logo
Karta przedmiotu
logo

Technologia silników lotniczych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, PŁatowce, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: nie dotyczy

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji

Kod zajęć: 6331

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Silniki lotnicze

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Jarosław Sęp

Terminy konsultacji koordynatora: poniedziałek 17.00-18.00 czwartek 14.30-16.30

semestr 1: dr inż. Leszek Tomczewski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem jest poznanie najnowszych technologii stosowanych w procesach technologicznych silnika lotniczego.

Ogólne informacje o zajęciach: Obowiązkowy dla kierunki Silniki lotnicze.

Materiały dydaktyczne: Materiały do wykładów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Burakowski Tadeusz, Wierzchoń Tadeusz Inżynieria powierzchni metali Wydawnictwo Naukowo - Techniczne. 1995
2 Cuchosz Piotr Techniki wytwarzania. Obróbka ubytkowa Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 2002
3 VII Konferencja Naukowo-Techniczna Przemysłu Lotniczego Wytwarzanie elementów maszyn ze stopów metali o specjalnych właściwościach Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2006
4 Budzik Grzegorz Odwzorowanie powierzchni krzywoliniowej łopatek części gorącej silników lotniczych w procesie szybki Oficyna Wydawnicz Politechniki Rzeszowskiej. 2009
5 Habrat Witold Obsługa i programowanie obrabiarek CNC Wydawnictwo KaBE. 2007
6 Poręba Marek Wysoko- i niskoaktywne procesy wytwarzania aluminidkowych warstw żaroodpornych na stopie Rene77 meto Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej. 2010
7 Służalec Adolf Technologie spajania Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej. 1993
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Siupik Henryk Obróbka skrawaniem : podstawy teoretyczne Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. 2010
2 Connors Jack The engines of Pratt & Whitney : a technical history American Institute of Aeronautics and Astronautics. 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 1 semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna podstawowe procesy wytwórcze stosowane w produkcji silników lotniczych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętność opracowania procesu technologicznego dla podstawowych części silnika lotniczego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę o najnowszych metodach obróbki, montażu, kontroli i pokryć warstwami ochronnymi stosowanymi w silnikach lotniczych. wykład test zaliczeniowy K_W05++
K_W08+++
TPAW02++
TPAW05+++
TPAW07+++
02 Posiada ocenić możliwość zastosowania najnowszych technologii do określonych części silnika lotniczego. laboratorium test zaliczeniowy K_U10+++
K_K01++
TPAU12+++
TPAK02++
TPAK05+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Warstwa wierzchnia - budowa. znaczenie w procesach eksploatacji. Pojęcie technologii. Technologie kluczowe w procesach elementów silników lotniczych W01 MEK01
1 TK02 Materiały stosowane na elementy silnika lotniczego. Technologie odlewnicze stosowane w procesach elementów silników lotnuczych W02 MEK01
1 TK03 Technologie przeróbki plastycznej elementów silników lotniczych. Technologie obróbki ubytkowej elementów silników lotniczych. Technologie obróbki cieplnej. W03, W04 MEK01
1 TK04 Technologie powłokowe i przyrostowe w procesach technologicznych elementów silników lotniczych W05 MEK01
1 TK05 Technologie łączenia i kontroli w procesach technologicznych silników lotniczych W06 MEK01
1 TK06 Wizyta studyjna w zakładzie przemysłowym produkującym elementy silników lotniczych W07 MEK01
1 TK07 Obrabiarki i oprzyrządowanie technologiczne L01 MEK02
1 TK08 Systemy CAD oraz CAM w zastosowaniu do elementu silnika lotniczego L02, L03 MEK02
1 TK09 Kształtowanie elementów z trudnoobrabialnych stopów lotniczych L04 MEK02
1 TK10 Technologie przyrostowe L05 MEK02
1 TK11 Technologia monokryształów oraz technologie CVD i PVD L06 MEK02
1 TK12 Wizyta studyjna w zakładzie przemysłowym produkującym elementy silników lotniczch L07 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Laboratorium
Ocena końcowa Ocenę końcową wyznacza się na podstawie wyniku testu zaliczeniowego

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie