Cykl kształcenia: 2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny
Nazwa kierunku studiów: Technologia chemiczna
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Inżynieria chemiczna i bioprocesowa (IB), Analiza chemiczna w przemyśle i środowisku (AC), inżynieria materiałów polimerowych (MP), Technologia organiczna i tworzywa sztuczne (TT), Technologia produktów leczniczych (TL)
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Kod zajęć: 7027
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Technologia produktów leczniczych (TL)
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / L30 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Grzegorz Poplewski
Terminy konsultacji koordynatora: środa 8:45 - 10:15, czwartek 10:15 - 11:00, piątek 9:30 - 10:15
Główny cel kształcenia: Student po ukończeniu kursu umie sformułować i rozwiązać problem optymalizacyjny, a także zinterpretować poprawność otrzymanych wyników.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł jest realizowany na drugim semestrze. Obejmuje on 30 godzin laboratorium. Moduł kończy się zaliczeniem.Kurs optymalizacji został opracowany szczególnie dla specjalistów z dziedziny farmacji. Rozszerzono go o modele opisujące produkcje z użyciem procesów periodycznych.
1 | J. Jeżowski, A. Jeżowska | Wprowadzenie do optymalizacji matematycznej w inżynierii chemicznej i procesowej | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2011 |
2 | J. Jeżowski, A. Jeżowska | Optymalizacja procesów i aparatów. Wybrane problemy z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2011 |
3 | J. Jeżowski, A. Jeżowska | Optymalizacja systemów procesowych | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2011 |
4 | R. Krupiczka, H. Merta | Optymalizacja Procesowa | Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice . | 1998 |
5 | St. Sieniutycz | Optymalizacja w inżynierii procesowej | WNT, Warszawa. | 1991 |
1 | J. Jeżowski, A. Jeżowska | Optymalizacja systemów procesowych | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2011 |
2 | J. Jeżowski, A. Jeżowska | Wprowadzenie do optymalizacji matematycznej w inżynierii chemicznej i procesowej | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2011 |
3 | J. Jeżowski, A. Jeżowska | Optymalizacja procesów i aparatów. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2011 |
1 | T.F. Edgar, D.M. Himmelblau, L. Lasdon | Optimization of chemical processes | McGraw-Hill. | 2001 |
Wymagania formalne: rejestracja na dany semestr
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: matematyka - pojęcie pochodnej, znajomość procesów inżynierii chemicznej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: obsługa komputera na poziomie podstawowym, podstawy obsługi programu Microsoft Excel, umiejętność krytycznej analizy uzyskanych wyników
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność rozwiązywania problemów samodzielnie i w grupie
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji matematycznej. | laboratorium, wykład interaktywny | zaliczenie cz. praktyczna |
K_W02++ K_W12+ K_U06++ K_U11+ K_U15+ K_K01++ |
T2A_W01++ T2A_W03++ T2A_W04++ T2A_U02+ T2A_U03+ T2A_U10+ T2A_U19++ T2A_K01+ |
02 | Student potrafi zidentyfikować problem i wybrać właściwą metodę jego rozwiązania. | laboratorium problemowe, projekt indywidualny,projekt zespołowy | sprawozdanie z projektu, obserwacja wykonawstwa, referat ustny |
K_W02+ K_W03+ K_W12++ K_U07+ K_U11+ K_U15+ K_K01+ |
T2A_W01+ T2A_W02++ T2A_W03+ T2A_W04++ T2A_U07++ T2A_U10++ T2A_U19++ T2A_K01++ |
03 | Student potrafi zadeklarować problem w programie komputerowym i rozwiązać go. | laboratorium problemowe | obserwacja wykonawstwa |
K_W02++ K_W03++ K_W12++ K_U06+++ K_U07+++ K_U11+++ K_U15++ K_K01++ |
T2A_W01+ T2A_W02+ T2A_W03+ T2A_W04+ T2A_U02+ T2A_U03+ T2A_U07+++ T2A_U10+++ T2A_U19+ T2A_K01+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | L01-L6 | MEK01 MEK03 | |
2 | TK02 | L02-L22 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK03 | L02-L8 | MEK01 | |
2 | TK04 | L01-L26 | MEK01 MEK02 | |
2 | TK05 | L02-L20 | MEK01 MEK02 | |
2 | TK06 | L03-L9 | MEK01 MEK02 | |
2 | TK07 | L05-L10 | MEK01 MEK02 | |
2 | TK08 | L16-L18 | MEK01 MEK02 | |
2 | TK09 | L01-L26 | MEK02 | |
2 | TK10 | L01-L26 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK11 | L04-L24 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK12 | L24-L26 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
7.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
7.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Laboratorium | Sformułowanie problemu, rozwiązanie go i przedstawienie wyników w formie sprawozdania i ustnego opisu - OL |
Ocena końcowa | Ocena końcowa (OK): OK = w*OL w - współczynnik uwzględniający termin zaliczenia lub egzaminu, w = 1,0 pierwszy termin, w = 0,9 drugi termin, w = 0,8 trzeci termin. Przy zaokrąglaniu średnich stosuje się następujące zasady: do 3,30 – dst (3,0), 3,31 do 3,75 – +dst (3,5), od 3,76 do 4,25 – db (4,0), od 4,26 do 4,70 – +db (4,5), od 4,71 – bdb (5,0). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie