logo
Karta przedmiotu
logo

Przesył energii elektrycznej

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Energetyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Gospodarka energetyczma, Technologie energetyczne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Energoelektroniki i Elektroenergetyki

Kod zajęć: 437

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 L30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Barbara Kopeć

Terminy konsultacji koordynatora: sroda10-12

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Lúbomir Beňa

semestr 5: mgr inż. Marek Nowak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Działanie systemu elektroenergetycznego, rozumienie problemów związanych z przesyłem energii elektrycznej

Ogólne informacje o zajęciach: Wiedza na temat układów sieci przesyłowych i rozdzielczych, układów stacji, jakości energii elektrycznej, regulacja parametrów energii. Umiejętności obliczania parametrów sieci w stanie normalnej pracy i w stanach zakłóceniowych. Wiedza w zakresie oddziaływania układów przesyłowych na otoczenie.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kujszczyk Szczęsny Elektroenergetyczne układy przesyłowe WN-T . 1997
2 Kujszczyk Szczęsny Elektroenergetyczne sieci rozdzielcze Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2004
3 Kopeć B. Podstawy elektroenergetyki OWPRz, materiały pomocnicze. 2002
4 Machowski J Regulacja i stabilnośc sysytemu elektroenergetycznego OWPW. 2007
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kopeć B. Wachta H. Podstawy elektroenergetyki. Laboratorium OWPRz, materiały pomocnicze. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: wpis na semestr 5

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: wiedza z zakresu wytwarzania energii elektrycznej z wykorzystaniem surowców konwencjonalnych i OZE

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność wykonywania obliczeń na liczbach zespolonych,

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumie wpływ pracy elektrowni na środowisko naturalne

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Opisuje aktualny stan oraz najnowszych trendy rozwojowe w elektroenergetyce krajowej wykład, egzamin cz. pisemna K_W05++
K_K02++
T1A_W03++
T1A_K02++
InzA_K01++
02 Klasyfikuje: podsystemy przesyłu i rozdziału energii elektrycznej, pracę sieci w układach otwartych i zamkniętych, układy stacji elektroenergetycznych wykład, ćwiczenia egzamin cz. pisemna,sprawdzian pisemny K_W36++
K_K02+
T1A_W03++
T1A_W05++
T1A_K02+
InzA_K01+
03 wykorzystuje odpowiednie narzędzia informatyczne do obliczeń parametrów w układach przesyłowych wykład, laboratorium sprawdzian pisemny, egzamin cz. pisemna K_W36++
K_U13++
T1A_W03++
T1A_W05+
T1A_U09+
InzA_U02+
T1A_U16+
InzA_U08+
04 Używa odpowiednich metod do obliczania parametrów elementów sieci i wartości parametrów eksploatacyjnych wykłady, laboratorium, ćwiczenia rachunkowe sprawdzian pisemny K_W36++
K_U13++
T1A_W03++
T1A_W05+
T1A_U09++
InzA_U02++
T1A_U16+
InzA_U08+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Omówienie systemu elektroenergetycznego, podsystemu przesyłu i rozdziału energii elektrycznej. Podział sieci ze względu na wysokość napięcia, dane o parametrach systemu W01, W02 MEK01
5 TK02 Struktura sieci, elementy sieci, obliczanie parametrów schematów zastępczych, straty i spadki napięcia w sieciach otwartych i zamkniętych,straty mocy i energii,moc bierna w układach przesyłowych. regulacja napięcia. W03- W05, C01-C07 MEK02 MEK04
5 TK03 Wyznaczanie rozpływu mocy w układach zamkniętych. Obliczenia prądów zwarciowych W06-W07, L01-L04 MEK03
5 TK04 Linie elektroenergetyczne najwyższych napięć, obliczanie rozkładu pola pod liniami. Przesył energii prądem stałym. Zjawiska z wiązane z przesyłem energii elektrycznej. W08-W10, L05-L06 MEK03
5 TK05 Współpraca generatora z siecią sztywną. Wybrane zagadnienia automatyki zabezpieczeniowej. sposoby połączenia z ziemia punktu neutralnego sieci W11-W15, L07-L12 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 12.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 12.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład egzamin pisemny
Laboratorium sprawdzian pisemny + poprawnie wykonane sprawozdania z laboratorium
Ocena końcowa średnia z ocen cząstkowych liczona 0.6 OW + 0.4 OL

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie