Cykl kształcenia: 2017/2018
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)
Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska
Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 2, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 2
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Prawa i Administracji
Kod zajęć: 88
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr Stanisław Wieczorek
Terminy konsultacji koordynatora: ŚRODA 12:00 - 13:30 Pokój K69 CZWARTEK 8:30 - 10:00 Pokój K69
Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest ukazanie złożoności pracy człowieka, zagrożeń wynikających z uczestnictwa człowieka w procesie pracy, wskazanie na istotny wpływ otoczenia (w obszarze materialnych parametrów środowiska pracy i czynników techniczno-organizacyjnych) na komfort pracy oraz zapoznanie studentów z zasadami ergonomicznymi w kształtowaniu bezpiecznych warunków pracy, zarówno w projektowaniu struktury przestrzennej stanowiska pracy, jak i bloków sygnalizacyjnych i sterowniczych maszyn. Zapoznanie z postępowaniem w razie wypadków i w sytuacjach zagrożeń.
Ogólne informacje o zajęciach: BHP i ergonomia opisuje złożoność pracy człowieka, zagrożenia występujące na stanowisku pracy warunkowane materialnymi parametrami środowiska pracy oraz czynnikami organizacyjno-technicznymi bezpośrednio związanymi ze stanowiskiem pracy. znajomość zasad ergonomii pozwala skutecznie kształtować bezpieczne warunki pracy i życia człowieka.
Materiały dydaktyczne: Pakiet multimedialny.
1 | Górska E., Lewandowski J. | Zarządzanie i organizacja środowiska pracy | OW PW, Warszawa. | 2010 |
2 | Wieczorek S. | Ergonomia | Tarbonus, Kraków- Tarnobrzeg. | 2010 |
3 | Wieczorek S., Żukowski P. | Organizacja bezpiecznej pracy | Tarbonus, Kraków- Tarnobrzeg . | 2011 |
1 | Górska E. | Projektowanie, diagnoza, eksperyment | OW PW, Warszawa. | 2002 |
2 | Kowal E. | Ekonomiczno- społeczne aspekty ergonomii | PWN, Warszawa- Poznań . | 2002 |
Wymagania formalne: Powinien znać podstawowe zasady BHP.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna zasady bezpiecznych zachowań.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi zastosować zasady BHP w sytuacjach trudnych ekstremalnych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Podejmuje refleksje na temat bezpiecznych zachowań człowieka.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Potrafi wymienić podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. | wykład | test pisemny |
K_W17+++ K_W22+ K_U26+++ K_K04+ |
W08++ InzA_W03++ P1A_W09+++ U11++ P1A_K06+ |
02 | Potrafi opisać złożoność pracy człowieka. | wykład | test pisemny |
K_W22+++ |
W08++ InzA_W03++ P1A_W09+++ |
03 | Potrafi zdefiniować wypadek przy pracy oraz wyjaśnić jego przyczyny i okoliczności. | wykład | test pisemny |
K_W17+++ |
W08++ InzA_W03++ P1A_W09+++ |
04 | Potrafi opisać stopień i specyfikę obciążenia psychofizycznego w pracy. | wykład | test pisemny |
K_W22+++ |
W08++ InzA_W03++ P1A_W09+++ |
05 | Potrafi zdefiniować i opisać podstawowe zagrożenia na stanowisku pracy. | wykład | test pisemny |
K_W21+++ K_U27+++ |
W08++ InzA_W03++ P1A_W09+++ U11+++ |
06 | Potrafi zastosować wybrane procedury oceny ryzyka zawodowego w zależności od dominujących zagrożeń. | wykład | test pisemny |
K_W21+++ |
W08++ InzA_W03++ P1A_W09+++ |
07 | Potrafi zastosować zasady i postulaty ergonomii w kształtowaniu bezpiecznych warunków pracy. | wykład | test pisemny |
K_W17++ K_U28+++ |
W08++ InzA_W03++ P1A_W09+++ U11+++ |
08 | Potrafi opisać zasady postępowania w razie wypadków przy pracy i w sytuacjach zagrożeń. | wykład interaktywny, wykład | test pisemny |
K_W17+++ K_W22+ |
W08++ InzA_W03++ P1A_W09+++ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01 | MEK01 MEK08 | |
1 | TK02 | W01 | MEK01 | |
1 | TK03 | W02 | MEK05 MEK07 | |
1 | TK04 | W02 | MEK06 MEK07 | |
1 | TK05 | W03; W04 | MEK03 MEK08 | |
1 | TK06 | W03; W04 | MEK04 MEK05 | |
1 | TK07 | W05 | MEK02 MEK05 MEK07 | |
1 | TK08 | W05 | MEK02 MEK04 | |
1 | TK09 | W06; W07 | MEK04 | |
1 | TK10 | W07 | MEK04 | |
1 | TK11 | W08; W09 | MEK05 MEK06 | |
1 | TK12 | W08; W09; W10 | MEK05 MEK06 | |
1 | TK13 | W11; W12 | MEK07 | |
1 | TK14 | W13 | MEK07 | |
1 | TK15 | W13 | MEK07 | |
1 | TK16 | W14; W15 | MEK03 MEK08 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
8.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
6.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 1) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Test pisemny do wykładu (otwarty) - zbiór zadań dydaktycznych opisujący zakres znajomości tematyki (kompetencji przedmiotowych). |
Ocena końcowa | Pozytywna ocena zaliczenia wszystkich kompetencji przedmiotowych z uwzględnieniem zróżnicowania wtajemniczenia merytorycznego. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Wymagane podczas egzaminu_zaliczenia.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie