logo
Karta przedmiotu
logo

Zarządzanie produkcją odchudzoną

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Ekologia produkcji, Nowoczesne metody zarządzania produkcją, Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w przedsiębiorstwie, Zintegrowane systemy wytwarzania

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji

Kod zajęć: 1559

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Nowoczesne metody zarządzania produkcją

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 P30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Dorota Stadnicka

Terminy konsultacji koordynatora: https://dstadnicka.v.prz.edu.pl/pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Po zajęciach student będzie znał zalożenia koncepcji Lean Manufacturing (szczupłej produkcji). Będzie wiedział jak tworzyć środowisko pracy, aby rozwijać koncepcję Lean w przedsiębiorstwie oraz będzie znał narzędzia Lean Manufacturing

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiazkowy dla studentów drugiego semestru

Materiały dydaktyczne: http://dorotastadnicka.sd.prz.edu.pl/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Mike Rother, John Shook Naucz się widzieć Wydawnictwo: Lean Enterprise Institute. 2009
2 James P. Womack, Daniel T. Jones, Daniel Roos Maszyna, która zmieniła świat Wydawnictwo: ProdPress. Wrocław . 2008
3 Daniel T. Jones, James P. Womack Lean thinking - szczupłe myślenie Wydawnictwo: ProdPress. Wrocław. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Mike Rother, John Shook Naucz się widzieć Wydawnictwo: Lean Enterprise Institute. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Taiichi Ohno System Produkcyjny Toyoty Wydawnictwo: ProdPress, Wrocław. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 2 semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien mieć podstawową wiedzę na temat ogólnych zasad funkcjonowania organizacji

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pracy zespołowej

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Kreatywność

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Potrafi zidentyfikować rodzinę wyrobów wykład, projekt zespołowy sprawozdanie z projektu K_U08+
U08+
02 Potrafi opracować mapę przepływu strumienia wartości wykład, projekt zespołowy egzamin pisemny, sprawozdanie z projektu K_U08+
U08+
03 Potrafi przeprowadzić analizę mapy stanu aktualnego i na podstawie jej wyników zaproponować mapę stanu przyszłego przepływu strumienia wartości wykład, projekt zespołowy sprawozdanie z projektu K_U16+++
U16+++
04 Potrafi opracować Raport A3. projekt zespołowy egzamin pisemny, sprawozdanie z projektu K_U10+++
K_U16+++
U10+++
U16+++
05 Potrafi przeprowadzić bilansowanie pracy operatorów i przygotować standardowe dokumenty pracy. wykład, projekt zespołowy sprawozdanie z projektu K_U08++
K_U16+++
U08++
U16+++
06 Wie, czym jest ustalania taktyki. wykład egzamin pisemny K_W09+++
W09+++
07 Posiada wiedzę z zakresu koncepcji Lean Manufacturing i zna zasadę ciągłego doskonalenia. wykład egzamin pisemny K_W05+++
W05+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Historia rozwoju koncepcji Lean Manufacturing W01 MEK07
2 TK02 System Produkcyjny Toyoty W02 MEK07
2 TK03 Myślenie w kategoriach Lean W03 MEK07
2 TK04 Prezentacja koncepcji szczuplej produkcji stosowanych w różnych firmach W04 MEK07
2 TK05 Znaczenie zaangażowania kierownictwa w rozwoj koncepcji Lean Manufacturing W05 MEK07
2 TK06 Straty w organizacji. Zasady odchudzania organizacji. W06 MEK03
2 TK07 Mapowanie strumienia wartości - zasady opracowania mapy stanu aktualnego W07 W08 MEK02
2 TK08 Mapowanie strumienia wartości - zasady stosowane przy opracowaniu mapy stanu przyszlego W09 W10 MEK03
2 TK09 Wdrażanie pracy standarowej W11 MEK05
2 TK10 Ustalanie taktyki. QCDISME W12 W13 MEK06
2 TK11 Zastosowanie narzędzi Lean Manufacturing . Raport A3. W14 W15 MEK04
2 TK12 Identyfikacja rodzin wyrobów. Terminologia dotycząca szczupłej produkcji - dyskusja. P01 MEK01 MEK07
2 TK13 Symulacja procesu produkcji - przepływ partiami, przepływ jednej sztuki. Terminologia dotycząca przepływu i narzędzi wykorzystywanych w analizie i organizacji linii produkcyjnych - dyskusja. P02 P03 MEK07
2 TK14 Opracowanie mapy strumienia wartości (stan aktualny) na podstawie dostarczonych danych. Analiza stanu aktualnego mapy przeplywu strumienia wartości i identyfikacja problemów. Propozycje rozwiązań problemów i opracowanie mapy stanu przyszlego P04 P05 P06 MEK02 MEK03 MEK04 MEK07
2 TK15 Symulacja pracy linii montażowej. Identyfikacja problemówi ich analiza z wykorzystaniem narzędzi zarządzania jakością i narzędzi lean manufacturing. Mapowanie przepływu strumienia wartości i ocena stanu aktualnego. Opracowywanie propozycji usprawnień i proponowanie stanu przyszłego mapy przeplywu strumienia wartości - opracowanie Raportu A3. Wdrażanie usprawnień. Ocena osiągniętych efektów. Prezentacja wyników. P08 P09 P10 P11 P12 MEK02 MEK03 MEK04 MEK07
2 TK16 Obserwacja procesu pracy. Bilansowanie pracy operatorów. Standaryzacja pracy. P13 P14 P15 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 20.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Przygotowanie do prezentacji: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 16.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin obejmuje pytania zamknięte, pytania otwarte oraz zadania. Podczas egzaminu sprawdzane jest osiągnięcie następujących efektów modułowych: MEK02, MEK04, MEK06, MEK07. Student, który zaliczył na ocenę 3,0: Potrafi opracować mapę przepływu strumienia wartości, potrafi opracować Raport A3 ze wszystkimi jego elementami składowymi dla wybranego problemu i umie zastosować narzędzia Lean Manufacturing i narzędzia zarządzania jakością do analizy problemu, rozumie stosowanie ustalania taktyki, rozumie założenia koncepcji Lean Manufacturing i zasadę ciągłego doskonalenia na wystarczającym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 4,0 również: Potrafi opracować mapę przepływu strumienia wartości, potrafi opracować Raport A3 ze wszystkimi jego elementami składowymi dla wybranego problemu i umie zastosować narzędzia Lean Manufacturing i narzędzia zarządzania jakością do analizy problemu, rozumie stosowanie ustalania taktyki, rozumie założenia koncepcji Lean Manufacturing i zasadę ciągłego doskonalenia na dobrym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 5,0 również: Potrafi opracować mapę przepływu strumienia wartości, potrafi opracować Raport A3 ze wszystkimi jego elementami składowymi dla wybranego problemu i umie zastosować narzędzia Lean Manufacturing i narzędzia zarządzania jakością do analizy problemu, rozumie stosowanie ustalania taktyki, rozumie założenia koncepcji Lean Manufacturing i zasadę ciągłego doskonalenia na bardzo dobrym poziomie.
Projekt/Seminarium Aby otrzymać zaliczenie należy opracować i zaliczyć wszystkie projekty. Przy zaliczaniu projektów sprawdzane jest osiągnięcie następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02, MEK03, MEK04, MEK05. Student, który zaliczył na ocenę 3,0: Potrafi zidentyfikować rodzinę wyrobów, potrafi opracować mapę przepływu strumienia wartości, potrafi przeprowadzić analizę mapy stanu aktualnego i na podstawie jej wyników zaproponować mapę stanu przyszłego przepływu strumienia wartości, potrafi opracować Raport A3 ze wszystkimi jego elementami składowymi dla wybranego problemu i umie zastosować narzędzia Lean Manufacturing i narzędzia zarządzania jakością do analizy problemu, potrafi przeprowadzić bilansowanie pracy operatorów i przygotować standardowe dokumenty pracy na wystarczającym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 4,0 również: Potrafi zidentyfikować rodzinę wyrobów, potrafi opracować mapę przepływu strumienia wartości, potrafi przeprowadzić analizę mapy stanu aktualnego i na podstawie jej wyników zaproponować mapę stanu przyszłego przepływu strumienia wartości, potrafi opracować Raport A3 ze wszystkimi jego elementami składowymi dla wybranego problemu i umie zastosować narzędzia Lean Manufacturing i narzędzia zarządzania jakością do analizy problemu, potrafi przeprowadzić bilansowanie pracy operatorów i przygotować standardowe dokumenty pracy na dobrym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 5,0 również: Potrafi zidentyfikować rodzinę wyrobów, potrafi opracować mapę przepływu strumienia wartości, potrafi przeprowadzić analizę mapy stanu aktualnego i na podstawie jej wyników zaproponować mapę stanu przyszłego przepływu strumienia wartości, potrafi opracować Raport A3 ze wszystkimi jego elementami składowymi dla wybranego problemu i umie zastosować narzędzia Lean Manufacturing i narzędzia zarządzania jakością do analizy problemu, potrafi przeprowadzić bilansowanie pracy operatorów i przygotować standardowe dokumenty pracy na bardzo dobrym poziomie.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągniecie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z egzaminu z wagą 0,6 i projektów z wagą 0,4.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Antonelli; D. Stadnicka Classification Graph of Poka-Yoke Techniques for Industrial Applications: Assembly Process Case Studies Effectiveness Evaluation 2024
2 D. Antonelli; P. Litwin; A. Marina; D. Stadnicka Objective and Subjective Factors Affecting Neurodiverse Inclusion in Manufacturing 2024
3 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Employing disabled workers in production: simulating the impact on performance and service level 2024
4 D. Stadnicka; E. Wyczewska Value Stream Mapping and Process Indicators Supporting Sustainable Development in Organizations – A Systematic Literature Review 2024
5 I. Bagdoniene; A. Briones; V. Caballero; A. Carreras-Coch; G. Dec; R. Figliè; J. Navarro; L. Pappa; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; A. Zaballos Bridging academia and industry in the era of Industry 4.0 by means of the triple helix: The PLANET4 initiative 2024
6 R. Amadio; A. Carreras-Coch; R. Figliè; D. Mazzei; J. Navarro; Ł. Paśko; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; A. Zaballos Towards a Taxonomy of Industrial Challenges and Enabling Technologies in Industry 4.0 2024
7 A. Bonci; G. Dec; S. Longhi; M. Pirani; D. Stadnicka A Concept of an SME Focused Edge Computing Self-managing Cyber-physical System 2023
8 D. Antonelli; A. Christopoulos; V. Dagienė; A. Juškevičienė; M. Laakso; V. Masiulionytė-Dagienė; M. Mądziel; D. Stadnicka; C. Stylios A Virtual Reality Laboratory for Blended Learning Education: Design, Implementation and Evaluation 2023
9 D. Stadnicka Systemy produkcyjne zorientowane na człowieka. Human-centric manufacturing systems. Monografia 2023
10 M. Burgos; G. Fantoni; E. Grivel; D. Stadnicka Sharing our experience of the ASSETs+ European Defence Challenge from the design to the implementation 2023
11 A. Bonci; S. Longhi; D. Stadnicka The Overall Labour Effectiveness to Improve Competitiveness and Productivity in Human-Centered Manufacturing 2022
12 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Disabled employees on the manufacturing line: Simulations of impact on performance and benefits for companies 2022
