logo
Karta przedmiotu
logo

Podróżni w portach i terminalach

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania (logistyka)

Nazwa kierunku studiów: Logistyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Systemy transportowe, 2. Zarządzanie procesami logistycznymi, 3. Obsługa portów lotniczych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Zarządzania i Logistyki

Kod zajęć: 9035

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 3. Obsługa portów lotniczych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 C30 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Marcin Kłak

Terminy konsultacji koordynatora: Informacja na stronie domowej pracownika: https://mk.v.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu organizowania obsługi podróżnych w portach i terminalach oraz z zakresu wykonywania obsługi podróżnych w portach i terminalach.

Ogólne informacje o zajęciach: Obejmuje podstawowe zagadnienia z zakresu organizowania obsługi podróżnych w portach i terminalach oraz z zakresu wykonywania obsługi podróżnych w portach i terminalach.

Materiały dydaktyczne: rezentacja multimedialna. Materiały i wytyczne przygotowane przez prowadzącego.

Inne: Internet, portale branżowe, czasopisma tematyczne.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Joanna Śliżewska, Anna Rożej, Justyna Stochaj, Anna Stromecka Obsługa podróżnych w portach i terminalach. Podręcznik, Część 1, Organizowanie obsługi w portach i terminalach Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa . 2018
2 Joanna Śliżewska, Anna Rożej, Justyna Stochaj, Anna Stromecka Obsługa podróżnych w portach i terminalach. Podręcznik, Część 2, Wykonywanie obsługi podróżnych w portach i terminalach Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. 2018
3 M. Żylicz Prawo lotnicze międzynarodowe, europejskie i krajowe, wyd. 2 Biblioteka Prawnika, Warszawa. 2011
4 red. J. Sztucki, M. Gąsior, G. Zając, M. Szczelina Zarządzanie bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Joanna Śliżewska, Anna Rożej, Justyna Stochaj, Anna Stromecka Obsługa podróżnych w portach i terminalach. Podręcznik, Część 1, Organizowanie obsługi w portach i terminalach Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. 2018
2 Joanna Śliżewska, Anna Rożej, Justyna Stochaj, Anna Stromecka Obsługa podróżnych w portach i terminalach. Podręcznik, Część 2, Wykonywanie obsługi podróżnych w portach i terminalach Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. 2018
3 Aleksandra Lewandowska Obsługa podróżnych w portach i terminalach. Zeszyt ćwiczeń Wydawnictwo eMPi2, Poznań. 2018
Literatura do samodzielnego studiowania
1 red. F. Czernicki, T. Skoczny Usługi portów lotniczych w Unii Europejskiej i w Polsce prawo konkurencji i regulacje lotniskowe Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa . 2010
2 M. Kozłowski Porty lotnicze - infrastruktura, eksploatacja i zarządzanie ficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2015
3 red. S.Augustyn Obsługa naziemna lotniska AR-Aviation Resources, Warszawa. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu logistyki, zarządzania oraz marketingu.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi wykorzystać wiedzę z powyższego zakresu do rozwiązywania zadań problemowych oraz posługiwać się programami MS Word, Power Point i Excel. Student rozumie konieczność samokształcenia.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi organizować pracę grupy i aktywnie uczestniczyć w jej pracach.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada podstawową wiedzę na temat obsługi pasażerów w portach i terminalach. wykład / wykład problemowy; ćwiczenia / dyskusja dydaktyczna zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_W01+
S1A_W03+++
S1A_W06+
02 Zna i potrafi scharakteryzować proces obsługi pasażerów w portach i terminalach. wykład, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_W11+
K_U17+
InzA_W01++
InzA_W02+++
S1A_U01+
InzA_U06++
S1A_U07+++
S1A_U08+++
03 Rozumie rolę i znaczenie organizowania i wykonywania obsługi podróżnych portach i terminalach. wykład, ćwiczenia problemowe, dyskusja egzamin cz. pisemna, praca ćwiczeniowa, obserwacja wykonawstwa, prezentacja pracy ćwiczeniowej K_U25++
K_K08+
InzA_U06++
S1A_U07+++
InzA_K01++
04 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania oraz jest przygotowany do realizacji prac ćwiczeniowych we współpracy z innymi (praca w grupie). ćwiczenia problemowe, praca ćwiczeniowa, studium przypadku obserwacja wykonawstwa, referat pisemny, referat ustny, prezentacja pracy ćwiczeniowej, K_K01++
K_K08+
InzA_K01+
S1A_K01+++
S1A_K02+++
S1A_K06++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Przedstawienie warunków zaliczenia i treści modułu. Wprowadzenie do problematyki modułu. Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu przedmiotu. W01, C01 MEK03
5 TK02 Część 1 - Organizowanie obsługi podróżnych w portach i terminalach. I. Transport i jego znaczenie: 1. Proces transportowy i jego elementy. 2. System transportowy i jego elementy. 3. Transport i jego infrastruktura. 4. Transport pasażerski. W02, C02 MEK01 MEK04
5 TK03 II. Porty i terminale w obsłudze ruchu pasażerskiego: 5. Klasyfikacja przewozów w transporcie pasażerskim. 6. Pojęcie i klasyfikacja portów i terminali lotniczych. 7. Funkcje i zadania portów i terminali lotniczych. 8. Infrastruktura i suprastruktura portów i terminali lotniczych. 9. Systemy zarządzania portami i terminalami lotniczymi. W02, C03 MEK02 MEK04
5 TK04 III. Usługi w portach i terminalach. 10. Porty jako przedsiębiorstwa. 11. Marketing obsługi podróżnych w portach i terminalach. 12. Przedsiębiorstwa na terenie portów i terminali. 13. Oferta usług portów i terminali dla przedsiębiorstw. 14. Oferta usług portów i terminali dla osób indywidualnych. 15. Zasady sporządzania oferty handlowej. W03, C04-C05 MEK03 MEK04
5 TK05 IV. Oczekiwania klientów. 16. Potrzeby i preferencje transportowe. 17. Segmentacja klientów. 18. Zasady obsługi klientów. 19. Reklamacje i zasady ich rozpatrywania. W04, C06 MEK03 MEK04
5 TK06 V. Wykorzystanie informacji turystycznej i geograficznej. 20. Informacja turystyczna i geograficzna. 21. Przewodniki. 22. Informatory. 23. Oferty biur podróży. 24. Mapy. 25. Dane statystyczne. W04, C07-C08 MEK04
5 TK07 VI. Oferty dotyczące realizacji usług przewozowych. 26. Prawa i obowiązki pasażerów. 27. Zakres odpowiedzialności i obowiązków stron podczas realizacji usług. 28. Opracowywanie ofert dla podróżnych. 29. Metody zapoznania klientów z ofertą. W05, C09 MEK02 MEK04
5 TK08 VII. Planowanie obsługi podróżnych w terminalach pasażerskich. 30. Rodzaje planowania. 31. Podstawy prawne obsługi pasażerów. 32. Zakres czynności obsługowych. 33. Czas obsługi pasażerów na poszczególnych stanowiskach. 34. Przepustowość, kongestia. 35. Rodzaje i dobór środków technicznych do obsługi klientów. 36. Odprawa bezpieczeństwa (celna). W06, C10 MEK03 MEK04
5 TK09 VIII. Dokumentacja związana z planowaniem obsługi podróżnych. 37. Rodzaje dokumentów. 38. Zasady prowadzenia dokumentacji. 39. Sporządzanie dokumentacji przewozowej. 40. Dokumenty elektroniczne. W07, C11 MEK01 MEK04
5 TK10 IX. Przepisy prawa dotyczące transportu. 41. Źródła przepisów prawa dotyczących transportu. 42. Zgodność dokumentacji z obowiązującymi przepisami. 43. Przepisy związane z przewozem ładunków niebezpiecznych i specjalnych. 44. Odpowiedzialność i zasady dochodzenia roszczeń. W08, C11-C12 MEK01 MEK04
5 TK11 X. Przepisy prawa dotyczące obsługi podróżnych. 45. Akty prawne dotyczące przewozu osób i rzeczy. 46. Organizacje i zrzeszenia w transporcie. 47. Konsekwencje nieprzestrzegania przepisów prawa dotyczących obsługi podróżnych. 48. Regulacje prawne w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego. W09, C13-C14 MEK03 MEK04
