logo
Karta przedmiotu
logo

Utrzymanie i obsługa środków transportu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu drogowego, Transport przemysłowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 888

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Logistyka transportu drogowego

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 L30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Jacek Michalski

Terminy konsultacji koordynatora: https://jmichals.v.prz.edu.pl/konsultacje

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. Dariusz Konieczny

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z harmonogramem pracy Katedry

semestr 6: dr inż. Krzysztof Balawender , termin konsultacji Zgodne z harmonogramem jednostki organizacyjnej

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w tym opracowania harmonogramu obsług technicznych i prowadzenia badań eksploatacyjnych z zakresu Utrzymania i obsługi środków transportu

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 semestru specjalności Logistyka transportu samochodowego

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Hebda M. Eksploatacja samochodów Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji. 2005.
2 Niziński S., Michalski R. (Red.), Mikołajczak P., Drożyner P Utrzymanie pojazdów i maszyn Uniwersytet Warmińsko Mazurski, Olsztyn 2007. Współpraca wydawnicza ITE-PIB, Radom . 2007.
3 Groniewicz J. Eksploatacja techniczna i utrzymanie samochodów Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin. 1997.
4 Knopik L. Metoda wyboru efektywnej strategii eksploatacji obiektów technicznych Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz. 2010.
5 Kozłowski M. (red.) Budowa i eksploatacja pojazdów : praca zbiorowa. Cz. 2, Obsługa, diagnostyka i naprawa zespołów i po Raven Media, Wrocław. 2012.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Michalski R. (red) Procesy naprawy maszyn - teoria i praktyka Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn - Kaliningrad . 2002.
2 Cygan Z., Sienkiewicz P., Wojtczak J. Metodologia badań eksploatacji systemów technicznych Zakład Systemów Ekonomicznych, Warszawa . 1994.
3 Smalko Z. Podstawy eksploatacji technicznej pojazdów Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 1998.
4 Tylicki H., Żółtowski B. Terra - technologia eksploatacji wybranych układów pojazdów Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Piła . 2005.
5 Bocheński C. (red.) Badania kontrolne samochodów: praca zbiorowa Warszawa, WKiŁ. 2000.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 6 semestr specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada umiejętność rozwiązywania problemów związanych z organizacją, planowaniem i realizacją utrzymania i obsługi środków transportu. Wykład, laboratorium Egzamin część pisemna, egzamin część ustna, prezentacja projektu K_W006+
K_W010+
K_U004+
K_U005+
K_U011+
K_K001+
K_K002+
W03+
W04+
U01+
U02+
U05+
U07+
U08+
U09+
U13+
U14+
U15+
K01+
K02+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Metodyka opracowania strategii obsług na podstawie programowania dynamicznego i schematów decyzyjno-losowych. Zarządzanie utrzymaniem i obsługą środków transportu - strategie, zasady eksploatacji maszyn i urządzeń, zadania służb utrzymania ruchu. Podatność obsługowa. Technologiczność obsługowa. Obsługiwalność i narzędzia obsługi na etapie konstrukcji pojazdu. Utrzymanie maszyn w ruchu- obsługa codzienna, sezonowa, zabezpieczająca, diagnostyczna i gwarancyjna. Obsługa okresowa - remont bieżący, remont średni, remont kapitalny, modernizacja i adaptacja, cykl remontowy. Gospodarka obsługowa - planowanie, organizacja, przygotowanie, prowadzenie, kontrola. Planowanie procesów naprawczych - naprawy bieżące, cykl remontowy. Zalecenia producentów środków transportu odnośnie sposobu prowadzenia obsług. Ocena granicznego zużycia oraz możliwości regeneracji części. Technologie regeneracyjne. Koszty naprawy i jej opłacalność. Części wymienne - normatywy i metody wyznaczania zapasów części wymiennych. Kształtowanie systemów jakości w procesach obsług naprawczych. Proces technologiczny naprawy - operacje, zabiegi. Fazy procesu technologicznego naprawy i remontu - przyjęcie, oczyszczanie, demontaż, weryfikacja zespołów i części, regeneracja i wymiana części, montaż, badania oraz odbiór po naprawie. Bezpieczeństwo i higiena pracy podczas napraw. Komputerowe systemy wspomagania zarządzania eksploatacją, oceny stanu niesprawności, zdatności środków transportu i poprawności naprawy. W01-W15, L01-L14 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 30.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 25.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 6) Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 0.50 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Laboratorium Oceny są wystawiane są na podstawie zaliczenia pisemnego podczas zajęć. Ocena końcowa z laboratorium jest średnią z ocen uzyskanych podczas semestru. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest komplet oddanych sprawozdań.
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Hadło; D. Konieczny; J. Lubas; W. Szczypinski-Sala; A. Tomala Tribological Properties of a Sliding Joint with an a-C:H:W Coating under Lubrication Conditions with PAO8 Oil and the Addition of 2% MoS2 Nanoparticles 2024
2 J. Michalski; P. Woś Gotowość techniczna pojazdów publicznego transportu zbiorowego z napędem elektrycznym BEB oraz zasilanych CNG i ON - ocena metodą studium przypadku 2022
3 D. Konieczny; S. Krawczuk Spalanie mieszaniny benzyny i etanolu 2021
4 J. Michalski; P. Woś Ocena techniczna i środowiskowa cyklu życia pojazdów konwencjonalnych i elektrycznych-przegląd literatury 2020
5 K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym 2020
6 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020
7 J. Michalski Przemieszczenia i bezpieczeństwo materiału fragmentu drogowej bariery ochronnej obciążonej siłą zastępczą 2019
8 J. Michalski Właściwości powierzchni tulei cylindrowych z żeliwa przeznaczonych do zalewania w blokach silnikowych ze stopów aluminium 2019
9 J. Michalski; P. Woś Analiza ryzyka zdarzeń drogowych samochodu wypadającego z drogi i ryzyka obrażeń osób, spowodowanych konstrukcjami wsporczymi pionowego oznakowania drogi z uwzględnieniem bariery ochronnej 2019
10 J. Michalski; P. Woś Szacowanie ryzyka wypadku lub awarii w procesach transportowych materiałów wybuchowych i niebezpiecznych 2019
11 J. Michalski; P. Woś Technologie kształtowania warstw powierzchniowych elementów układu TPC oraz ich wpływ na właściwości użytkowe silnika spalinowego 2019
12 J. Michalski; P. Woś Żeliwa i stopy aluminium w konstrukcji silników spalinowych-analiza zastosowań oraz technologii wytwarzania 2019
13 K. Balawender; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Wojewoda Automated vehicles as the future of road transport 2019