logo
Karta przedmiotu
logo

Układy napędowe w energetyce

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Energetyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Gospodarka energetyczma, Technologie energetyczne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Elektrodynamiki i Systemów Elektromaszynowych

Kod zajęć: 2632

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Technologie energetyczne

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 P30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. Ryszard Rut

Terminy konsultacji koordynatora: poniedziałek 10-12

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Jadwiga Płoszyńska

Terminy konsultacji koordynatora: wtorek 09-10

semestr 5: dr hab. inż. prof. PRz Piotr Bogusz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z układami napędowymi potrzeb własnych w energetyce

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia obejmuje podział oraz charakterystykę napędów potrzeb własnych w energetyce

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Pawlik M., Sikorski J. Układy i urządzenia potrzeb własnych WNT, Warszawa. 1986
2 Anuszczyk J. Maszyny elektryczne w energetyce WNT, Warszawa. 2005
3 Sikorski J. Zagadnienia optymalizacji elektrycznych napędów potrzeb własnych ZNPŁ Elektryka Nr 72.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na semestr piąty

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student zna podstawowe własności i charakterystyki maszyn elektrycznych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi interpretować stany pracy maszyny i wykresy wskazowe

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie potrzebę kształcenia

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Student zna klasyfikację napędów potrzeb własnych w energetyce wykład zaliczenie cz. ustna K_W13++
K_W14+
K_U22+
K_K01++
K_K10++
T1A_W04++
T1A_W12
InzA_W05
T1A_U13+
InzA_U05+
T1A_K01++
T1A_K08+
02 Student zna podstawowe dane silników stosowanych w napędach potrzeb własnych energetyki wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu K_W13++
K_W14+
K_U22+
K_K01++
K_K10++
T1A_W04++
T1A_W12
InzA_W05
T1A_U13+
InzA_U05+
T1A_K01++
T1A_K08+
03 Student zna dane techniczne wybranych bloków energetycznych wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, sprawozdanie z projektu K_W13++
K_W14+
K_U22+
K_K01++
K_K10++
T1A_W04++
T1A_W12
InzA_W05
T1A_U13+
InzA_U05+
T1A_K01++
T1A_K08+
04 Student zna czynniki wpływające na procesy przejściowe w napędach potrzeb własnych energetyki wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu K_W13++
K_W14+
K_U22+
K_K01++
K_K10++
T1A_W04++
T1A_W12
InzA_W05
T1A_U13+
InzA_U05+
T1A_K01++
T1A_K08+
05 Student zna przyczyny samorozruchu wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu K_W13++
K_W14+
K_U22+
K_K01++
K_K10++
T1A_W04++
T1A_W12
InzA_W05
T1A_U13+
InzA_U05+
T1A_K01++
T1A_K08+
06 Student zna zasady doboru silników do napędów potrzeb własnych w energetyce wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu K_W13++
K_W14+
K_U22+
K_K01++
K_K10++
T1A_W04++
T1A_W12
InzA_W05
T1A_U13+
InzA_U05+
T1A_K01++
T1A_K08+
07 Student zna skutki stanów nieustalonych maszyny indukcyjnej na pracę napędu elektrycznego wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu K_W13++
K_W14+
K_U22+
K_K01++
K_K10++
T1A_W04++
T1A_W12
InzA_W05
T1A_U13+
InzA_U05+
T1A_K01++
T1A_K08+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Klasyfikacja układów napędowych potrzeb własnych w energetyce W01 MEK01
5 TK02 Charakterystyka i parametry silników indukcyjnych napędów potrzeb własnych energetyki. Właściwości silników dla energetyki. Podstawowe dane techniczne napędów potrzeb własnych wybranych bloków energetycznych. W02, W03, W04, W05, P01,P02 MEK02 MEK03
5 TK03 Stany nieustalone w silnikach indukcyjnych podczas SZR. Równania stanu elektrodynamicznego maszyn indukcyjnych. Model matematyczny silnika głębokożłobkowego. W,06, W07, W08, W09, P03, P04, P05 MEK04
5 TK04 Wybieg i samorozruch silników napędów potrzeb własnych. W10 MEK05
5 TK05 Włączenie silnika dużej mocy do sieci. Dobór silników indukcyjnych do napędów potrzeb własnych zgodnie z wymogami energetyki. W11, W12, P06 MEK06
5 TK06 Skutki stanów nieustalonych w silnikach indukcyjnych. Zabezpieczenia, diagnostyka,monitoring napędów potrzeb własnych energetyki. W13, W14, W15, P07, P08 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie ustne, obecność na wykładzie
Projekt/Seminarium opracowanie projektu, prezentacja projektu
Ocena końcowa oddanie opracowanego projektu, pozytywny wynik zaliczenia ustnego

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie