logo
Karta przedmiotu
logo

Psychologia zarządzania

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość w zarządzaniu finansami przedsiębiorstw, 2. Zarządzanie bezpieczeństwem, 3. Start-up - kreowanie innowacyjnego biznesu, 4. Profesjonalny menedżer, 5. Zarządzanie zespołem projektowym, 7. Komunikacja w biznesie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych

Kod zajęć: 1609

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr Ryszard Klamut

Terminy konsultacji koordynatora: ŚRODA t. A - 14.15  - 15.45 CZWARTEK  t. A - 14.15  - 15.45 ŚRODA  t. B -   8.30 - 10.30 CZWARTEK  t. B - 14.15  - 15.45 KONSULTACJE - TEAMS. KOD: qg6av0j.

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Justyna Stecko

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie wiedzy dotyczącej funkcjonowania człowieka w warunkach działania organizacji i kształtowanie kompetencji psychologicznych w obszarze tworzenia efektywnych działań własnych i innych ludzi

Ogólne informacje o zajęciach: Studenci zdobywają wiedzę z zakresu psychologii mającą znaczenie w procesie zarządzania organizacją, zwłaszcza innymi ludźmi oraz kompetencje w korzystaniu z przekazywanej wiedzy

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kenrick D. T., Neuberg S. L., Cialdini R. B. Psychologia społeczna Gdańsk: GWP. 2006
2 Doliński, D., Strelau. J. (red.) Psychologia: podręcznik akademicki Gdańsk: GWP. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Aronson E., Wilson T., Akert E. Psychologia społeczna – serce i umysł Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. 2007
2 Nęcka E. Psychologia twórczości Gdańsk: GWP. 2002
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bartkowiak G. Psychologia zarządzania Zielona Góra: ZCO. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodnie z Regulaminem studiów Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza zdobyta w ramach zajęć Psychologia na studiach pierwszego stopnia na kierunku Zarządzanie

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności zdobyte w ramach zajęć Psychologia na studiach pierwszego stopnia na kierunku Zarządzanie

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Kompetencje społeczne zdobyte w ramach zajęć Psychologia na studiach pierwszego stopnia na kierunku Zarządzanie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna znaczenie mechanizmów psychologicznych w funkcjonowaniu organizacją wykład multimedialny, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W01++
K_W04+++
W01++
W04+++
W08++
02 Zdobył możliwość poznania własnych potencjalności i potencjalności pracowników organizacji wykład multimedialny, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W05+++
K_K03++
W04+++
W05++
W06++
K02+++
03 Potrafi dostrzec istnienie procesów grupowych w zespołach ludzi i próbuje wykorzystać je do podniesienia efektywności organizacji wykład multimedialny, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_K02+++
K02+++
K07+++
04 Zdaje sobie sprawę z istnienia złożonych procesów motywacyjnych wykład multimedialny, gra dydaktyczna zaliczenie cz. pisemna K_W05+++
K_K01++
W04+++
W05++
W06++
K02++
05 Zapoznał się z problematyką twórczości i rozumie jej znaczenie w funkcjonowaniu organizacją studium przypadku, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_U03++
K_K02++
U03++
U06+
K02++
K07+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Osobowość - obraz siebie, samoocena oraz poznawanie siebie i innych C1, C2 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK02 Czynniki wpływające na sprawność komunikowania się; metody kierowania konfliktem C3 MEK02
1 TK03 Zależności społeczne (wpływ społeczny) – zjawiska grupowe a efektywność w pracy C4 MEK03 MEK04
1 TK04 Motywowanie a motywacja; techniki wywierania wpływu C5 MEK04
1 TK05 Podejmowanie decyzji. Znaczenie grupy społecznej jako środowiska funkcjonowania człowieka w organizacji C6 MEK03 MEK05
1 TK06 Problemy oceniania i podejmowania decyzji oraz stres w pracy i radzenie sobie C6 MEK01 MEK03
1 TK07 Twórczość C7 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
1 TK08 Kolokwium zaliczeniowe C7

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 12.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Test pisemny z tematyki zajęć, a także aktywność w czasie zajęć, napisanie recenzji artykułu naukowego
Ocena końcowa Ocena z kolokwium pisemnego z materiału omawianego na ćwiczeniach

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Sobkowiak; J. Stecko Kierunki rozwoju współczesnego zarządzania w nauce i biznesie 2024
2 R. Klamut; M. Tatala; C. Timoszyk-Tomczak Personal Aspects of Religiosity and Civic Engagement: The Mediating Role of Prayer 2024
3 B. Fura; M. Hajduk-Stelmachowicz; R. Sroufe; J. Stecko A differentiation of the benefits of ISO 14001 adoption in manufacturing companies 2023
4 R. Klamut Different values as the predictors of various forms of civic engagement. The Polish case 2023
5 R. Klamut; A. Sołtys; J. Stecko Religious aspect of human social activity: is this already past? 2023
6 J. Stecko CSR a zaufanie społeczne - analiza wybranych aspektów w kontekście przemian społecznych 2022
7 K. Jaworski; J. Stecko; W. Wojtyła Homo pandemicus – homo solitariu : Symptoms of pandemic loneliness among Polish Catholics 2022
8 A. Delekta; E. Moczuk; A. Polakiewicz; J. Stecko School safety and the prevention of dysfunctional behaviors of young people in poland – the case study of school students from the city of Rzeszów 2021
9 J. Stecko Psychologiczno-społeczne aspekty pandemii Covid-19 2021
10 A. Delekta; J. Stecko Family tourism and its influence on students\' behaviours as tourists 2020
11 J. Stecko Etyczne aspekty odpowiedzialności w kontekście CSV 2020
12 J. Stecko Etyczne i społeczne aspekty odpowiedzialności - analiza wybranych zagadnień 2020
13 J. Stecko Odpowiedzialnośc społeczeństwa XXI wieku a CSR 2020
14 J. Stecko Review of the book by W. Julian Korab-Karpowicz, Social Harmony or Principles of a Happy Society (Harmonia społeczna czyli zasady szczęśliwego społeczeństwa). Publisher: PIW, Warsaw 2017, p. 233, ISBN 978-83-06-03415-8 2020
15 K. Oszust; J. Stecko Theoretical aspects of consumer behaviour together with an analysis of trends in modern consumer behaviour 2020
16 R. Klamut Znaczenie identyfikacji narodowej i legitymizacji systemu w podejmowaniu różnego rodzaju aktywności obywatelskiej w grupie młodych dorosłych 2020
17 J. Stecko A contemporary attempt to look at animals ethically in the context of Witold Koehler\'s deliberations 2019
18 J. Stecko Applied ethics, i.e. the issue of norms and values in the choices of everyday life 2019
19 J. Stecko \"Wystarczy zrobic niewiele, by zrobiło się wiele\", czyli czym jest etyka Solidarności 2019
20 M. Krzysztofiński; G. Ostasz; J. Stecko O solidarności wielką i małą literą pisanej 2019
21 R. Klamut Dwuczynnikowy model doświadczania bezpieczeństwa-założenia teoretyczne i empiryczna weryfikacja: kwestionariusz doświadczania bezpieczeństwa 2019