13 D. Atzeni; A. Carreras-Coch; G. Dec; D. Mazzei; M. Mądziel; L. Pappa; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios Plan and Develop Advanced Knowledge and Skills for Future Industrial Employees in the Field of Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing 2022
14 D. Stadnicka; Ł. Szczekala Knowledge Management as a Sustainable Development Supporting Method in Manufacturing Organizations – A Systematic Literature Review 2022
15 E. Boffa; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; P. Minetola; P. Podržaj; D. Stadnicka Toward a sustainable educational engineer archetype through Industry 4.0 2022
16 G. Dec; K. Kubiak; D. Stadnicka Possible Applications of Edge Computing in the Manufacturing Industry-Systematic Literature Review 2022
17 G. Dec; R. Figliè; D. Mazzei; M. Mądziel; J. Navarro; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas Role of Academics in Transferring Knowledge and Skills on Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing 2022
18 P. Litwin; D. Stadnicka Problems of System Dynamics model development for complex product manufacturing process 2022
19 R. Amadio; A. Carreras-Coch; D. Mazzei; J. Merino; J. Navarro; J. Sęp; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; T. Żabiński Industrial Needs in the Fields of Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing 2022
20 W. Daź; D. Habrat; W. Habrat; D. Stadnicka Technical and Legal Relations in Aviation Industry from Technology Management and Sustainability Perspective 2022
21 D. Antonelli; G. Bruno; D. Stadnicka Evaluating the effect of learning rate, batch size and assignment strategies on the production performance 2021
22 D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals 2021
23 D. Basara; J. Pater; D. Stadnicka Influence of temperature based process parameter compensation on process efficiency and productivity 2021
24 D. Stadnicka Lean Manufacturing: kompendium wiedzy 2021
25 D. Stadnicka Problemy w obszarach produkcyjnych: Część 1. Proste metody w trudnych zadaniach. Studia przypadków 2021
26 D. Stadnicka Problemy w obszarach produkcyjnych: Część 2. Pracownik i technologie przyszłości. Studia przypadków 2021
27 J. Pater; D. Stadnicka Towards Digital Twins Development and Implementation to Support Sustainability-Systematic Literature Review 2021
28 M. Mądziel; D. Stadnicka Application of Lean Analyses and Computer Simulation in Complex Product Manufacturing Process 2021
29 A. Bonci; G. Dec; E. Lorenzoni; M. Pirani; D. Stadnicka Symbiotic cyber-physical Kanban 4.0: an Approach for SMEs 2020
30 B. Bukowska; D. Stadnicka Value stream mapping of a unique complex product manufacturing process 2020
31 D. Stadnicka; E. Wyczewska Sustainable development supported by lean tools in assembly processes-a systematic literature review 2020
32 J. Sęp; D. Stadnicka; J. Zając Przegląd wymagań stawianych specjalistom na rynku pracy w województwie podkarpackim w kontekście wymagań technologii Przemysłu 4.0 2020
33 A. Deif; D. Stadnicka A gamification approach application to facilitate lean manufacturing knowledge acquisition 2019
34 D. Antonelli; . D\'Addona; A. Maffei; V. Modrak; G. Putnik; D. Stadnicka; C. Stylios Tiphys: An Open Networked Platform for Higher Education on Industry 4.0 2019
35 D. Antonelli; D. Stadnicka Human-robot collaborative work cell implementation through lean thinking 2019
36 D. Antonelli; D. Stadnicka Predicting and preventing mistakes in human-robot collaborative assembly 2019
37 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Human Factor in Industry of the Future - Knowledge Acquisition and motivation 2019
38 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Human factor in intelligent manufacturing systems - knowledge acquisition and motivation 2019
39 D. Habrat; W. Habrat; D. Stadnicka Analysis of the Legal Risk in the Scientific Experiment of the Machining of Magnesium Alloys 2019
40 K. Antosz; D. Stadnicka Minimization of Fuel Consumption in a Logistic Company: Implementation of Six Sigma and Drivers’ Skills Management with the Use of Fuzzy Logic 2019
41 M. Rośkowicz; P. Rydzowski; D. Stadnicka Pull-off test of adhesive joints based on polyester-glass laminate and aluminum alloy 2019
42 P. Litwin; D. Stadnicka Computer Modeling and Simulation in Engineering Education: Intended Learning Outcomes Development 2019
43 P. Litwin; D. Stadnicka Value stream mapping and system dynamics integration for manufacturing line modelling and analysis 2019
44 P. Litwin; J. Sęp; D. Stadnicka TIPHYS: Otwarta platforma sieciowa dla wspierania procesu edukacyjnego z zakresu Industry 4.0 2019
45 P. Litwin; M. Mądziel; D. Stadnicka Simulations of Manufacturing Systems: Applications in Achieving the Intended Learning Outcomes 2019