5 TK12 XI. Środki łączności w portach i terminalach. 49. Środki łączności przewodowej. 50. Środki łączności bezprzewodowej. W10, C15 MEK01 MEK04
5 TK13 XII. Systemy informatyczne w portach i terminalach. 51. Pakiety biurowe. 52. Elektroniczna wymiana danych (EDI). 53. Portale i strony WWW. 54. Systemy obsługi kasowo-biletowej. 55. Systemy obsługi parkingowej. 56. Systemy informacji lotniczej (FIS / FIDS). 57. Systemy obsługi bagażowej (BHS). 58. System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP). 59. System Informacji Przestrzennej (SIP). 60. Sztuczna inteligencja w obsłudze pasażerów. 61. System nawigacji satelitarnej (GPS). 62. Globalny system dystrybucji (GDS). 63. System wspomagania decyzji (DSS). 64. Komputerowy system informacji i rezerwacji w transporcie kolejowym (KSIRTK). 65. Komputerowy system rezerwacyjny (CRS). 66. System Informacji dla Linii Kolejowych (SILK). 67. System transportu międzyplanetarnego (ITS). 68. Aplikacje komputerowe wykorzystywane w planowaniu i w trakcie podróży. W10, C16-C17 MEK02 MEK04
5 TK14 Część 2 - Wykonywanie obsługi podróżnych w portach i terminalach. I. Materiały informacyjne dla podróżnych. 1. Rodzaje materiałów informacyjnych dla podróżnych. 2. Zasady sporządzania materiałów informacyjnych. W11, C18-19 MEK02 MEK04
5 TK15 II. Informacja dla podróżnych w terminalach pasażerskich. 3. Ochrona danych osobowych. 4. Rodzaje informacji pasażerskiej. 5. Dobór informacji do potrzeb pasażera. 6. Systemy informacji pasażerskiej. W11, C20 MEK03 MEK04
5 TK16 III. Dokumentacja związana z obsługą podróżnych. 7. Przygotowanie dokumentacji związanej z obsługą podróżnych. 8. Rodzaje dokumentów wymaganych w terminalach pasażerskich. 9. Zgodność dokumentów z obowiązującymi przepisami. W12, C21-C22 MEK01 MEK04
5 TK17 IV. Obsługa pasażerów. 10. Odprawa biletowo-bagażowa. 11. Stanowisko odprawy biletowo-bagażowej. 12. Samodzielna odprawa. 13. Stanowisko kontroli bezpieczeństwa. 14. Stanowisko odprawy paszportowej. 15. Stanowisko poczekalni odlotowej (gate). 16. Organizacja obsługi pasażerów odlatujących w terminalu portu lotniczego. 17. Organizacja obsługi pasażerów przylatujących w terminalu portu lotniczego. 18. Organizacja obsługi pasażerów w tranzycie w terminalu portu lotniczego. 19. Organizacja obsługi pasażerów transferowych. 20. Obsługa bagażu. 21. Obsługa bagażu opóźnionego. 22. Obsługa kasy biletowej. 23. Asysta i kierowanie ruchem pasażerów. 24. Organizacja odprawy promowej. W13, C23-C25 MEK03 MEK04
5 TK18 V. Obsługa pasażerów ze specjalnymi potrzebami. 25. Działania związane z przewozem osób chorych, niepełnosprawnych, wymagających opieki. 26. Przewóz zwierząt. W13, C26 MEK02 MEK04
5 TK19 VI. Urządzenia do kontroli osób i bagażu w portach lotniczych. 27. „Biała lista”. 28. Warianty organizacji kontroli bagażu rejestrowanego w porcie lotniczym. W14, C27 MEK01 MEK04
5 TK20 VII. Sytuacje kryzysowe. 29. Rodzaje sytuacji kryzysowych. 30. Zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych. 31. Europejski system wymiany danych pasażerów (PNR). W14, C28-C29 MEK03 MEK04
5 TK21 Podsumowanie zajęć wykładowych. Podsumowanie zajęć ćwiczeniowych. W15, C30 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 6.00 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 0.50 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu.
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem zaliczenia zajęć przez studenta jest obecność na zajęciach (zgodnie z regulaminem studiów PRz), uzyskanie pozytywnej oceny z opracowanej pracy ćwiczeniowej i jej omówieniu (prezentacji) oraz aktywność i uczestnictwo w dyskusjach.
Ocena końcowa Ocena z egzaminu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Wymagania.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Wymagania.pdf

Inne
Wymagania.pdf

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie