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowe wiadomości z elektroniki, elektrotechniki ogólnej oraz motoryzacyjnej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność opracowania wyników pomiarów
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student rozumie potrzebę samokształcenia
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna teoretyczne i praktyczne problemy mechatroniki samochodowej. Zna i rozumie funkcje, budowę i zasadę działania układów mechatronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych. | wykład | kolokwium |
K_W04+ K_W13++ K_U09+ |
W03+ W04++ W05+ W07+ U01+ U05+ |
02 | Posiada umiejętność pomiaru parametrów i analizy sygnałów elektrycznych urządzeń mechatronicznych oraz oceny ich stanu technicznego. | laboratorium | sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedź ustna, kolokwium |
K_U02++ K_U14+ K_K02+ K_K03+ |
U02+ U12+ U15+ U16+ U17+ U19+ K03++ K04+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | Wykład | MEK01 | |
2 | TK02 | Laboratorium | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 2) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Warunkiem zaliczenia jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych. |
Laboratorium | Zaliczenie laboratorium weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01 i MEK02 i następuje na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi i sprawdzianu oraz przyjętych sprawozdań. Sprawdzian dotyczy jednego tematu i obejmuje 2 pytania punktowane od 0 do 1,0. Ocena ze sprawdzianu wynika z uzyskanej punktacji: - od 1,9 do 2,0 - bdb (5,0); - od 1,7 do 1,8 - +db (4,5); - od 1,5 do 1,6 - db (4,0); - od 1,3 do 1,4 - db (3,5); - od 1,0 do 1,2 - dst (3,0); - od 0,0 do 0,9 - ndst (2,0). Ocena końcowa wynika ze średniej arytmetycznej z uzyskanych na laboratorium ocen, przy wszystkich zaliczonych sprawozdaniach. Sprawozdanie z danego tematu jest zaliczone, jeżeli nie zawiera istotnych błędów merytorycznych i formalnych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 - dst(3,0); 3,400 ÷ 3,799 - +dst(3,5); 3,800 ÷ 4,199 - db(4,0) ; 4,200 ÷ 4,599 - +db(4,5); 4,600 ÷ 5,000 - bdb(5,0). |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest oceną z zajęć laboratoryjnych. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Krzemiński; A. Ustrzycki | Visualisation Testing of the Vertex Angle of the Spray Formed by Injected Diesel–Ethanol Fuel Blends | 2024 |
2 | A. Krzemiński; A. Ustrzycki | Effect of Ethanol Added to Diesel Fuel on the Range of Fuel Spray | 2023 |
3 | A. Ustrzycki | Analiza zmian suprastruktury samochodowej po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej | 2022 |
4 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
5 | K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki | Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests | 2021 |
6 | A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki | Metodyka badań wizyjnych rozwoju strugi paliwa generowanej przez wysokociśnieniowy układ wtryskowy | 2020 |
7 | A. Ustrzycki | Wpływ ciśnienia w zasobnikowym układzie wtryskowym na prędkość rozchodzenia się dźwięku w oleju napędowym | 2020 |
8 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
9 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
10 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
11 | A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki | Influence of dodecanol addition on the energy value of diesel oil mixture with ethanol | 2019 |