logo
Karta przedmiotu
logo

Bariery rozwoju cywilizacji

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 8361

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Janusz Lubas

Terminy konsultacji koordynatora: wtorek 12.45-13.45 Czwartek 11-12

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Kształtowanie umiejętności interdyscyplinarnego myślenia i rozumowania, dotyczącego zależności między środowiskiem a cywilizacją człowieka.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów pierwszego semestru

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Strzałko J., Mossor-Pietraszewska T.: Kompendium wiedzy z ekologii, PWN, Warszawa. 2006
2 Ziółkowski B. Ewolucyjne podejście do ekoinnowacji i zrównoważnego rozwoju Bonus Lieber, Rzeszów. 2012
3 Misiołek A. Ekologia Warszawa : Polskie Wydaw.Ekonom.. 2014
4 Kulig A. Współczesne problemy inżynierii i ochrony środowiska Warszawa : Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kronenberg J. Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce Fundacja Sendzimira, Kraków. 2010
2 Tomaszek J. Inowacyjne i ekologiczne rozwiązania w ochronie środowiska w aspekcie zrównoważonego rozwoju wojewód Politechnika Rzeszowska, Rzeszów. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 http://www.mos.gov.pl; http://www.gios.gov.pl; http://www.wios.rzeszow.pl .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 1 semestr studiów kierunku transport

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Brak

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Brak

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 zna podstawy ekologicznie zrównoważonego użytkowania środowiska oraz działania zmierzające do oszczędnego korzystania z zasobów przyrody i ich ochrony. wykład, ćwiczenia aktywność na ćwiczeniach, test pisemny K_W006++
K_K001++
W08
W10
K02
02 ma nawyki kultury ekologicznej oraz poczucia moralnej odpowiedzialności za ochronę dóbr przyrody. wykład, ćwiczenia aktywność na ćwiczeniach, test pisemny K_W006++
K_U001+
K_K001++
K_K005+
W08
W10
U01
U04
U05
U06
U07
U12
U17
K02
K07

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Ekologiczne bariery rozwoju cywilizacji. Problemy demograficzne świata. Bariery naturalne (biologiczne). Zanieczyszczenia powietrza, wód i gleb oraz ich wpływ na środowisko i zdrowie człowieka. Choroby cywilizacyjne. Bariery zasobowe (surowcowe). Bariery przestrzenne. Ekorozwój i ekologiczny model rozwoju. Badania zagrożeń środowiska – monitoring i edukacja ekologiczna. W01_W15 MEK01 MEK02
1 TK02 Ekologiczne bariery rozwoju cywilizacji. Problemy demograficzne świata. Bariery naturalne (biologiczne). Zanieczyszczenia powietrza, wód i gleb oraz ich wpływ na środowisko i zdrowie człowieka. Choroby cywilizacyjne. Bariery zasobowe (surowcowe). Bariery przestrzenne. Ekorozwój i ekologiczny model rozwoju. Badania zagrożeń środowiska – monitoring i edukacja ekologiczna. C01_C08 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład W trakcie zaliczenia pisemnego sprawdzany jest stopień opanowania materiału z modułu z zakresu przekazanego na wykładzie. Kryteria weryfikacji efektu MEK01, MEK02: ocenę dostateczną uzyskuje student, który z części sprawdzającej wiedzę, uzyska 50-70% punktów, ocenę dobry 71-90% punktów, ocenę bardzo dobry powyżej 90% punktów.
Ćwiczenia/Lektorat Średnia ocen z ćwiczeń. Kryteria weryfikacji efektu kształcenia MEK01, MEK02: - na ocenę 3:,zna naturalne bariery rozwoju cywilizacji na ocenę 4:.zna społeczne i ekonomiczne bariery rozwoju cywilizacji na ocenę 5: potrafi monitorować bariery w danej dziedzinie gospodarki
Ocena końcowa Na ocenę końcową składa się 50% oceny MEKO1, 50% MEK02 Przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową przedstawiono poniżej: Ocena średnia Ocena końcowa 4,600 - 5,000 bdb 5,0 4,200 - 4,599 +db 4,5 3,800 - 4,199 db 4,0 3,400 - 3,799 +dst 3,5 3,000 - 3,399 dst 3,0

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Hadło; D. Konieczny; J. Lubas; W. Szczypinski-Sala; A. Tomala Tribological Properties of a Sliding Joint with an a-C:H:W Coating under Lubrication Conditions with PAO8 Oil and the Addition of 2% MoS2 Nanoparticles 2024
2 J. Drop; J. Lubas; E. Zielińska Branża przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych w Polsce 2022
3 K. Hadło; J. Lubas Tribological properties of the friction pair with a-C:H coating under the conditions of lubrication with 10W40 biodegradable engine oil 2022
4 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
5 J. Lubas; J. Mikoś; E. Zielińska Kryteria ewidencjonowania czasu pracy kierowcy 2020
6 J. Lubas; K. Miernik; W. Szczypiński-Sala; P. Woś; E. Zielińska Experimental Analysis of Tribological Processes in Friction Pairs with Laser Borided Elements Lubricated with Engine Oils 2020
7 J. Lubas; W. Szczypiński-Sala Tribological characteristic of a ring seal with graphite filler 2020
8 K. Dudek; J. Lubas; W. Szczypiński-Sala Influence of laser boriding on the friction and wear of sliding couples with bearing alloys 2020
9 A. Jaworski; K. Lejda; J. Lubas; M. Mądziel Comparison of exhaust emission from Euro 3 and Euro 6 motor vehicles fueled with petrol and LPG based real driving conditions 2019
10 J. Lubas; W. Szczypiński-Sala; A. Tomala Tribological Properties of a Rubber Seal Under Operation With Oil Containing MoS2 Nanoparticles 2019